آخوندی در دیدار با وزیر حمل‌ونقل جاده‌ای و کشتیرانی هند مطرح کرد؛ تاکید بر اهمیت لجستیک در کریدور شمال-جنوب

 

وزیر راه و شهرسازی ایران در جریان سفر به هند با نیتین گادكاری وزیر حمل‌ونقل جاده‌ای، بزرگراه‌ها و كشتیرانی هند دیدار و ضمن بحث و گفتگو پیرامون گسترش همكاری‌های دوجانبه در زمینه‌های ترانزیت از طریق كریدور شمال- جنوب، زنجیره لجستیك در كریدور مذكور را با اهمیت دانست.

به گزارش سی نیوز و به نقل از خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در جریان سفر خود به هند با نیتین گادكاری وزیر حمل‌ونقل جاده‌ای، بزرگراه‌ها و كشتیرانی این کشور دیدار و پیرامون گسترش همكاری‌های دوجانبه در زمینه‌های ترانزیت از طریق كریدور شمال-جنوب بحث و گفتگو كرد.

در این دیدار كه نمایندگان اتاق بازرگانی و انجمن شركت‌های كشتیرانی ایران نیز حضور داشتند، ‌آخوندی زنجیره لجستیك در كریدور مذكور را با اهمیت دانست.

وی همچنین یافتن راهكارهای مناسب بانكی را در تسهیل تعاملات ترانزیتی بین دو كشور بسیار مهم برشمرد.

گادكاری نیز دیدار متقابل مسولان دو كشور در دو سال اخیر را نشان اهتمام دو كشور به گسترش تعاملات حمل ونقلی و ترانزیتی دانست و اضافه كرد: موضوع لجستیك برای هند بسیار مهم است و ما باید با ترسیم چارچوب‌های مشخص همكاری به سرعت به پیگیری موضوعات مورد علاقه دو طرف در زمینه ترانزیت از جمله در چارچوب كریدور شمال-جنوب بپردازیم.

در ادامه طرفین به مذاكره پیرامون همكاری‌های دو كشور در بندر شهید بهشتی چابهار و نیز منطقه آزاد تجاری آن پرداخته و بر حمایت از بخش خصوصی دو كشور و نقش آن در گسترش تعاملات ترانزیتی منطقه‌ای تاكید كردند.

وزیر راه و شهرسازی در سمینار همکاری‌های تجاری ايران-هند با بیان اینکه چابهار را دروازه ملت ها نامگذاري کرده اند» گفت: در ۶ سال گذشته تعداد پروازها از آسمان ايران ۲۵۰ درصد افزايش داشته است و نشان دهنده نقش ايران در کريدور هوايي است.

همايش همکاري هاي تجاري ايران وهند با حضور وزير راه و شهرسازي کشورمان، مقامات هندي و تجار و بازرگانان ايراني و هندي در دهلی نو برگزار و راهکارهاي افزايش همکاري هاي تجاري در بخش هاي مختلف بررسي شد.  ​توسعه ترانزيت و حمل و نقل و توسعه بندر چابهار هم از موضوعات مهم طرح شده در اين همايش تجاري بود.

عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي کشورمان در اين همايش با اشاره به اينکه در سال ۲۰۱۸ به گسترش تجارت در کريدورهاي مختلف مانند شمال به جنوب و جنوب وبه غرب و شرق به غرب بيشتر توجه خواهد شد گفت: با توسعه اين کرويدور و تلاش کشورهاي ذينفع در منطقه دسترسي کشورهاي مختلف از جمله هند به روسيه و کشورهاي اروپاو ديگر کشورها آسانتر و کوتاه تر خواهد شد.

وي با بيان اينکه چابهار را دروازه ملت ها نامگذاري کرده اند گفت توسعه اين بندر نه تنها براي ايران، هند و افغانستان بلکه براي ديگر کشورها از جمله روسيه، گرجستان و ساير مناطق هم منافع اقتصادي زيادي خواهد داشت.

آخوندي با اشاره به ظرفيت هاي ترانزيتي ايران در بخش هاي مختلف دريايي، ريلي و هوايي افزود: در ۶ سال گذشته تعداد پروازها از آسمان ايران ۲۵۰ درصد افزايش داشته است و نشان دهنده نقش ايران در کريدور هوايي است.

در اين همايش«مهرداد تقي زاده» معاون حمل و نقل وزير راه و شهرسازي هم با تشريح مزاياي کريدورهاي تجاري ايران گفت تجارت فعال در کريدور هند به ايران و ايران به اروپاي غربي و شرقي نقش مهمي در توسعه منطقه خواهد داشت.

کاهش زمان ترانزیت کالا از هند به روسیه با حمل‌ونقل ترکیبی از ایران

وي افزود با ارسال محموله هاي هند از راه دريا به بندر چابهار و انتقال آن از راه زميني يا ريلي ايران به روسيه زمان ارسال بار به ۲۰ روز و نصف زمان ارسال از راه دريا کاهش خواهد يافت.

وي ايجاد اشتغال، درآمد زايي، امنيت و ارتقاء وجه سياسي را از مزاياي گسترش ترانزيت و تجارت در کريدورهاي اقتصادي جنوب به شمال و شرق به غرب عنوان کرد.ديدار چهره به چهره بازرگانان و بررسي راهکارهاي توسعه تجارت بين ايران و هند هم از برنامه هاي حاشيه اي اين همايش تجاري بود.

«نيتين گادکاري» وزير حمل و نقل و کشتيراني هند هم در مصاحبه با خبرگزاري صداوسيما با اشاره به اهميت بندر چابهار براي ايران و هند و افغانستان گفت هند مشتاقانه علاقمند به افزايش همکاري هاي تجاري با ايران است و بندر چابهار به عنوان يک منطقه استراتژيک نقش مهمي در توسعه روابط تجاري بين هند و ايران خواهد داشت.وي افزود ما از توسعه اين بندر حمايت خواهيم کرد.

براساس قراردادهاي گذشته، هند درحال سرمايه گذاري ۸۵ ميليون دلاري در بندر چابهار ايران است.وزير حمل و نقل و کشتيراني هند همچنين افزود: اين کشور از همکاري هاي ديگر با ايران در زمينه هاي حمل و نقل ريلي و جاده اي استقبال مي کند.در اين همايش همچنين بازرگانان درباره مشکلات بانکي و ويزا براي توسعه تجارت مطالبي بيان کردند.

«سوراب کومار» سفير هند در ايران هم با بيان اينکه مسائل بانکي از موضوعات مهم براي گسترش روابط تجاري بين دو کشور است افزود مذاکرات اوليه براي مبادلات تجاري براساس ريال و روپيه واحد پول دو کشور انجام شده است و در صورت نهايي شدن بسياري از مشکلات حل خواهد شد.وي افزود: يوکوبانک هند دفتر خود در ايران را باز کرده است و اميدواريم شعب يکي از بانک هاي ايراني هم در هند براي تسهيل در انتقال پول براي تجار هندي و ايراني در هند به زودي شعبه اي ايجاد کند.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.