بحران دریای سرخ و اختلال در حمل‌ونقل کالا‌ها به ارزش یک تریلیون دلار

به گزارش سی نیوز به نقل از مانا، مؤسسه تحقیقاتی Sea-Intelligence با انتشار گزارشی اعلام کرد که پس از گذشت بیش از ۱۰ ماه از آغاز بحران دریای سرخ، صنعت حمل‌ونقل دریایی همچنان با اختلالات ناشی از این بحران جهانی مواجه است. داده‌های این مؤسسه نشان می‌دهد که در پی بحران دریای سرخ، تماس‌های بندری در حوالی دریای سرخ، کانال سوئز، خلیج عدن، مدیترانه شرقی، بنادر جده و ملک عبدالله عربستان سعودی بین ۷۳ تا ۸۵ درصد کاهش یافته است.

در این گزارش آمده است که میانگین تماس‌های بندری در این مناطق به طور متوسط از ۲۰۰ بار در ماه به کمتر از ۴۰ مورد از ژانویه تا پایان ماه ژوئن کاهش یافته است. این رقم در ماه جولای ۲۰۲۴ میلادی به ۶۰ تماس رسید. تحلیلگران بر این باورند که این افزایش موقتی است و پیش‌بینی خوش‌بینی برای افزایش ارقام در این زمینه کمتر است.

بندر جده و بندر ملک عبدالله بیشتر از سایر بندرها تحت تأثیر این اختلالات قرار گرفته‌اند. به گونه‌ای که در ماه جولای تنها ۳۷ تماس بندری ثبت شده که در مقایسه با ۱۳۵ تماس پیش از بحران، کاهش چشمگیری را نشان می‌دهد. همچنین، خلیج عدن و بندر صلاله عمان با کاهش ۵۰ درصدی تماس‌ها مواجه شده‌اند.

برآوردها حاکی از آن است که بحران دریای سرخ، انحراف کشتی‌ها از مسیرهای عادی، دوری از کانال سوئز به دلیل تهدیدات شبه‌نظامیان حوثی یمن، و افزایش هزینه‌های حمل کالاها به ارزش یک تریلیون دلار را به دنبال داشته است. این بحران فشار مضاعفی بر صادرکنندگان کالا وارد کرده و نرخ‌های حمل و هزینه‌ها را به شدت افزایش داده است.

علاوه بر این، قابلیت اطمینان برنامه‌های کشتی‌های کانتینری در مناطق دریای سرخ، مدیترانه شرقی و خلیج عدن به شدت تحت تأثیر قرار گرفته است. در پایان گزارش، تأکید شده که تأخیر در رسیدن کشتی‌ها نیز از آسیب‌های ناشی از بحران دریای سرخ است، به‌طوری که زمان تردد کشتی‌ها از ۴ تا ۵ روز به ۱۰ تا ۱۴ روز افزایش یافته است.

تأثیر هرج و مرج انتخاباتی آمریکا بر حمل‌ونقل کانتینری

از سوی دیگر، پیتر ساند، تحلیلگر ارشد مؤسسه Xeneta از احتمال تأثیر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، که کارشناسان به آن هرج و مرج انتخاباتی می‌گویند، بر اختلال در حمل‌ونقل کانتینری خبر داد. به گفته وی، ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات قصد دارد تعرفه‌های واردات روی کالاهای چینی را از ۲۰ درصد به ۶۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش دهد. این امر شوک شدیدی به واردکنندگان، صادرکنندگان آمریکایی و صاحبان تجارت کانتینری وارد خواهد کرد.

این موضوع در آستانه تعطیلات کریسمس به نگرانی‌های واردکنندگان و مصرف‌کنندگان آمریکایی دامن زده و باعث شده تا تقاضا برای واردات کالاهای چینی تا قبل از انتخابات افزایش یابد. به گفته ساند، آمارها پیش‌بینی می‌کنند که واردات کالا از چین به آمریکا با ۱۴ درصد افزایش نسبت به سال گذشته به ۲.۳ میلیون TEU کانتینر تا پایان سال ۲۰۲۴ میلادی برسد، اما به نظر می‌رسد واردکنندگان اقداماتی برای افزایش تقاضا و واردات بیشتر انجام خواهند داد.

ساند همچنین پیش‌بینی می‌کند که اختلالات سیاسی در انتخابات آمریکا و اعتصاب باراندازان بنادر این کشور در ماه دسامبر، به‌طور حتم سبب اختلال در تجارت اقیانوسی خواهد شد. از سوی دیگر، افزایش تقاضا برای واردات از چین نیز بر روند فعالیت حمل‌ونقل کانتینری تأثیر خواهد گذاشت.

ساند معتقد است که اروپا هر چند نقش فرعی در این میان دارد، اما کشورهای اروپایی با واکنش سریع به تحولات سیاسی آمریکا نگران افزایش نرخ‌ها و بالارفتن تقاضا هستند، که این امر می‌تواند به افزایش تقاضا در اروپا نیز منجر شود؛ موضوعی که در حال حاضر ذهن دست‌اندرکاران و صاحبان حمل‌ونقل کانتینری را به شدت مشغول کرده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.