معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه رویکرد این سازمان پذیرش لاینرهای کشتیرانی است، اعلام کرد: درخواست لاینرهای کشتیرانی به منظور اختصاص “ویندو” مورد بررسى قرار مىگیرد.
به گزارش سی نیوز و به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، هادی حقشناس با تاکید بر این که تا رسیدن به سهم واقعی خود در خلیجفارس فاصله بسیار زیادی داریم، اظهار کرد: عملکرد تخلیه و بارگیری در خلیجفارس بیش از ۳۰ میلیون کانتینر است و این در حالی است که ما سهم ایران تنها حدود سه میلیون کانتینر است.
وی ادامه داد: نکته قابل تامل این است که نیمی از خلیج فارس متعلق به کشور ما و نیمی دیگر از آن، متعلق به سایر کشورهای کوچک حاشیه خلیج فارس است. بنابراین اگر به عملکرد خود در این منطقه توجه کنیم میبینیم که کار بسیاری برای انجام دادن و رسیدن به سهم واقعی خود در خلیج فارس داریم.
تمایل خطوط کشتیرانی برای مراجعه به بنادر ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه بنادر کشور به لحاظ موقعیت جغرافیایی به گونهای هستند که خطوط کشتیرانی تمایل دارند به آنها مراجعه کنند، گفت: ما باید به طور ویژه به بنادری نظیر شهیدرجایی، بندر امامخمینی(ره)، بندر چابهار و بندر جاسک توجه ویژهای داشته باشیم تا بتوانیم سهم واقعی خود را از خلیجفارس به دست آوریم.
حقشناس در ارتباط با درخواست برخی لاینرهای کشتیرانی مبنی بر دریافت “ویندو” اختصاصی، بیان کرد: معمولا چنین درخواستهایی توسط سازمان بنادر و دریانوردی مورد بررسی قرار میگیرد و رویکرد این سازمان پذیرش لاینرهاست.
وی افزود: مفهوم ویندو این است که لاینرهای کشتیرانی همانند ایرلاین های هواپیمایی که از فرودگاههای مختلف طبق جداول زمان بندی شده اجازه نشست و برخاست میگیرند، از جدول های زمان بندی شده به منظور تخلیه و بارگیری برخوردار باشند و به طور حتم وجود چنین جدولهای زمانبندی شدهای به سود ایرلاینهای کشتیرانی و بنادر خواهد بود.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی همچنین در مورد اینکه اختصاص این ویندو به لاینرهای کشتیرانی مشروط شده است، توضیح داد: به طور حتم اصلیترین شرط هماهنگی با برنامههاست و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.
وی با بیان اینکه فلسفه سازمان بنادر و دریانوردی تامین امکانات برای صادرات و واردات است، اظهار کرد: ٩٠ درصد صادرات و واردات کشور از طریق بنادر صورت میگیرد و این سازمان امکانات تخلیه و بارگیری برای صادرات و واردات را تامین میکند.
ترانشیپ و ترانزیت به سود اقتصاد ملی خواهد بود
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر اینکه بنادر ایران باید محلی برای ارائه خدمات کالاهای ترانزیتی و ترانشیپی باشند، گفت: به طور حتم ترانشیپ و ترانزیت به سود اقتصاد ملی خواهد بود و به همین دلیل است که جهتگیری تعرفهها به منظور کاهش هزینه ترانزیت و ترانشیپ است تا جذابیت برای لاینهای خارجی بیشتر شود.
حقشناس با اشاره به اینکه بندر چابهار از مزیت بسیار بزرگی برخوردار است تا کشورهای آسیای میانه از طریق این بندر به اقیانوس دسترسی پیدا کنند، گفت: تمام تلاش سازمان بنادر و دریانوردی این است که امتیازات و تعرفههای ترجیحی را برای کاهش هزینههای ترانزیت و ترانشیپ قائل شود. بنادر کوچک حاشیه خلیجفارس به هاب لجستیکی منطقه و مرکز دپو کانتینر تبدیل شدهاند، بنابراین باید تلاش کنیم تا این نقش را بندر شهیدرجایی ایفا کند.
نظرات بسته شده است.