معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی: توسعه شهرهای بندری به توسعه صنایع دریایی می انجامد

 

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی کشور پیشنهاد داد نهاد فراگیر برای اقتصاد دریا پایه در زیر مجموعه شورای اقتصاد شکل گیرد.

به گزارش پایگاه خبری سی نیوز،  هادی حق شناس در مراسم افتتاحیه بیست و پنجمین همایش هماهنگی ارگان های دریایی کشور با بیان اینکه این سوال در خصوص سانحه سانچی همواره برای مردم مطرح بوده است که چرا سازمان بنادر و دریانوردی در سانحه سانچی ورود کرده است، تصریح کرد: بر اساس کنوانسیون سولاس ذینفعان اصلی افرادی هستند که یا کشتی تحت پرچم آن کشور باشد یا کشتی در سواحل آن کشور غرق شده یا کشور های دریانوردان که در کشتی حضور دارند باشد، این موارد ذینفعان کلیدی قلمداد می شود؛ لذا سازمان بنادر و دریانوردی در این رویداد و در کمیته بررسی این سواحل  حضور یافت.

وی با تاکید بر این که دو جعبه سیاه کشتی شناور سانچی در اختیار سازمان بنادر و دریانوردی قرار گرفته است و اطلاعات آن به هیچ عنوان پاک نشده است، ادامه داد: امیدواریم در مدت چند ماه آینده علت این رخداد ناگوار مشخص گردد.

حق شناس تصریح کرد: در راستای وظایف حاکمیت سازمان الزامات ملی و بین المللی و همچنین بر اساس کنوانسیون سولاس در این حادثه دردناک به عنوان مرجع دریایی کشور ورود یافتیم.

وی با تاکید بر اینکه قرار بود بیست و چهارمین همایش هماهنگی ارگان های دریایی در مکران برگزار گردد، ادامه داد:  در خصوص اهمیت سواحل مکران می توان به کشور عمان اشاره داشت که در 40 سال گذشته که جمعیت کشور دو نیم برابر شده است، جمعیت سواحل آن 6 برابر شده است؛ این در حالی است که در ایران هیچ شهری در کنار دریا با جمعیت بیش از یک  میلیون نفر وجود ندارد.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری های جدید در سواحل مکران می تواند فرصت مناسبی به منظور ارتقای این مناطق فراهم آورد، ادامه داد: می بایست گام های موثری برای توسعه سواحل مکران برداشته شود.

حق شناس با تاکید بر اینکه نقاط قوت موثری در این سواحل وجود دارد؛ ادامه داد: این مناطق با نقاط ضعفی نیز همراه است که می طلبد با انجام گام های موثر ظرفیت های بالقوه آن را تبدیل به ظرفیت های بالفعل نماییم. طبیعی است که پایین بودن سطح رفاه و زیر ساخت ها عامل موثری است که برای توسعه پایدار در منطقه باید به آن دست یابیم.

وی با بیان نقاط قوت همایش های گذشته ارگان های دریایی نیز تصریح کرد: حضور مدیران ارشد دریایی هماهنگی اعضای جامعه دریایی و توجه به موضوعات روز از نقاط قوت 24 همایش پیشین به شمار می آید.

این مدیر فعال در صنعت دریایی کشور، همچنین فقدان ضمانت اجرایی قطعنامه ها و عدم نهاد سازی مطالبات جامعه دریایی کشور را از جمله نقاط ضعف همایش های پیشین خواند که برای پوشش این ضعف لازم است نهاد سازی صورت گیرد.

وی گفتمان هایی برای ایجاد معاونت دریایی و موارد اینچنینی را پاسخی به این نیاز دانست که مورد بررسی و بحث قرار دارد.

حق شناس پیشنهاد داد، نهاد فراگیر برای اقتصاد دریا پایه در زیر مجموعه شورای اقتصاد یا مرکز دیگری شکل گیرد.

وی در خصوص بخشی از دستاوردهایی که این همایش در 24 همایش گذشته داشته است، نیز تصریح کرد: اصلاح طرح های بندری در راستای رقابتی شذن برنامه افزایش سهم بخش خصوصی در طرح های بندری و دریایی کشور، اشاعه فرهنگ دریایی از طریق کتاب های درسی استان های دریایی و سایر استانهای کشور، توجه بازرسی و کنترل شناورهای داخلی و خارجی در بنادر، ایجاد بستر مناسب برای استفاده از وجوه اداره شده جهت نوسازی ناوگان کشور، توجه مدیران ارشد کشور به وضعیت دریا و تحقق توسعه از دستاوردهای دوران پیشین بوده است.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.