برگزاری نمایشگاه بین المللی دریایی چین و پاکستان در بندر گوادر؛ راهی جدید در مسیر جاده ابریشم نوین

 

چین و پاکستان اولین نمایشگاه مشترک دریایی خود را در منطقه اقتصادی گوادر و در کنار دریای عمان برگزار برگزار کردند. این دو کشور با سرمایه گذاری مشترک قصد دارند تا بندر گوادر را به یک مرکز بزرگ تجارت بین المللی تبدیل کنند.

به گزارش پایگاه خبری سی نیوز، اولین نمایشگاه دریایی مشترک چین و پاکستان با هدف معرفی ظرفیت های جدید این بخش از دریای عمان که چشم انداز روشن تری نسبت به بنادر خلیج فارس دارد برپا شد. بندر گوادر با سرمایه گذاری مستقیم چینی ها توسعه یافته و به نظر می رسد که در آینده، به هاب منطقه تبدیل خواهد شد.

برای برگزاری دو روزه نمایشگاه بین المللی دریایی گوادر، دیپلمات ها و مدیران شرکت های بزرگ تجاری از کشورهای مختلف دعوت شده بودند. همچنین بیش از 100 شرکت در غرفه های مختلف در این نمایشگاه حضور داشتند و به معرفی کالاها و خدمات خود پرداختند.

اپراتورهای چینی از مزایای فراوان اقتصادی این بندر مانند عدم پرداخت مالیات به مدت 23 سال و اجاره زمین به مدت 99 سال می گویند. این مزیت ها به همراه دیگر مزایای مهم بندر گوادر، باعث خواهد شد تا خط مشی سیاست های تجاری بسیاری از کشورها در این بخش از مسیر حمل ونقل جهانی تغییر کند.

از سوی دیگر، بندر گوادر یک مسیر حمل ونقل مطمئن را برای حمل کالا به بخش غربی چین فراهم می آورد. گوادر به عنوان دروازه ای برای کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC)، در آینده نزدیک نقش جاده ابریشم نوین زمینی و دریایی را خواهد داشت که بیش از 60 کشور آسیایی، آفریقایی و اروپایی را به یکدیگر وصل می کند.

برای تحقق این امر، شبکه های جاده ای، ارتباطات، راه آهن، نیروگاه و فرودگاه در این بخش از پاکستان با سرمایه گذاری 62 میلیارد دلاری چینی ها ایجاد خواهد شد. این در حالی است که تاکنون، چین 27 میلیارد دلار برای توسعه بندری گوادر هزینه کرده است.

مقامات مسئول انتظار دارند که ظرفیت بندر گوادر تا پایان سال جاری میلادی به 1.2 میلیون تن برسد. همچنین پیش بینی شده که این ظرفیت تا سال 2022 میلادی به حدود 13 میلیون تن افزایش یابد و گوادر را به بزرگ ترین بندر جنوب آسیا تبدیل شود.

به گفته رئیس اداره بندر گوادر، شرکای چینی پیش بینی کرده اند که در طی 5 سال آینده تعداد کارگران شاغل در بندر گوادر به 38 هزار نفر خواهد رسید. در حال حاضر تعداد کارگران فعال، 2500 نفر است که 500 نفر آنها چینی هستند. اگر چه برخی از کشورها از جمله آمریکا و هند از توسعه سرمایه گذاری در این بندر اظهار نگرانی کرده اند، اما مقامات پاکستانی گفته اند که گوادر صرفا یک پروژه اقتصادی خواهد ماند.

در حاشیه برگزاری این نمایشگاه، 5 توافق نامه و یک یادداشت تفاهم برای تقویت همکاری میان بندر گوادر و بنادر چین امضا شد.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.