مرور رده

حمل‌و‌نقل دریایی

قزاقستان و چین، رقیب جدید کریدور شمال-جنوب ایران؟

در پی برگزاری هفتمین نمایشگاه بین‌المللی زنجیره تأمین و لجستیک چین در پکن، توافق‌نامه‌ای برای تأسیس یک هاب کانتینری جدید در بندر آکتائو قزاقستان بین شرکت KTZ Express، بندر لیانیونگانگ چین و بندر آکتائو امضا شد. هدف این پروژه افزایش ظرفیت…
ادامه مطلب ...

از سوخت‌های تجدیدپذیر تا بنادر هوشمند؛آینده حمل‌ونقل دریایی ایران چگونه متحول می‌شود؟

سی نیوز - گزارش تحلیلی: توجه به تغییرات اقلیمی و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای (GHG) در سال‌های اخیر، به یکی از چالش‌های اساسی صنایع بزرگ دنیا از جمله حمل‌ونقل دریایی تبدیل شده است. ایران با برخورداری از موقعیت استراتژیک خود در منطقه،…
ادامه مطلب ...

دوراهی اقتصاد «دریا» و «ساحل»

با توجه به رشد سریع اقتصادهای دریامحور در جهان و نقش کلیدی آنها در توسعه اقتصادی، این مقاله به بررسی تفاوت‌ها و مزایای تخصصی‌سازی این دو بخش در ایران می‌پردازد. همچنین با نگاهی به تجارب جهانی و چالش‌های موجود در ایران، راهکارهایی برای…
ادامه مطلب ...

اهداف سفر احتمالی وزیر خارجه مصر به ایران؛ دریای سرخ آرام می شود؟

پس از حمله 7 اکتبر حماس به رژیم صهیونیستی، انصارالله یمن اعلام کرد تا توقف جنگ غزه و نسل کشی در آن، کشتی های مرتبط با رژیم صهیونیستی را مورد حمله قرار می دهد. انصارالله گفته بود به تمامی کشتی‌هایی که «به اسرائیل کمک می‌کنند» و مقصدشان…
ادامه مطلب ...

دریای سرخ از ایمن‌ترین آبراه‌های جهان است/ پاسخ قاطع نیروهای نظامی ایران به هر تجاوزی

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه دریای سرخ یکی از ایمن‌ترین آبراه‌های جهان است، البته در خلیج عدن بحث دزدی دریایی مطرح بوده اما تا به امروز دزدی‌های دریایی تا حدودی کاهش پیدا کرده، گفت: به طور قطع نیروهای سلحشور…
ادامه مطلب ...

مقاله شرکت هیمکو در میان ۸ مقاله برتر FONASBA

شرکت بین‌المللی همراه جاده ریل دریا (هیمکو)، با ارائه مقاله‌ای علمی در رقابت معتبر فدراسیون انجمن‌های ملی نمایندگان و کارگزاران کشتی (FONASBA) موفق به کسب تقدیر ویژه از سوی این نهاد بین‌المللی شد. این رقابت در سال 2024 با هدف شناسایی و…
ادامه مطلب ...

سد راه تجارت دریایی

اهمیت دریا و تاثیر آن بر اقتصاد و زیست مردم در دنیای کنونی بر کسی پوشیده نیست. مزیت‌های جغرافیایی ایران در حوزه دریایی و داشتن حدود ۳‌هزار ‌کیلومتر خط ساحلی، دسترسی به دریا در شمال و جنوب کشور، دسترسی به آب‌های آزاد، قرارگیری کشور در مسیر…
ادامه مطلب ...

افزایش ظرفیت پذیرش کانتینرهای یخچالی در بندر شهیدرجایی

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان به صراحت اعلام کرد که بندر شهید رجایی هیچ محدودیتی در پذیرش و ورود کانتینرهای یخچالی ندارد و خواسته ما برای اعلام زمان ورود شناور حامل کانتینر یخچالی فقط برای ایجاد هماهنگی بوده و نیازی به صدور مجوز نیست،…
ادامه مطلب ...

جای خالی ایران درمیان بنادر برتر غرب آسیا+جدول

اکوایران: در بین اسامی بنادر کانتینری برتر غرب آسیا بنادر ایران دیده نمی‌شود. به همین دلیل هم هزینه‌ تجارت کماکان برای بازرگانان ایرانی همواره بالا بوده و هنوز هم بالاست. این موضوع هم تماما به تحریم بر نمی‌گردد. در مقابل بعد از بندر یانگشان…
ادامه مطلب ...