مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی گفت: بندر کاسپین به عنوان یکی از مسیرهای اصلی در کریدور چین – قزاقستان – ایران تعریف شده است که موجب کاهش هزینه و مسافت انتقال بار به اروپا می شود.
به گزارش سی نیوز، رضا مسرور در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی در ارتباط با راه اندازی کریدور چین – قزاقستان – ایران با ورود اولین محموله به بندر کاسپین، اظهار کرد: در حال حاضر ۸۵ درصد مسیر کالاهای کشور چین به سمت اروپا است و این حجم کالا از کانال سوئز عبور می کند؛ بنابراین چینی ها تصمیم گرفته اند این سهم ۸۵ درصدی را کاهش دهند و از مسیرهای دیگری کالاهای خود را به اروپا منتقل کنند.
وی ادامه داد: یکی از مسیرهای طراحی شد برای کشور چین در این راستا کریدور چین – قزاقستان – ایران است و پس از برنامه ریزی سه ساله ایران و چین و امضای تفاهم نامه مربوطه جهت تحقق آن، اولین محموله از مسیر کریدور یاد شده وارد بندر کاسپین شد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه با آغاز به کار کریدور چین – قزاقستان – ایران امکان ترانزیت ۱۰ میلیون تن کالا فراهم می شود، اظهار کرد: مزیت کریدور مربوطه کاهش مسافت حمل کالا و کاهش هزینه است.موضوع دیگری که با راه اندازی این کریدور مدنظر قرار گرفته، صادرات کالا به اروپا است. بندرکاسپین به عنوان یکی از نقاط اصلی در این مسیر تعریف شده است.
وی همچنین با تاکید بر لزوم همکاری هرچه بیشتر سازمان بنادر و دریانوردی، منطقه آزاد و شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به منظور افزایش ظرفیت بار در دریای خزر، خاطرنشان کرد: باید مسیرهای جدید دیگری برای ورود بار به کشور تعریف شود و بدین ترتیب حجم بار در دریای خزر افزایش پیدا می کند.
گفتنی است؛ کریدور ترکیبی اروم چی، اکتائو، انزلی که با پهلو گیری نخستین کشتی در بندر کاسپین که به عنوان مسیر جدید تجاری ایران و چین شروع به کار کرد، نسبت به مسیر موجود میان دو کشور از زمان و هزینه کمتری برای ترانزیت کالا برخوردار است. این پروژه با مطالعات کارشناسی چند ساله طراحی و امروز عملیاتی شده است که می تواند به عنوان مسیر جدید کالایی برای مبادله کالا میان چین و اروپا از طریق مرز بازرگان ایران به ایفای نقش پرداخته و درآمد ارزی کشور را افزایش دهد.
نظرات بسته شده است.