تلاش سازمان بنادر برای متناسب سازی حقوق‌ومزایای ملوانان کشتی‌های زیر ۵۰۰ تن

به گزارش سی نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حوزه بنادر و دریانوردی در هفته گذشته شاهد رویدادهای مختلفی بود اما یکی از مهمترین اخبار هفته گذشته به موضوعات مربوط به مهاجرت دریانوردان و نیز حقوق کارگران فعال در بنادر کشور می شود که مشخص شد وضعیت مهاجرت دریانوردان ایرانی در شرایط بحرانی قرار ندارد و این قشر در ایران از ویژگی هایی برخوردار است که در صورت مهاجرت از آنها سلب می شود.

در همین رابطه علی اکبر مرزبان معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفته است؛ خوشبختانه در بین دریانوردان روند مهاجرتی که بگوییم به بحران و معضل تبدیل شده‌باشد، نداریم و خوشبختانه در ایران شرکت‌های کشتیرانی نفتکش یا کشتیرانی جمهوری اسلامی و دیگر شرکت‌های کشتیرانی، حقوق و مزایای خوبی به دریانوردان می‌پردازند و امروز افسران و فرماندهان کشتی در ایران علاوه بر حقوق ریالی، ماهانه حقوق ارزی خوبی دریافت می‌کنند. ضمن اینکه رفاهیات خانواده دریانوردان همواره برقرار است. از سوی دیگر، دریانوردان ایرانی این موضوع را هم در نظر می‌گیرند، در ایران و بر روی کشتی تحت پرچم کشورشان کار می‌کنند و نسبت به کار بر روی کشتی کشورشان تعصب و علاقه خاصی دارند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر اغلب دریانوردان که از وضعیت خود شکایتی دارند مربوط به دریانوردان مشغول به کار بر روی کشتی‌های زیر ۵۰۰ تن است که عمده آنها از کشتی‌های چوبی و سنتی هستند، گفت: حقوق این دریانوردان شاید آن چیزی که مورد انتظار دریانوردان باشد، نیست. انجمن صنفی دریانوردان پیگیر رفع مشکلات مربوط به دریانوردان این بخش است و ما هم در سازمان به هر طریقی سعی می‌کنیم، مالکان کشتی را مجاب کنیم که حقوق متناسبی را برای این دریانوردان در نظر بگیرند. برای دریانوردان ایرانی در ایران بیمه با بالاترین حقوق ریالی و دلاری برقرار است، اما برای کار در کشتی خارجی بیمه‌ای دریافت نمی‌کند و خانواده‌اش از هیچ حمایتی برخوردار نیست، اما در ایران خانواده دریانوردان از حمایت‌های خوبی توسط شرکت کشتیرانی طرف قرارداد با دریانوردان برخوردار هستند.

گفتنی است؛ مهدی فرمهینی فراهانی، مدیرکل جدید امور دریانوردان، سازمان‌های تخصصی و بین‌المللی که هفته گذشته منصوب شد بر توسعه کمی و کیفی دریانوردان، افزایش دوره‌های افسری رفع موانع کارورزی، افزایش اساتید دریایی، افزایش تعداد مراکز آموزش دریانوردی (هنرستان‌ها و دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای) و تهیه منابع و مراجع آموزش دریانوردی استاندارد تاکید کرد.

شفافیت در روند رسیدگی به مطالبات و ارتقاء رضایتمندی کارگران

در بخش دیگری از رویدادهای هفته گذشته موضوع رسیدگی به مطالبات و ارتقای رضایتمندی کارگران در مجتمع بندری امام خمینی (ره) مورد توجه مقامات محلی و کشوری قرار گرفت زیرا شفاف‌سازی فرایند درخواست، جذب، اشتغال و مطالبات حقوقی نیروهای شاغل شرکت‌های بخش خصوصی فعال در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) با بهره‌گیری از سامانه مدیریت اشتغال موجب ارتقای رضایت‌مندی شاغلان شده است.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه مدیریت و منابع اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان در نشست مشترک رئیس واحد کار و خدمات اشتغال منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) و نمایندگان شرکت‌های بخش خصوصی فعال در این بندر با تأکید بر ساماندهی فرایندها از طریق الکترونیکی‌سازی آنها، اظهار کرد: بهره‌گیری از فناوری ارتباطات و بستر الکترونیکی علاوه بر تسریع و تسهیل در دسترسی متقاضیان اشتغال، با شفاف‌سازی فرایندها از بروز نارضایتی و ابهام در رسیدگی به مطالبات کارگری پیشگیری می‌کند.

وی در ادامه این نشست، در پاسخ به پرسش‌ها و درخواست‌های نمایندگان کارکنان شرکت‌ها در خصوص موضوعات مبتلابه در حوزه کارگری، بر رسیدگی و تلاش برای حل مشکلات کارگران و تمهید زمینه بهره‌مندی آنان از امکانات رفاهی تأکید کرد.

لزوم طراحی ویژه بندرگاه جدید لنگه

از خوزستان به هرمزگان می رویم. درجایی که استاندار هرمزگان در نشست بررسی طرح‌های پیشران این استان در بررسی طرح‌های حوزه بنادر و دریانوردی افزود: بندر جدید لنگه باید در سطحی طراحی شود که بتواند بسیاری از نارسایی‌های بندری کشور را که موجب می‌شود برخی کشتی‌ها مجبور شوند در امارات پهلو بگیرند، پوشش دهد.

وی ادامه داد: بندر جدید لنگه باید قابلیت پهلوگیری کشتی‌های خودروبَر را داشته باشند چرا که در حال حاضر این خودروها در امارات تخلیه و با لندینگ‌کرافت به بندرلنگه منتقل می‌شوند. «بندرجدید لنگه با هدف‌گذاری توسعه دریامحور و ایجاد اشتغال پایدار در شهرستان بندرلنگه و غرب استان هرمزگان قرار است با عمق آب ۱۲ متر و در پسکرانه‌ای به وسعت ۷۰۰ هکتار که قادر به پذیرش کشتی‌های اقیانوس‌پیما با ظرفیت بارگیری ۵۰ هزار تن خواهد بود، احداث شود».

انعقاد تفاهم‌نامه مطالعات پروژه احداث مخازن ۲۶ هزار تنی روغن خام خوراکی در بندر انزلی 

در پایان این گزارش، به خبر انعقاد تفاهم‌نامه مطالعات پروژه احداث مخازن ۲۶ هزار تنی روغن خام خوراکی در بندر انزلی می پردازیم که در راستای این تفاهم‌نامه، سرمایه گذار در ابتدا اقدام به مطالعات فاز “یک و دو” پروژه خواهد کرد و پس از ارائه نتایج حاصل از مطالعات به اداره کل، منجر به عقد قرارداد احداث و بهره برداری با شرکت مزبور خواهد شد.

در صورت عقد قرارداد، این سرمایه گذاری به صورت B.O.T خواهد بود و این پروژه در زمینی به مساحت ۴ هزار متر مربع به سرمایه گذار واگذار خواهد شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.