نماینده سیستان و بلوچستان عنوان کرد: بندرچابهار، پازل مهم کریدور شمال به جنوب

 

نماینده سیستان و بلوچستان در مجلس دهم شورای اسلامی معتقد است که ابلاغ قانون موافقتنامه چابهار توسط رییس جمهوری اقدامی میمون و مبارک است چرا که توسعه شرق ایران نیازمند ارتباط مستقیم با کشورهای منطقه است.

به گزارش سی نیوز، محمدنعیم امینی فرد در گفت‌و‌گو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی در ارتباط با ابلاغ قانون موافقتنامه تاسیس دالان حمل و نقل و گذر بین المللی بین دولت های جمهوری اسلامی ایران، جمهوری اسلامی افغانستان و جمهوری هند (موافقتنامه چابهار)»  که روز گذشته توسط رئیس جمهوری ابلاغ شد، اظهار کرد: یکی از چشم اندازهای توسعه شرق و حتی توسعه کلی کشور این است که بتوانیم ارتباط مستقیمی با کشورهای منطقه داشته باشیم،‌بنابراین در این رابطه قانون موافقتنامه چابهار یکی از این اتفاقات است.

وی ادامه داد: به طور حتم تاسیس دالان حمل و نقل و گذر بین المللی چابهار بین ایران، افغانستان و هند با پتانسیل بالایی همراه خواهد بود و می‌تواند در قالب کریدور شمال به جنوب پازل ارتباطی در این بخش را کامل کند. علاوه بر این باید سایر قطعات دیگر پازل نیز کامل شود و راه آهن مابین ایرانشهر و بیرجند به آسیای میانه و سرخس پل ارتباطی لازم را ایجاد کند.

نماینده استان سیستان و بلوچستان در مجلس دهم شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه تاسیس دالان حمل و نقل و گذر بین المللی چابهار به عنوان کریدور ارتباطی اقدام میمون و مبارکی است، خاطرنشان کرد: این اقدام مقدمه ای برای تحقق اهداف بلند مدت در راستای سیاست های کلی و ارتباطی با توسعه سواحل مکران است که در برنامه ششم توسعه مدنظر قرار گرفته است.

امینی فرد با تاکید بر اینکه ایران با معادلات پیچیده ای در این منطقه روبروست، اظهار کرد: کشور چین رقابت تنگاتنگی را از طریق بندر گوادر ایجاد و تعهد کرده که در یک بازه زمانی ١٠ ساله ۴۸ میلیارد دلار در این منطقه هزینه کند که این رقم با مبلغ موردنظر توسط کشوری همچون هند که ۸۰ میلیون دلار را برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار درنظر گرفته قابل مقایسه نیست، بنابراین باید به خوبی بدانیم که رقابت با حجم سرمایه‌گذاری صورت توسط چینی‌ها به عنوان یکی از قدرت های جهانی که ۴ میلیارد دلار ذخیره ارزی دارد به هیچ وجه کار آسانی نبوده و نیازمند یک برنامه ریزی مدون است.

وی همچنین به راهکارهای موجود در ارتباط با افزایش ظرفیت بندر چابهار اشاره کرد و گفت: به طور حتم توجه به زیرساخت‌ها از مسائل اصلی بندر چابهار بوده و نیازمند سرمایه‌گذاری بالاست. این بندر افزایش ظرفیتی تا ۸,۵ میلیون تن داشته و ما باید در بخش کارکرده عملیاتی فعالیت بهتری داشته باشیم چرا که در سال گذشته کارکرد عملیاتی این بند  رقم پایین ۱.۸ میلیون تنی بوده است.

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس دهم شورای اسلامی با اشاره به پیشنهادات مطرح شده توسط وی به ریاست جمهوری، بیان کرد: در جلسه شورای اداری چابهار که با حضور ریاست جمهوری برگزار شد از ایشان درخواست کردم تا به ایجاد زیرساخت‌های لازم در چابهار توجه کنند و به راه‌آهن نگاه ویژه ای داشته باشند تا با تزریق اعتبار به عنوان یکی از راه‌های مواصلاتی موجب افزایش ظرفیت بندر شود.

‌امینی فرد ادامه داد: علاوه بر این به رئیس جمهوری اعلام کردیم که باید ترجیحات ویژه ای را برای بندر چابهار در نظر گیرند تا بارگیری شرکت‌های بزرگ به مقصد چابهار سوق داده شود. همچنین طرح‌های توسعه ای مربوط به این بندر باید با پیوست‌های اجتماعی همراه بوده تا از ظرفیت بالای نیروی انسانی منطقه به عنوان توان بالقوه استفاده کرد.

لازم به ذکر است که روز گذشته (دوشنبه) حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری ایران یک قانون مصوب مجلس شورای اسلامی را برای اجرا به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ کرد. بر این اساس در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «قانون موافقتنامه تاسیس دالان حمل و نقل و گذر بین المللی بین دولت های جمهوری اسلامی ایران، جمهوری اسلامی افغانستان و جمهوری هند (موافقتنامه چابهار)» جهت اجرا به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments