اعلام سامانه جدید برای معاملات ارزی؛ احتمال سه نرخی شدن دلار بانکی قوت گرفت

 

دلار ۶۵۰۰ تومانی درحال اضافه شدن است و تخصیص دلار به کالاها متوقف شده و به نظر می رسد دلار بانکی ۳ نرخی خواهد شد.

به گزارش سی نیوز و بر اساس اخبار غیر رسمی، سه نرخ دلار ۳۷۰۰ تومان (اساسی)،۴۲۰۰ تومان (نیما) و ۶۵۰۰ تومان (ارز متقاضی) در سیستم بانکی از صبح امروز در حال تعریف شدن است.

به نظر می‌رسد ارز متقاضی مجددا در سامانه تجارت در حال اضافه شدن است و برای این منظور سامانه جدیدی به اسم سماصا راه‌اندازی خواهد شد. تخصیص ارز برای کالاهای گروه سوم (خودرو- گوشی همراه-لوازم خانگی- لوازم آرایشی) نیز از ساعت ۱۰ صبح امروز حتی در شرایط دارابودن کد تخصیص ارز بانک مرکزی، متوقف شده و تا راه اندازی سامانه جدید و فعال شدن، عملا واردات این کالاها نیز ممکن نیست.

در حال حاضر دولت دو نرخ ۴۲۰۰ تومانی به عنوان نرخ رسمی ارز در کشور در راستای اجرای سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز و ۳۸۰۰ تومانی به عنوان نرخ ارز یارانه‌ای تخصیصی به کالاهای اساسی را به رسمیت می‌شناسد، اما اکنون قرار است که نرخ سومی نیز برای دلار به عنوان نرخ متقاضی، در قالب سامانه جدیدی عملیاتی شود.

این نرخ در سامانه سماصا که سامانه ویژه صادرکنندگان است، لحاظ خواهد شد.

منابع رسمی در وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز این نرخ را تایید می‌کنند. در عین حال، یک مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت از توقف ثبت سفارش کالا با ارز ۴۲۰۰ تومانی در مورد کالاهایی همچون لوازم خانگی و خودرو خبر داد.

با این حال، کارشناسان دوای درد چند نرخی بودن ارز در کشور را راه‌اندازی بورس ارز می‌دانند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.