آغاز فعالیت رسمی پلیس امنیت اقتصادی؛ پرهزینه شدن تجارت غیر رسمی و قاچاق با استقرار ناجا در مبادی کالا

 

طی مراسمی با حضور راستاد؛ مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، مویدی، رئیس‌ ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا، سردار مقیمی، رییس پلیس امنیت اقتصادی ناجا، آدم نژاد، معاون حمل و نقل وزارت راه و میراشرفی، رییس کل گمرک ایران استقرار و فعالیت رسمی پلیس امنیت اقتصادی ناجا در مبادی مجاز ورود و خروج کالا آغاز شد.

به گزارش سی نیوز و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، بر اساس طرح استقرار پلیس امنیت اقتصادی ناجا، نیروی انتظامی برای کاهش پدیده قاچاق در ۱۳ مرز مجاز کشور، شامل ۹ مرز دریایی، ۱ مرز هوایی و ۳ مرز زمینی مستقر می‌شود.  مقرر شده است پلیس در ۹ مرز مجاز دریایی مانند گناوه، بوشهر، رجایی، قشم، دیلم و خرمشهر، یک مرز مجاز هوایی فرودگاه امام خمینی و سه مرز زمینی بازرگان، باشماق و پرویزخان مستقر خواهد شد.

محمد راستاد ؛ مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در این مراسم اجرایی شدن دستورالعمل استقرار ناجا در مبادی رسمی از جمله ۹ مبدا دریایی را “رویکردی کارشناسانه” و در راستای ارتقای بهره وری حمل و نقل و باعث ایجاد شفافیت در بازار ارزیابی کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اهمیت بهره وری در حمل و نقل به عنوان یک هدف غایی ، تاکید کرد: استقرار پلیس امنیت در مبادی دریایی و مرزی، ضمن ایجاد شفافیت، باعث سرعت گرفتن ورود و خروج کالا در مبادی رسمی می شود.

راستاد ، ارتقای بهره وری حمل و نقل را فرایندی ناشی از به حداقل رسیدن سهم هزینه حمل در قیمت تمام شده کالا عنوان کرد و آن را در تسریع ورود و خروج کالا از مبادی مجاز موثر دانست.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در بخش دیگری از سخنانش با ناکارآمد خواندن فشار و تحریم های استکبار در ایجاد اختلال در روند تجارت دریایی کشور، از رشد ۳ درصدی عملیات بندری و جابه جایی ۶۸ میلیون تن انواع کالا در بنادر کشور طی ه ماه گذشته خبر داد.

به گفته راستاد، در همین مدت تخلیه و بارگیری کالاهای غیر نفتی ۴۸ میلیون تن بوده که در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته، ۸ درصد رشد داشته است.

بنابر اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی، در همین مدت، واردات غیر نفتی با انجام ۱۵ میلیون تن عملیات بیش از ۲۲ درصد و صادرات غیر نفتی با انجام ۲۵ میلیون تن بالغ بر ۵ درصد رشد را نشان می دهد.

همچنین در این مراسم علی مویدی ؛ رئیس‌ ستاد مبارزه با قاچاق کالا نیز اجرایی شدن دستورالعمل استقرار ناجا در مبادی رسمی ورود و خروج کالا را اتفاق بی بدیل خواند و آن را رویکردی در راستای ترجیح منافع ملی بر منافع سازمانی توسط دستگاه های مربوطه در این زمینه عنوان کرد.

رئیس‌ ستاد مبارزه با قاچاق کالا با اشاره به تعامل و تفاهم سازنده دستگاه ها در اجرایی شدن دستورالعمل استقرار ناجا در مبادی رسمی، گفت: اگرچه قاچاق و تجارت غیر رسمی، به عنوان پدیده ای ناسالم در اقتصاد کشور لانه کرده است ، با وجود این توانسته ایم با همفکری ، همدلی و وحدت نظر، از منافع سازمانی عبور کنیم و حول یک محور به نام منافع ملی حرکت کنیم.

وی تاکید کرد: تجار باید با خیال راحت و در آرامش کامل به فعالیت اش در این حوزه  رسیدگی کند که لازمه اش کاهش ظن به قاچاق در جاده ها است.

شهرام آدم نژاد ؛ معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ” ترانزیت را یکی از ظرفیت های تجاری کشور دانست و استفاده بهینه از این ظرفیت را از کارکردهای اقدام پلیس در استقرار در مبادی رسمی برشمرد.

مهدی میر اشرفی ؛ رئیس‌ کل گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز ” تجارت را پیشران اقتصاد کشور” دانست و خاطر نشان کرد: مدیریت واحد مرزی توسط دستگاه ها و سازمان ها و یکپارچه شدن سامانه های تجارت را حلقه مفقوده سیستم تجاری کشور عنوان کرد.

به گفته میر اشرفی، با مدیریت واحد مرزی توسط سازمان ها، عرصه بر تجارت غیر رسمی و قاچاق تنگ تر می شود.

وی با بیان اینکه تسهیل تجارت و پر هزینه شدن تجارت غیر رسمی از نتایج استقرار ناجا در مبادی رسمی محسوب می شود، ابراز امیدواری کرد: با فاصله گرفتن از کنترل های ملموس و غیر ضرور و با استفاده از امکان تبادل اطلاعات در سامانه ، بتوانیم از تخلفات گمرکی و قاچاق، حداکثر پیشگیری را به عمل بیاوریم.

سردار مقیمی ؛ رئیس پلیس امنیت اقتصادی ناجا نیز ” تمرکز  ناجا بر مصادیق قاچاق کالا و پرهیز از ورود به به تخلفات” ؛ ” عدم ایجاد اختلال در روند و فرایند صادرات ، واردات و ترانزیت کالا ” و ”  تمرکز ناجا بر ظن قوی به کشف کالای قاچاق ” را از الزامات ماموریتی استقرار پلیس امنیت در مبادی دریایی و رسمی برشمرد.

وی “اقتصاد سالم و شفاف سازی وضعیت بازار” را نتیجه فعالیت ناجا در گمرکات و مبادی رسمی عنوان و آن را برگ جدید و اقدام حرفه ای ستاد مبارزه با قاچاق کالا اعلام کرد

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.