استقبال رسمی رئیس‌جمهور و نخست وزیر هند از روحانی؛ بندر چابهار محور گفت وگوهای دوجانبه است

 

رئیس‌جمهور در آغاز مرحله دوم سفر خود به هندوستان مورد استقبال رسمی رئیس جمهور و نخست وزیر هند قرار گرفت.

به گزارش سی نیوز و به نقل از خبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور اسلامی ایران امروز  و در آغاز مرحله دوم سفر خود به هندوستان، به طور رسمی در کاخ ریاست جمهوری این کشور، از سوی رئیس جمهور و نخست وزیر هندوستان مورد استقبال قرار گرفت.

در مراسم استقبال رسمی از رئیس جمهور کشورمان پس از نواخته شدن سرود ملی ایران و هندوستان، رؤسای جمهور دو کشور از یگان تشریفات سان دیدند.

در جریان این مراسم به افتخار حضور رئیس‌جمهور اسلامی ایران و هیئت همراه 21 گلوله توپ شلیک شد و رؤسای جمهوری ایران و هندوستان، هیئت‌های عالی‌رتبه مقامات همراه را به یکدیگر معرفی کردند.

روحانی در پاسخ به این پرسشی درباره روابط ایران هندوستان گفت: اگر بتوانیم در این سفر به نقطه‌ای از روابط عالی برسیم که اجداد ما در ایران و هندوستان داشتند، کار بزرگی کرده‌ایم.

مذاکرات رسمی و ملاقات رئیس‌جمهور و نخست وزیر هند و هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور قرار است در کاخ حیدرآباد نخست وزیر این کشور برگزار شود.

حسن روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران در جریان این سفر با حضور در بنای یادمان مهاتما گاندی بانثار تاج گل به پدر استقلال و رهبر فقید سیاسی و معنوی هندوستان ادای احترام،دفتر یادبود یادمان ماهاتماگاندی را امضا کرد.

دیدار رسمی سه روزه رئیس جمهور از هند از روز پنجشنبه و با ورود به حیدر آباد در جنوب این کشور آغاز شد.

همچنین پایگاه خبری یورونیوز درباره این سفر نوشته، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در جریان سفر خود به هند با ایرانیان مقیم این کشور دیدار و گفتگو کرد. وی با بیان اینکه روابط ایران و هند «بسیار ویژه است» تاکید کرد که این روتبط باید «بسیار نزدیک‌تر و صمیمی‌تر» باشد.

آقای روحانی با اشاره به مجازات‌های اقتصادی علیه ایران گفت که «تحریم‌ها فشار زیادی بر مردم وارد می‌کند، لذا باید تلاش کرد تا تحریم‌ها برطرف گردد.» وی افزود که «ملت ایران در ۴ سال گذشته اقدامات بسیار ارزشمندی در راستای احقاق حقوق خود در این زمینه انجام داده است.»

رئیس جمهوری ایران در بخش دیگری از سخنانش به اثر تحریم‌ها بر صادرات انرژی اشاره کرد و گفت: «بی‌تردید اگر از انتقال انرژی توسط کشورمان جلوگیری شود، ارتباط ما با سایر کشورها تضعیف می‌گردد و امروز ملت ایران با تلاش‌های خود حداقل در این حوزه حقوق خود را بازپس گرفته و به اندازه سال‌های قبل از ۸۴ نفت، تولید و صادر می‌کند و در بخش گاز و پتروشیمی نیز شاهد، رشد و توسعه هستیم.»

آقای روحانی روز شنبه در دهلی نو، پایتخت هند با نارندا مودی، نخست وزیر این کشور دیدار خواهد کرد.

همکاری‌های اقتصادی در راس برنامه‌های سفر روحانی

در این سفر قرار است ۱۵ یاداشت همکاری تجاری و اقتصادی بین ایران و هند به امضا برسد.

به نظر می‌رسد توسعه بند چابهار و ایجاد راه دریایی و زمینی برای انتقال کالا و انرژی از خلیج فارس به هند و افغانستان در اولویت گفتگوهای رئیس جمهوری ایران و نخست وزیر هند باشد.

این پروژه که اقدامات مقدماتی آن نیز انجام شده از اهمیت استراتژیک بالایی برای هر سه کشور برخوردار است و به ایران اجازه می‌دهد تا محصولات پتروشیمی خود را با لوله از بندر عسلویه به چابهار منتقل و از آنجا به آسیای شرقی صادر کند.

به این ترتیب کالا و محصولات غیرنفتی، نفتی و گاز بدون نیاز به عبور از خاک پاکستان از طریق خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند به بندر بمبئی صادر خواهد شد. بندر چابهار همچنین از طریق زمینی به زرنج افغانستان و سپس به کابل متصل خواهد شد. به این ترتیب افغانستان نیز از طریق زمینی به دریا متصل خواهد شد.

این پروژه بندر چابهار را به قطب انتقال نفت و گاز جهان تبدیل کند.

نخست وزیر هند پیش از این از آمادگی کشورش برای سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری در این پروژه خبر داده بود اما آقای روحانی امیدوار است در این سفر دولت هند را به سرمایه‌گذاری بیشتر ترغیب کند.

هند در حال حاضر ۸۵ میلیون دلار برای گسترش بندر چابهار سرمایه‌گذاری کرده و در مقابل اجازه استفاده از دو لنگرگاه به مدت ۱۰ سال را به دست آورده است. با این وجود سرمایه گذاری هند برای گسترش بندر چابهار به دلیل تحریم‌های بین المللی علیه ایران با کندی پیش می‌رود.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.