وال استریت جورنال گزارش می دهد؛ تحریم های کشتیرانی علیه ایران چه زمانی آغاز می شود؟

 

دولت آمریکا از خطوط بین المللی کشتیرانی خواست تا ماه نوامبر (آبان ماه) تمام مراودات خود با ایران را قطع کنند. این تصمیم به دلیل بازگشت تحریم های جدید علیه ایران و خروج آمریکا از برجام اتخاذ شده است.

به گزارش پایگاه خبری سی نیوز، پیش از این مسوولان خطوط کشتیرانی مرسک لاین شرکت کشتیرانی مدیترانه ای که رتبه های اول و دوم بزرگ ترین شرکت های کشتیرانی کانتینری را در اختیار دارند اعلام کرده بودند که از بازار ایران خارج خواهند شد. به گزارش وال استریت جورنال آنها این تصمیم ها را پس از اعلام تحریم های آمریکا علیه ایران اتخاذ کرده اند و قصد دارند سرویس های خود به بنادر ایران را قطع کنند.

سورن اسکو، مدیر اجرایی مرسک لاین در این خصوص گفت:« بازگشت تحریم ها در تمام بخش های صنعت کشتیرانی و حمل ونقل ایران می تواند خطرناک باشد. چرا که با تحریم های جدید وضع شده توسط آمریکا به نظر نمی رسد که خطوط کشتیرانی بین المللی تمایلی برای کار کردن با ایرانی ها داشته باشند و اصولا تجارت با این کشور امکان پذیر به نظر برسد.»

تحریم ها باعث خواهد شد که جابجایی نفت خام توسط کشتی های نفتکش از سرویس خدمات خارج شود. با توجه به اینکه ایران در حال حاضر 5 درصد تولید جهانی را در اختیار دارد خروج این سرویس ها می تواند ضربه سنگینی به اپراتورهای تانکری در جهان بزند.

البته پیش از این، دولت ترامچ گفته بود که اپراتورهای حمل ونقل جهانی و صنعت کشتیرانی باید تمام عملیات های خود با ایران را قبل از اکتبر پایان بدهند. همچنین دیپلمات های ایرانی نیز عنوان کرده اند که گزینه های دیگری برای رفع یا کاهش تاثیرات تحریم ها در اختیار دارند.

از سوی دیگر، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا  عنوان کرد که در خصوص اعمال سخت ترین و قوی ترین تحریم ها علیه ایران در طول تاریخ، این کشور به سمت زنده نگه داشتن اقتصاد خود خواهد رفت.

تبعات این تصمیم ها زمانی آغاز شد که دونالد ترامپ در اوایل ماه مه از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم ها علیه ایران خبر داد.

در ماه آوریل، ایران یک رکورد بسیار جالب در صادرات نفت خام به ثبت رساند. به طوری که توانست در یک روز 2.6 میلیون بشکه نفت صادر کند. عمده صادرات نفتی ایران در حال حاضر مربوط به کشورهای چین، ژاپن، کره جنوبی و هند است.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.