خبرگزاری رویترز گزارش می دهد؛ خداحافظی مرسک با بنادر ایران تا چه اندازه جدی است؟

 

گروه حمل ونقل A.P. Moller-Maersk روز پنجشنبه به جمع شرکت هایی پیوست که گفته اند می خواهند روابط اقتصادی و تجاری شان را با ایران قطع کنند. این اقدام شرکت مرسک، رهبران اروپا را در وضعیتی قرار داده که نتوانند حفظ برجام و مفاد آن را تضمین کنند.

به گزارش پایگاه خبری سی نیوز و به نقل از رویترز، شرکت کشتیرانی مرسک یک روز پس از اعلام خروج توتال فرانسه از ایران این خبر را اعلام کرد. آنها خروج آمریکا را از برجام و بازگرداندن تحریم ها را بهانه ای مناسب برای عدم همکاری و توسعه روابط با ایران دانسته اند.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه پس از خروج شرکت مرسک از تجارت با ایران اعلام کرد اتحادیه اروپا باید از شرکت های اروپایی که می خواهند روابط تجاری و اقتصادی با ایران داشته باشند در مقابل تحریم های آمریکا حمایت کند. با این حال، مکرون این موضوع را نیز پذیرفته که شرکت های بزرگ اروپایی به دنبال منافع خود هستند.

مکرون در این رابطه گفت:« شرکت های بزرگ بین المللی که دارای منافع در کشورهای مختلف هستند به دنبال انتخاب های خود می روند. آنها باید از این آزادی بهره مند باشند که شرایط پیش روی خود را آزادانه انتخاب کنند.»

تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر رد توافقنامه هسته ای که در سال 2015 میلادی به امضا رسید بدین معناست که کشورهای اروپایی از این پس برای سرمایه گذاری در ایران با خطرات و موانعی مواجه خواهند شد.

سورن اسکو، رئیس اجرایی مرسک در این خصوص می گوید:« با تحریم هایی که آمریکایی ها اعمال می کنند، دیگر نمی توانید با ایرانی ها کار کنید، چرا که همچنان علاقه مند به تجارت با کشوری مثل آمریکا هستید و این در تجارت دارای مقیاسی بزرگ تر است.»

اسکو که درباره گزارش عملکرد سه ماهه این شرکت با رویترز گفت وگو می کرد درباره زمان خروج از بنادر ایران گفت:« جزئیات قطع همکاری و زمان دقیق آن را نمی دانم. اما مطمئن هستم که ما نیز قصد تعطیل کردن خدمات مان به ایران را داریم.»

شرکت کشتیرانی مدیترانه ای (MSC) که عنوان دومین شرکت بزرگ کانتینری دنیا را در اختیار دارد نیز اظهار کرد که خروج مرسک از بازار ایران به معنای افزایش سهم دیگر شرکت ها و رزرو جدیدی نیست. همچنین شرکت های دیگری که تهدید کرده بودند بعد از خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران، از بازار آن خارج می شوند شامل شرکت بیمه آلیانز Allianz آلمان، زیمنس و مرسک تانکرز هستند.

ظاهرا تنها نگرانی باقیمانده از قطع همکاری شرکت های کشتیرانی با ایران، افزایش بهای سوخت کشتی ها بوده است. چرا که قیمت نفت پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران در بالاترین سطح خود به نزدیکی 80 دلار رسید.

 

 

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.