نشست خبری آریا بنادر ایرانیان : پیشرفت 37 درصدی پروژه تجهیز بندر چابهار / حضور هندی ها و سهم آنها از سرمایه گذاری

تأمین تجهیزات بندر چابهار در قالب قرارداد 403 میلیون دلاری

به گزارش سی نیوز آقای ابراهیم یاسری مدیر عامل شرکت آریا بنادر ایرانیان در نشست خبری تأمین تجهیزات بندر چابهار  با  اصحاب رسانه اظهار داشتند بندر چابهار در قالب پروژه توسعه کریدور شرق مطرح است و این بندر دارای ویژگی های خاصی است . از جمله اینکه تنها بندر کشور که خارج از خلیج فارس است و کشورهای همسایه که به دریا راه ندارند از طریق این بندر میتوانند به آبهای آزاد متصل شوند . همچنین در کشورهای منطقه افغانستان بسیار مایل به استفاده از بندر چابهار به جای بنادر پاکستان به دلیل عدم امنیت لازم میباشد . ایشان با اشاره به اینکه در حال حاضر پیشرفت کل پروژه تأمین تجهیزات بندر چابهار در قالب قرارداد 403 میلیون دلاری آریابنادر 37 درصد ارزیابی می‌شود به موارد فوق اشاره نمودند :

  

امکان فعالیت 3 پورت‌اپراتور در بندر چابهار

به گفته یاسری در بندر چابهار نیز  همانند دیگر بنادر کشور که چند پورت اپراتور به صورت همزمان فعالیت میکنند  3 پورت‌اپراتور سینا، آریابنادر و هندی‌ها می‌توانند فعالیت کنند .

 

تسهیلات 330 میلیون دلاری صندوق توسعه

به گفته مدیر عامل شرکت آریا بنادر زیرساخت بندر چابهار توسط سازمان بنادر در حال احداث است و سال پیش مقرر شد شرکت آریابنادر ایرانیان در قالب قرارداد BOT (ساخت، بهره‌برداری و انتقال ) رقم 403 میلیون دلار معادل حدود 1500 میلیارد تومان تجهیزات خشکی و دریایی برای بندر چابهار خریداری و نصب کند و 30 سال بهره‌برداری داشته باشد.از آنجا که موضوع این قرارداد در قالب ساخت، بهره‌برداری و انتقال بود و اهمیت زیادی برای کشور داشت هیأت وزیران مصوبه‌ای در این باره برای آریا بنادر صادر کرد.

از موارد مهم در خصوص قرارداد403 میلیون دلاری این بود که  پیش از برجام 330 میلیون دلار تسهیلات از صندوق توسعه ملی دریافت کردیم، از آنجائی که این پول خارج از کشور بود ، ما مکلف بودیم  که از چینی‌ها یا هندی‌ها می‌گرفتیم، در پسابرجام بانک توسعه صادرات به عنوان بانک عامل به ما کمک کردو با افتخار اعلام میکنم که در تاریخ سوم خرداد ماه 95 همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر ، اولین ال‌سی (اعتبارات اسنادی) به صورت مستقیم در آلمان بازگشایی شد و تجهیزات را خریداری کردیم. و بر خلاف تصور بسیاری که فکر میکردد هیچ  ال سی باز نمیشود ، مبلغ آن پرداخت و سری نخست تجهیزات در بهمن ماه سال قبل وارد بندر چابهار شد که 21 میلیون دلار ارزش داشت .

به گفته ایشان سری دوم تجهیزات نیزقرار است تا فردا وارد بندر چابهار شود.یاسری با اشاره به اینکه ارزش سری دوم و سوم تجهیزات 30 میلیون دلار است، ادامه داد: سری سوم تجهیزات از اوایل مهر امسال وارد بندر چابهار می‌شود که شامل 8 دستگاه مکنده غلات است که به تدریج وارد بندر خواهد شد. این مکنده‌های غلات هر دو ماه یکبار، یک دستگاه، وارد بندر چابهار می‌شود.

در ادامه برنامه های تجهیز و توسعه بندر چابهار و در راستای توسعه منطقه قرار است سیلوی مکانیزه 100 هزار تنی غلات در قالب همین قرارداد توسط آریابنادر در بندر چابهار ساخته ‌شود که هم اکنون در مرحله جانمایی است .  و هزینه هر دوی آنها از محل سرمایه‌گذاری‌های در نظر گرفته شده برای چابهار اجرایی خواهد شد.

برای خرید تجهیزات اولویت تولید داخلی در نظر گرفته میشود

به گفته آقای یاسری از مسائل مهمی که شرکت آریا بنادر در تمام قراردادهای تامین تجهیزات در نظر دارد و سازمان بنادر نیز موکدا در این زمینه توصیه نموده  خرید مستقیم تجهیزات از سازندگان است و از هیچ واسطه ای این خرید انجام نمیشود .

نکته مهمی  دیگر در خصوص خرید تجهیزات و در راستای اقتصاد مقاومتی این است که تمام تجهیزاتی را که سازندگان داخلی ما میتوانند تامین نمایند حتما در نظر گرفته میشوند و حتی طرف خارجی را نیز وادار به خرید از سازندگان داخلی خود میکنیم .

 

تجهیزات خریداری شده برای بندر چابهار

به گفته ابراهیم یاسری  برخی از تجهیزات تنها در انحصار چند شرکت خاص است قاعدتا گزینه های زیادی برای خرید تجهیزات نخواهیم داشت به عنوان مثال تولید جرثقیل لیپر تقریباً انحصاری است و همین شرکت تولید می‌کند که 9 دستگاه خریداری شده است . به گفته ایشان سری بعد تجهیزات که در حال رسیدن به بندر چابهار است، 13 دستگاه ریچ‌استاکر است که جرثقیل کانتینری است و از آلمان می‌آید.

سری سوم تجهیزات  شامل مکنده غلات است که توسط شرکت  نایرو آلمان تولید می‌شود، ارزش آن 20 میلیون دلار است که با  جوینت داخلی (ماشین‌سازی اراک)‌، در حال تولید است.

مدیرعامل آریا بنادر ایرانیان گفت:‌ در قالب قرارداد 403 میلیون دلاری همچنین دو فروند شناور تجسس و نجات دریایی توسط شرکت آلمانی با مشارکت صنایع دفاع ساخته می‌شود. همچنین  در قالب قرارداد مذکور تعداد 4 فروند یدک‌کش با مشارکت ایزوایکو و شرکت هلندی ساخته می‌شود ضمن آنکه دو فروند لایروب 4 هزار مترمکعبی توسط هلندی‌ها با مشارکت صنایع دفاع ساخته خواهد شد.

یاسری عنوان کرد :نیروگاه 5 هزار واتی و سیلوی غلات نیز در قالب همین قرارداد 403 میلیون دلاری اجرا خواهد شد.

 

 سهم حضور هندی ها در بندر چابهار :

یاسری عنوان کرد علیرغم صحبتهایی که عنوان میشود که هندی ها چابهار را تسخیر خواهند کرد فقط 85 میلیون دلار در بندر چابهار سرمایه‌گذاری کرده اند و این در مقایسه با سرمایه‌گذاری 403 میلیون دلاری آریابنادر رقم بزرگی نیست. ولی شرکت دولتی هند 150 میلیون دلار فاینانس برای سازمان بنادر می‌آورد تا سازمان بنادر آنچه که لازم دارد خریداری کند.در حال حاضر 30 میلیون دلار از تجهیزات هندی‌ها تعیین تکلیف شده است.

مدیرعامل آریا بنادر ایرانیان بیان کرد: شرکت هندی  طی قرارداد 10 ساله  با ما 2 سال برای خرید تجهیزات  و 8 سال بهره‌برداری در قالب BOT (ساخت – بهره برداری – واگذاری) سپس تجهیزات را تحویل می‌دهد و می‌رود.

وی به علاقه هندی‌ها به سرمایه‌گذاری در بندر چابهار اشاره کرد و گفت: هند به افغانستان تعهد تأمین غلات داده است و به بندر چابهار ما نیاز دارد. کشور هند بار و ترافیک به چابهار می‌آورد.

 

احتمال تغییر قرارداد آریابنادر با سازمان بنادر  از BOT به BLT

مدیرعامل شرکت آریابنادر ایرانیان گفت: قرارداد ما با سازمان بنادر درباره این 403 میلیون دلار تجهیزات به صورت BOT (ساخت – بهره برداری – واگذاری)  است که ممکن است به BLT (اجاره به شرط تملیک) تبدیل شود که در این مدل سازمان بنادر سود تضمین شده توافقی به آریا بنادر پرداخت خواهد نمود .

به گفته ایشان هیچ انحصار ی در اپراتوری بندر چابهار و تأمین تجهیزات آن وجود نداردو  زمانی که سازمان بنادر قصد جذب سرمایه‌گذار در بندر چابهار را داشت، هیچ شرکتی به دلیل وجود ارقام سنگین استقبال نکرد اما تنها متقاضی شرکت آریا بنادر بود و امروز هم هر شرکتی که فکر می‌کند در چابهار جا مانده است می‌تواند با ما شریک شود ما حاضریم با شرکت‌های دیگر جوینت شویم و حتی سهام خود را به آنها بفروشیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.