استاندار گیلان بر لزوم تقویت خطوط کشتیرانی تاکید کرد

 

به گزارش سی نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان؛  ارسلان زارع در جلسه مشترک کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی و شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی  با حضور نمایندگان شهرستان های آستارا و لنگرود در مجلس اظهار داشت : میزان صادرات استان در نیمه  نخست امسال ۲۶۴ میلیون دلار بود که این دستاورد با وجود شرایط سخت اقتصادی و تشدید تحریم‌ها محقق شده است.

وی با بیان اینکه این میزان صادرات از نظر ارزش ۴۵ درصد بیش از میزان مشابه سال گذشته است، افزود: به طور معمول در نیمه دوم سال به دلیل صادرات محصولات کشاورزی شاهد افزایش میزان صادرات کالا هستیم از این‌رو امیدواریم هدف‌گذاری صادرات غیرنفتی ۶۰۰ میلیون دلاری از گیلان در سال جاری محقق می شود که البته باید تلاش ها برای انجام این مهم استمرار یابد.

استاندار گیلان همچنین با تاکید بر لزوم گسترش ابزارهای مرتبط با توسعه صادرات در استان از جمله خطوط کشتیرانی اذعان کرد: شرکت کشتیرانی خزر تلاش های زیادی انجام داده ولی به دلیل فرسودگی ناوگان، با مشکلاتی مواجه است که می توان با بهره گیری از ظرفیت سرمایه گذاران بومی، نسبت به نوسازی و افزایش کارکرد آن اقدام کرد.

او  گیلان را از قطب های بزرگ صنایع سلولزی ایران و رکورد دار  تولید ام دی اف عنوان و خاطرنشان کرد: جنگل های هیرکانی، سرمایه ای ارزشمند هستند و وارد آمدن آفت به این ثروت ملی غیرقابل جبران است از این رو ؛ برنامه زراعت چوب در استان تدوین و دوره زمانی نیز برای آن تعیین شده که البته باید در کنار اهتمام به حفاظت از جنگل، به توسعه صنایع این بخش نیز توجه شود.

زارع با بیان این که نیاز صنایع سلولزی گیلان با منابع درون استانی تأمین نمی شود، بر ضرورت ارتقای همکاری ها بین  جهادکشاورزی ،گمرک ، بنادر و دریانوردی برای واردات چوب مطابق با چارچوب های قانونی تأکید کرد.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به محصولات بومی تولیدی استان همچون چای، بادام زمینی و زیتون، بر لزوم تشکیل میز تخصصی بررسی مشکلات پیش روی این محصولات تأکید کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت همکاری بانک های دولتی با بخش های مختلف اقتصادی استان اشاره و اضافه کرد: بانک های خصوصی نیز از منابع و سرمایه های مردم استان استفاده می‌کنند و لازم است حداقل ۵۰ درصد منابع جمع آوری شده خود را در راستای تولید و اشتغال اختصاص دهند.

زارع تاکید کرد  در جلسه بعدی این شورا ، گزارش عملکرد بانک های خصوصی در ارتباط با اعطای تسهیلات به واحدهای اقتصادی استان ارائه شود.

وی تعاونی مرزنشینان را ظرفیت خوبی برای استان عنوان و تصریح کرد: باید با شناسایی مشکلات و اقدام برای رفع آنها، در جهت توسعه عملکرد و فعالیت این مجموعه بزرگ اهتمام شود.

در این نشست غلامرضا مرحبا نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی مشکلات در حوزه صادرات گفت: در بخش واردات فله چوب ، اقداماتی برای  ارزش افزوده آن صورت نمی گیرد که این امر باید مورد توجه باشد.

پرویز محمدنژاد نماینده مردم لنگرود نیز بخش خصوصی را از ارکان اصلی در جریان تولید و توسعه کشور عنوان و اهمیت صادرات را هم عرض تولید ذکر و بیان کرد:  باید با حذف بخشنامه های جزیره ای ، نسبت به رفع مشکلات حوزه تولید توجه کرد.

در این جلسه گزارش هایی از سوی ناظر گمرکات  گیلان در خصوص وضعیت تجارت خارجی استان ، مدیرعامل شرکت کشتیرانی خزر در خصوص مسائل و مشکلات این شرکت، رییس سازمان صنعت معدن تجارت گیلان درباره برگزاری میز ملی چای و همچنین گزارشی از مشکلات واردات چوب به استان از سوی مدیرکل بنادر و دریانوردی ارائه شد.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.