توسعه بندر چابهار توسط هند همزمان با کنترل نفوذ چین در اقیانوس هند؛ رقابت اقتصادی چینی-هندی در حوزه بندری

 

یک پایگاه خبری چینی نوشت اجاره بندر چابهار از سوی هند، در راستای راهبرد منطقه ای کاخ سفید است که دهلی نو را عامل مهمی در امنیت و ثبات افغانستان می داند و بیشتر به پاکستان و افغانستان ربط دارد تا چین؛ اما از نظر راهبردی به مقابله با توسعه تاثیر چین در اقیانوس هند کمک می کند.

به گزارش سی نیوز و به نقل از گروه اقتصاد بین الملل فارس، هند کنترل یک بندر مهم به لحاظ راهبری در ایران را به عهده گرفته است که به طور بالقوه به دهلی نو در برابر تاثیرات فزاینده چین در منطقه و دسترسی به افغانستان و اروپا از طریق دور زدن پاکستان پناهگاهی می دهد.

هند توافق اجاره چابهار که در 90 کیلومتری گوادر قرار دارد را امضا کرد. چین امتیاز توسعه گوادر واقع در  پاکستان را در اختیار دارد.

به گفته گزارش وزارت دفاع آمریکا در سال گذشته، گوادر در مرکز برنامه بزرگ زیرساختی چین در پاکستان قرار دارد و انتظار می رود سایت دومین پایگاه نظامی چین در خارج باشد.

پس از مذاکرات حسن روحانی، ریاست جمهوری ایران و نارندرا مودی، نخست وزیر هند، دهلی نو و تهران یک توافق 18 ماهه برای فاز نخست بندر چابهار امضا کردند.

به محض تکمیل این بندر، یک مسیر ترانزیتی دریایی- ریلی میان هند، ایران و افغانستان با دور زدن پاکستان گشایش می یابد.

مقامات هندی ابراز امیدواری کردند که این مسیر طی سه سال، مبادلات تجاری با افغانستان را از 700 میلیون دلار به یک میلیارد دلار برساند.

این مسیر به سختی موازی مسیر 62 میلیارد دلاری کریدور اقتصادی چین- پاکستان است که پکن را به گوادر وصل می کند و چین این مسیر را برای 40 سال اجاره کرده است.

امضای این توافق در حالی از سوی دهلی نو اعلام شد که روابط هند و چین به علت اختلافات سرزمینی و ظن دهلی نو به اینکه پکن از طریق سرمایه گذاری در کشورهای همسایه اش در حال دور زدن آن است، تیره شده است.

ژائو گانچنگ، کارشناس جنوب آسیا در بخش مطالعات بین المللی موسسه شانگهای گفت با توجه به نبود اعتماد میان چین و هند، بندر چابهار ایران بخشی از برنامه پشتیبان هند است.

وی افزود: «اگر چین گوادر را به بندر نظامی تبدیل کند، من معتقدم که هند با تمامی ابزار هر کاری در منطقه می کند، نظیر استفاده از چابهار ایران، تا چین را محدود کند.»

«اما اکنون چین در این جهت کار نمی کند و بسیار زود است که قضاوت کنیم هند چه خواهد کرد.»

مادهاو نالاپت، تفسیرگر سیاسی در دهلی نو گفت هند به بندری در ایران که برای تجار آزاد باشد نیاز دارد، زیرا پاکستان به هند اجازه نمی دهد تا به این کریدور یا گوادر دسترسی داشته باشد.

راهول روی چادهری، کارشناس جنوب آسیا در لندن در این رابطه گفت: « این توافق جدید در راستای راهبرد منطقه ای کاخ سفید است که هند را عامل مهمی در امنیت و ثبات افغانستان می داند… این قرارداد بیشتر به پاکستان و افغانستان ربط دارد تا چین؛ اما از نظر راهبردی به مقابله با توسعه تاثیر چین در اقیانوس هند کمک می کند.»

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.