بنادر چابهار و گوادر ؛ موتورهای دوقلوی توسعه اقتصادی!

سی نیوز – گزارش* در دریای عمان، دو بندر به عنوان نقاط پتانسیل اقتصادی و با اهمیت ژئوپلیتیکی وجود دارند؛ گوادر در پاکستان و چابهار در ایران. این دو بندر، که اغلب به عنوان رقیب  دیده می‌شوند، دارای قابلیت تبدیل شدن به مراکز مکملی از توسعه منطقه‌ای هستند که همکاری و ثبات ژئوپلیتیکی را از طریق همکاری تقویت می‌کنند.

گوادر به عنوان یکی از نقاط کلیدی «برنامه راه ابریشم» چین  و چابهار که با کمک هند درحال توسعه است ، در موقعیت استراتژیکی ویژه‌ای واقع شده‌اند که به عنوان دروازه‌های ورود به آسیای مرکزی و مناطق دیگر در دسترس هستند. نزدیکی جغرافیایی این مناطق،  آنها را در معابر حمل‌ونقل بین‌المللی کلیدی قرار داده است.

رقابت یا رفاقت؟

گوادر با بندر عمیق خود، می‌تواند کشتی‌های بزرگ را پذیرایی کند و به عنوان یک هاب مهم ترانزیت عمل کند. از سوی دیگر، چابهار مسیر کوتاه‌تری به آسیای مرکزی و افغانستان ارائه می‌دهد و به عنوان یک جایگزین کارآمد برای مسیرهای سنتی تجارت عمل می‌کند. این دونقطه می توانند به جای رقابت، نقش‌های مکملی ایفا کنند.

با همکاری، پاکستان و ایران ،  این دو بندر می‌توانند پتانسیل اقتصادی عظیمی را آزاد و  یک مسیر تجاری مهم با کاهش هزینه‌های لجستیکی ایجاد کنند.

این همکاری می‌تواند سرمایه‌گذاری خارجی را جذب کرده، رشد صنعتی را افزایش داده و شغل‌هایی را ایجاد کند که به ارتقای اقتصاد محلی کمک می‌کند.

علاوه بر این، همکاری بین گوادر و چابهار می‌تواند ثبات ژئوپلیتیکی را تقویت کند. پاکستان و ایران می‌توانند با همکاری،  تأثیرات منطقه‌ای را متعادل کنند و وابستگی به قدرت‌های خارجی را کاهش دهند. این شراکت می‌تواند راه را برای صلح و پیشرفت پایدار در منطقه باز کند.

همچنین افزایش اتصالات بین گوادر و چابهار می‌تواند به تبادلات فرهنگی  و اجتماعی منجر شود.

چالش ها

با این حال، چندین چالش بر سر راه قراردارد. شراکت چین و هند در گوادر و چابهار می‌تواند به رقابت‌های ژئوپلیتیکی تبدیل شود که ممکن است تلاش‌ها برای تقویت همکاری بین دو بندر را پیچیده کند.  رقابت ذاتی برای مسیرهای تجاری و سرمایه‌گذاری با وجود پتانسیل های هماهنگی،  وجود دارد. هر دو بندر هدف جذب بازارهای مشابه را دارند  که ممکن است به استراتژی‌های رقابتی به جای همکاری منجر شود.

تفاوت‌های سطح توسعه بین گوادر و چابهار می‌تواند به این چالش‌ها بی افزاید. گوادر هنوز در مراحل اولیه توسعه قرار دارد در حالی که چابهار زیرساخت‌های بیشتری دارد و می‌تواند در اتصال قابلیت‌های عملیاتی آنها مشکلاتی ایجاد کند.

همچنین پاکستان و ایران سیاست‌های اقتصادی دریایی متفاوتی دارندکه هماهنگ‌سازی سیاست ها برای تسهیل همکاری می‌تواند یک فرآیند پیچیده و زمان‌بر باشد.

به طور کلی، موفقیت همکاری بستگی به اراده سیاسی هر دو کشور دارد. حل این چالش‌ها نیازمند تلاش مشترک تمامی ذینفعان است. با پذیرش همکاری به جای رقابت، این بنادر می‌توانند به موتورهای دوقلوی توسعه منطقه‌ای تبدیل شوند، که رشد اقتصادی، ثبات ژئوپلیتیکی و پایداری محیط‌زیست را  تثبیت می‌کنند.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.