مرور رده
مجلس و دولت
موعد پوستاندازی صنعت دریایی و بندری ایران؛ فرصتها و چالشهای پیشرو
صنعت دریایی و بندری ایران در آستانه یک نقطه عطف تاریخی قرار دارد؛ جایی که رشد کمی اخیر در حجم عملیات بنادر و قراردادهای سرمایهگذاری، نوید یک دوره تحولی را میدهد. اما این تحول، اگر با اصلاحات نهادی و فنی همراه نشود، میتواند به تداوم…
ادامه مطلب ...
ادامه مطلب ...
توسعه دریایی گلستان؛ از رویای چندیندههای تا واقعیت ملموس
استان گلستان با بیش از ۱۲۰ کیلومتر نوار ساحلی در حاشیه دریای خزر، از موقعیت استراتژیک برای توسعه تجارت، گردشگری و صنایع دریایی برخوردار است اما توسعه نیافتگی زیرساختهای بندری، این استان را از بهرهمندی کامل از این ظرفیتها محروم کرده است.…
ادامه مطلب ...
ادامه مطلب ...
توسعه دریامحور بدون پیوند بینالمللی و بخش خصوصی!
در نشست مشترک هماهنگی اجرای سیاستهای کلی توسعه دریامحور، اگرچه بر اهمیت تحول سواحل شمالی و جنوبی کشور تأکید شد، اما هیچ اشارهای به نقش سرمایهگذاران خارجی در این مسیر صورت نگرفت؛ موضوعی که میتواند نشانگر ادامه رویکرد درونگرایانه دولت در…
ادامه مطلب ...
ادامه مطلب ...
چندگانگی مرجعیت، بزرگترین مانع بهرهبرداری پایدار از دریا و سواحل!
سی نیوز-* حوزه توسعه دریامحور در سالهای اخیر با مشکلی جدی مواجه شده که کارشناسان آن را وارونگی فرآیند توسعه مینامند. در این وضعیت اقدامات و پروژهها پیش از تدوین نقشه راه ملی اجرا میشوند و این امر موجب پراکندگی منابع، کاهش هماهنگی میان…
ادامه مطلب ...
ادامه مطلب ...
زمان پایان تعمیرات سایتهای ترافیک دریایی جزایر هرمزگان اعلام شد
معاون مهندسی و عمران اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: در حال حاضر تعمیرات اساسی سایتهای ترافیک دریایی جزایر استان حدود 25 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیشبینی میشود این طرح تا پایان سال 1405 بهطور کامل به اتمام برسد.
حمید کمالی،…
ادامه مطلب ...
ادامه مطلب ...
از سَنَد تا ساحل؛ چرا توسعه دریایی ایران همچنان روی کاغذ است؟!
سی نیوز-* در نگاه اول سیاستگذاری دریایی در کشورما تصویری از برنامهریزی منسجم و اهداف بلندمدت ارائه میدهد. از توسعه بنادر و گسترش حملونقل دریایی گرفته تا ارتقای فناوریهای نوین و گفتمان «اقتصاد آبی»، اسناد متعددی در دهههای اخیر تدوین…
ادامه مطلب ...
ادامه مطلب ...
وزارت صنعت هشدار داد ؛ اجرای کامل قانون توسعه صنایع دریایی ضروری است
قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی کشور، پرداخت ده درصد از هزینه حمل مایعات نفتی و گازی وارداتی و صادراتی توسط ناوگان غیرایرانی به حساب صندوق توسعه صنایع دریایی را الزامی کرده است. این اقدام، هم از منظر مالی و هم سیاستگذارانه، ابزاری…
ادامه مطلب ...
ادامه مطلب ...
هشدار دبیرکل انجمن کشتیرانی درباره افزایش ۲۰ درصدی هزینه تبادل کالا
دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران، با اشاره به مکانیزم ماشه (اسنپبک) تأکید کرد که این تحریمها تغییر تازهای برای ایران ایجاد نمیکنند، اما هزینه تبادل کالا در کشور افزایش یافته است.
به گزارش سی نیوز به نقل از خبرگزاری صدا و…
ادامه مطلب ...
ادامه مطلب ...
موانع پنهان توسعه دریایی ؛ وقتی قوانین اجرا نمیشوند!
سی نیوز-*صنعت دریایی ایران در دهههای اخیر با مجموعهای از قوانین و مصوبات کلان مواجه بوده است که هدف آنها توسعه گردشگری دریایی، افزایش بهرهوری اقتصادی و تقویت زیرساختهای مرتبط با دریا است. با این حال، بررسیهای میدانی و گزارشهای…
ادامه مطلب ...
ادامه مطلب ...
پهنهبندی موضوعی بنادر، کلید توسعه پایدار!
سی نیوز-* در حالی که کشورهای همسایه مانند امارات موفق شدهاند بنادر کوچک و محدود خود را به قطبهای گردشگری و اقتصادی تبدیل کنند، بنادر ایران با تمام ظرفیتهای طبیعی و تاریخی خود، همچنان صرفاً به کارکردهای سنتی تجاری محدود ماندهاند. بندر…
ادامه مطلب ...
ادامه مطلب ...