راستاد در نشست خبری عنوان کرد: رشد ۱۷ درصدی عملیات کانتینری/ صادرات ۵۰میلیون تن کالای غیر نفتی

 

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: مجموع سرمایه گذاری بخش خصوصی در بنادر شمال و جنوب کشور به ۹۲ میلیارد و ۶۶۲ هزار ریال در قالب ۳۰۸ قرارداد رسیده است.

به گزارش سی نیوز و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، محمد راستاد در آخرین نشست خبری خود درسال ۹۶  با بیان اینکه تا پایان بهمن ماه سال جاری ، میزان تخلیه و بارگیری کالا بیش از ۱۴۲ میلیون تن بوده که رشد ۷درصدی نسبت به سال گذشته داشته است ،افزود:در مدت یاد شده ، ۹۸ میلیون تن کالای غیر نفتی در بنادر کشور جا به جا شد که رشد ۸ درصدی داشته است .

وی با اشاره به رشد۱۱ درصدی صادرات ۵۰ میلیون تنی کالاهای غیر نفتی طی ۱۱ ماهه سال جاری ، از رشد ۲۶ درصدی ترانزیت کالای غیر نفتی خبر داد و افزود: در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته، تا پایان بهمن ماه سال جاری، ۱۰ میلیون تن کاپوتاژ و ترانشیپ در بنادر صورت گرفت که ۱۳ درصد رشد داشته است.

راستاد همچنین از رشد ۱۷ درصدی عملیات کانتینری در بنادر با جا به جایی ۲ میلیون و ۸۰۰ TEU کانتینر خبر داد و آن را ناشی از ورود کشتی های لاینر بازرگانی در پسابرجام دانست و تصریح کرد:ظرفیت ناخالص شناور های ورودی به بنادر کشور در سال جاری ، رشد ۶ درصدی داشته و این موضوع در مورد ورود شناور های بالای هزار تن ، رشد ۲ درصدی را نشان می دهد.

ثبت سرمایه گذاری ۹۲ هزار میلیارد ریالی بخش خصوصی در بنادر

وی در ادامه به سرمایه گذاری های انجام شده و توسعه و تجهیز بنادر کشور طی یک سال گذشته اشاره کرد و گفت: از محل منابع سازمان بنادر ۷ هزار و ۴۸۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام شد، که ۴۰ پروژه توسعه ای و تجهیز بنادر به ارزش ۹ میلیارد و ۸۵۹ هزار ریال به بهره برداری رسید.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: بخش خصوصی به ارزش ۶ هزار و ۲۴۷ میلیارد ریال در بنادر کشور در قالب ۱۶ قرارداد سرمایه گذاری کرده است.بر این اساس  مجموع سرمایه گذاری های بخش خصوصی در بنادر شمال و جنوب کشور ۹۲ میلیارد و ۶۶۲ هزار ریال در قالب ۳۰۸ قرارداد است.

به گفته راستاد، در سال جاری ۳۰ پروژه سرمایه گذاری بخش خصوصی به ارزش ۴ هزار و ۵۱۸ میلیارد ریال به بهره برداری رسید.

مهم ترین پروژه های توسعه ای سازمان بنادر

وی درباره مهم ترین پروژه هایی افتتاح شده طی سال ۹۶ گفت:افتتاح فاز اول توسعه بندر شهید بهشتی چابهار؛ بهره برداری از طرح توسعه بندر امیرآباد مازندران ؛ واگذاری اپراتوری پایانه های فاز ۱ و ۲ بندر شهید رجایی ؛ آغاز عملیات اجرایی تکمیل فاز ۳ بندر شهید رجایی و بهره برداری از مرحله اول فاز سوم طرح توسعه کانتینری این بندر به ارزش ۵۶ میلیون یورو ،از طرح های بود که امسال پیگیری شد.

راستاد با اشاره به ضرورت ارتقای ایمنی در آبراه های کشور ، اعلام کرد : طی یک سال گذشته و با هدف پاکسازی آبراه های کشور و تردد ایمن ، ۳۵ مغروقه در استان های بوشهر، هرمزگان و خوزستان خارج سازی شد.همچنین  این سازمان طی سال جاری موفق شد ۲ سند علمی و کاربردی را  در اجلاس کمیته های سازمان بین الملی دریانوردی ( IMO) ارائه کند.

محمد راستاد با  اشاره به ظرفیت ناوگان  مسافری  و گردشگری دریایی، افزود: در استان خوزستان دو فروند شناور مسافری با ظرفیت ۳۰۷ صندلی در مسیر های خارجی ( خرمشهر – بصره و خرمشهر – کویت ) تردد می کند. در استان بوشهر ۶ فروند کشتی مسافری با ظرفیت ۸۶ صندلی در مسیر های داخلی ( بندر بوشهر – بندر گناوه و جزیره خارک ) فعالیت دارد.

هرمزگان مرکز ثقل گردشگری و سفرهای دریایی

وی با بیان اینکه عمده کشتی های مسافربری دریایی در بنادر استان هرمزگان به عنوان مرکز ثقل گردشگری دریایی کشور، تردد می کنند، اظهار داشت: در هرمزگان و در مسیر بندرعباس به جزیره قشم، جزیره هرمز و جزیره لارک ، ۴۲ فروند شناور با ظرفیت ۴هزار و ۲۳۲ صندلی تردد دارد و در مسیر دریایی پهل – لافت ۳۵ فروند شناور خودرو بر ( لندی کراف) فعالیت دارد که با ظرفیت ۱۵۰۰ دستگاه خودروی سواری ، ۷۵۰۰ مسافر را هم می تواند جا به جا کند.در مسیر بندر لنگه به جزیره کیش ، یک فروند شناور رو- رو پسینجر با ظرفیت ۳۸۱ مسافر تردد می کند که امکان حمل ۱۲۰ خودرو را نیز فراهم می آورد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در بندر کاملا خصوصی آفتاب در جزیره کیش یک فروند شناور با ظرفیت ۱۰۰ مسافر و امکان حمل ۱۸۰ خودرو ، به مسافران نوروزی خدمات ارائه می کند، تصریح کرد: در مسیر چارک – کیش ، ۱۰ فروند کشتی مسافری تردد دارد که ۱۲۱ صندلی ظرفیت این شناور است. همچنین در این مسیر ، ۲۷ فروند شناور لندی گراف ( خودرو بر ) با ظرفیت ۱۰۸۰ خودرو و ۵۴۰۰ نفر مسافر نیز آماده ارائه خدمات است.

۷ هزار و ۳۲۲ صندلی ؛ ظرفیت سفرهای دریایی در بنادر جنوب

معاون وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان اش با اعلام اینکه در مجموع ۶۳ فروند کشتی مسافری با ظرفیت ۷ هزار و ۳۲۲ صندلی در بنادر جنوب ایران آماده خدمات دهی به مسافران نوروزی در دریا است، اظهار داشت: مجموع شناور های خودرو بر در بنادر مسافری کشور ، ۶۵ فروند است که قابلیت حمل ۲ هزار و ۸۸۰ خودرو و ۱۳ هزار و ۸۰۰ مسافر را دارد.

تمهیدات سازمان بنادر در حوزه گردشگری دریایی

وی در ادامه این نشست مطبوعاتی ، با اشاره به اقدامات سازمان بنادر در بخش تفریحات دریایی –  ساحلی و قایقرانی دریایی خاطر نشان کرد: برای فعالیت های تفریحی در سواحل شمال کشور ، ۳ هزار و ۶۳۸ فروند قایق تفریحی دارای مجوز فعالیت از سازمان بنادر و دریانوردی هستند. و در جنوب نیز ۸ هزار و ۶۰۶ فروند برای مقاصد تفریحی و گردشگری اجازه تردد دارند.

ساخت و نصب اسکله های مخصوص کشتی های گردشگری

معاون وزیر راه و شهرسازی «تامین ایمنی گردشگری دریایی» را جزو الزامات سازمان بنادر در حوزه مسئولیت های اجتماعی برشمرد و توضیح داد: با توجه به تمرکز گردشگری دریایی در استان هرمزگان و استقبال مردم از آن ، سازمان بنادر و دریانوردی اقدام به ساخت و نصب ۹ فروند اسکله شناور ویژه کشتی های گردشگری در این استان کرد که در ایام نوروز امسال مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

راه اندازی تلفن اضطرار دریایی  ۱۵۵۰

وی با بیان اینکه تدوین ضوابط و محدویت های ایمنی دریانوردی برای شناور های مسافری و گردشگری دریایی ، از جمله اقدامات این سازمان برای تسهیل تردد های دریایی است، گفت: سامانه  اضطرار دریایی  یا تلفن اضطراری ۱۵۵۰ بدون نیاز به پیش شماره به طور مداوم در استان های ساحلی فعال است و مردم می توانند هر سانحه دریایی را با استفاده از این سامانه در اختیار مراکز جست و جوی نجات مستقر در بنادر قرار دهند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: مسیر های ایمن کشتی های مسافری و گردشگری تعیین شده و  کشتی ها ملزم هستند فقط از مسیرهای تعیین شده توسط سازمان بنادر و دریانوردی استفاده کنند.

آمادگی کامل سازمان بنادر برای شرایط اضطراری

وی درباره امکانات و تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی برای مقابله با شرایط اضطراری دریایی ، اظهار داشت: ۲۱ فروند شناور ناجی ( جست و نجات دریایی ) ، ۶ فروند بالگرد ، یک فروند هواپیما و یک فروند هاور گراف در شرایط بحرانی در بنادر شمال و جنوب کشور بلافاصله فعال می شوند. علاوه بر این امکانات ، پیش بینی شده است تا از تجهیزات و امکانات سایر ارگان های دریایی نیز در شرایط اضطراری استفاده شود.

راستاد با بیان اینکه از شناورهای بخش خصوصی با ساختار « همیار ناجی » برای امداد رسانی در شرایط اضطرای کمک گرفته می شود ،تصریح کرد:موسسات رده بندی برای حصول رعایت استاندارد های ایمنی و انجام بازرسی ها در بنادر شمال و جنوب کشور در ایام نوروز حضور دارند.بازرسی های لازم و متمرکز ایمنی ، قبل از شروع تعطیلات برای ناوگان مسافری و گردشگری انجام شده و افزون بر این، در ایام نوروز مسیر های پرتردد به طور کامل تحت نظارت الکتریکی و اینترنتی سازمان بنادر و دریانوردی هستند.

تهیه اینترنتی بلیت سفرهای دریایی

وی  تسهیل در تهیه بلیت سفرهای دریایی از طریق اینترنت را یکی دیگر از اقدامات سازمان بنادر در جهت سهولت و سرعت دهی به انجام مسافرت ها و عدم معطلی مسافران در پایانه های مسافری دانست و گفت: علاوه بر روش های سنتی تهیه بلیت ، برای مسیر های پرتردد ( پایانه شهید حقانی در بندر عباس و پایانه شهید ذاکری در جزیره قشم ) امکان  استفاده از بلیت الکترونیکی فراهم شده است.

همچنین در این نشست، ماژول تصمیم‌یار تردد و بارگیری شناورو کشتی در سازمان بنادر و دریانوردی  رونمایی شد.

حمد رضا الله یار عضو هیات عامل و معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر ودریانوردی در نشست خبری مدیرعامل سازمان بنادر ودریانوردی از راه اندازی  ماژول تصمیم‌یار تردد و بارگیری شناورو کشتی خبر داد و گفت:این طرح با هزینه حدود ۵ میلیارد تومان در راستای هوشمندسازی بنادر و امکان افزایش بازرگانی و صادرات غیرنفتی اجرایی خواهد شد.

وی در توضیح مزایای طرح ماژول تصمیم‌یار تردد و بارگیری شناورو کشتی تصریح کرد: این طرح به‌عنوان مناطق نامناسب و همچنین مجاز برای تردد در سامانه حاضر متناسب با شرایط محیطی تغییر می‌کند و همچنین محاسبات دقیق در این نرم‌افزار از طریق به کار گیری عوامل محیطی مربوط به منطقه شرایط دریایی، شرایط جوی و همچنین عوامل غیرمحیطی مربوط به ویژگی‌ها و ساختار فرم بدنه شناور صورت می‌گیرد.

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر ودریانوردی در در توضیح نوع خدمات این طرح افزود: از خدمات اصلی این طرح می‌توان به نمایش داده‌های محیطی، برنامه‌ریزی بلندمدت سفر و برنامه‌ریزی تردد اشاره کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.