مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان مطرح کرد؛ اختصاص تخلیه ۲۰ درصد کالاهای اساسی در بندر شهیدبهشتی چابهار

 

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان از اختصاص تخلیه ۲۰ درصد کالاهای اساسی در بندر شهیدبهشتی چابهار خبر داد و گفت: واگذاری این پروژه نیمه‌تمام به بخش خصوصی می‌تواند با هدف تسریع در اتمام پروژه و جلوگیری از تحمیل هزینه و فرصت از دست رفته بیشتر به عنوان یکی از راهبردهای اصلی دولت برای ایجاد جذابیت و تحرک در توسعه محور شرق ایفای نقش نماید.

به گزارش سی نیوز و به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بهروز آقایی مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت: امروزه امکان اتصال بنادر به شبکه‌های ریلی کشور به عنوان یکی از مزیتهای رقابتی؛ عامل اصلی کاهش قیمت تمام شده کالا و افزایش رقابت‌پذیری است که از شاخصه‌های مطلوب تجار و صاحبان کالا در انتخاب بندر و کریدورهای حمل و نقل خواهد بود. در همین راستا فعال‌سازی کریدور شمال – جنوب (کریدور چابهار) با اتصال بندر چابهار به شبکه‌ریلی به عنوان اولویتی مهم در رقابت‌پذیری حمل کالا و ارتقاء سهم ترانزیت و تجارت دریایی حائز اهمیت فراوان خواهد بود. واگذاری این پروژه نیمه‌تمام به بخش خصوصی می‌تواند با هدف تسریع در اتمام پروژه و جلوگیری از تحمیل هزینه و فرصت از دست رفته بیشتر به عنوان یکی از راهبردهای اصلی دولت برای ایجاد جذابیت و تحرک در توسعه محور شرق ایفای نقش نماید.

آقایی اظهار کرد: با توجه به ارتقای ظرفیت بندر شهیدبهشتی چابهار به ۸ و نیم میلیون تن به عنوان زیرساخت‌های پیش‌نیاز توسعه سواحل مکران،ضرورت بهره‌مندی این بندر استراتژیک از قابلیت ریلی می‌بایست به اولویت اول وزارت راه و شهرسازی مبدل شود که با واگذاری پروژه مذکور به بخش خصوصی (ترجیحا پیمانکارهای مربوطه)؛ سه اولویت اصلی دولت در پهناورترین و کم‌بهره‌مندترین استان شرقی، منجمله فعال‌سازی بندر شهیدبهشتی چابهار، تکمیل روند پروژه خط ریلی چابهار – زاهدان و احیای محور شرق به جهت انتقال کالاهای اساسی کشور در زمان بحران محقق خواهد شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، ادامه داد: در این مدل واگذاری، جذابیت‌های بازگشت سرمایه با سپردن تضامین تأمین بار و کالا با تخصیص تخلیه ۲۰ درصد کالای اساسی کشور (سهم استان سیستان و بلوچستان و استان‌های همجوار) در بندر شهید بهشتی چابهار به بخش خصوصي و تكميل پروژه با مدل BOT در بازه زمانی منطقی و تامین هزینه‌های ساخت و اتمام طرح از محل درآمدهای حاصل از انتقال محموله‌های كالای اساسی و بارهای انتقالی در اين محور، امکان‌پذیر خواهد بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments