معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هیچ ممنوعیتی برای حمل ميعانات گازی با نفتکش سانچی وجود نداشت، گفت: اگر ممنوعیتی از لحاظ نوع کشتی و میزان محموله برای بارگیری نفتکش سانچی وجود داشت، شرکتهای بینالمللی پوشش بیمه آن را نمیپذیرفتند.
به گزارش سی نیوز و به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد راستا مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، درباره برخی ادعاها مبنی بر اینکه نفتکش سانچی مناسب حمل این محموله نبود، تاکید کرد: اگر این در حمل این محموله با کشتی نفتکش سانچی ممنوعیتی وجود داشت هیچ شرکت بین الملی پوشش بیمه بار و بدنه کشتی را نمی پذیرفت.
وی ادامه داد: نفتکش سانچی جوان ترین کشتی شرکت نفتکش کشورمان و تولید سال ۲۰۰۸ یکی از بهترین شرکتهای سازنده کشتی کره جنوبی بود. از نظر استانداردهای بینالمللی، نفتکش سانچی یک کشتی به روز محسوب می شد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در تمام دنیا برای حمل ميعانات گازی از این کشتی استفاده میشود و به طور قطع نفتکش سانچی قابلیت حمل این محموله را داشته و ظرفیت این کشتی حمل ۱۳۶ هزار تن بوده که اتفاقا کمتر از این حد مجاز حدود ۱۱۵ هزار تن بارگیری کرده بود.
راستاد درباره ادعاهایی مبنی بر اینکه چینیها در عملیات اطفا و تجسس تعلل داشتند، اظهار کرد: با کشور چین دو کنوانسیون دریایی مشخص در اینباره داریم که یکی جستجو و نجات دریایی که در ارتباط با نجات افراد در دریا است و این کنوانسیون لازم الاجرا است و همه کشورها مقید به انجام این کنوانسیون هستند.
معاون وزیر راه و شهرسازی به ایلنا، گفت: وقتی مساله نجات خود کشتی مطرح میشود، کنوانسیون دیگری وجود دارد که اجرای آن با انعقاد قرارداد و پرداخت هزینه انجام میشود.
راستاد تاکید کرد: در تمام ایام عملیات اطفای حریق نفتکش سانچی، حداقل ۱۰ فروند شناور چینی در پیرامون آن مستقر بودند و۲ شناور کره ای و ژاپنی هم حضور داشتند بنابراین از نظر کمیت هیچ مشکلی در عملیات اطفای حریق وجود نداشت.
وی ادامه داد: در زمانی هم که نمایندگان ایران در شانگهای حضور داشتند، شاهد آن بودیم که یک تیم گستردهای در مرکز، به صورت متمرکز عملیات را رصد و مدیریت میکردند.
رییس سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به این سوال که چرا چینیها ساعاتی از شبانه روز عملیات اطفای حریق را متوقف می کردند، اظهار کرد: چینیها از روز اول در صحنه مستقر بودند اما در طول شبانهروز بنا به شرایط کشتی، همچنین با توجه به میزان شعله و جهت باد انجام عملیات اطفا را تنظیم میکردند. اما چنانکه دیدیم در روز آخر که تکاورهای ایرانی هم به محل سانحه رسیده بودند اما امکان انجام هیچ عملیاتی فراهم نشد باوجود اینکه شعله ها کمتر بود.
راستاد همچنین درباره این ادعا که گفته میشود، چینیها تعلل کردند تا معیانات گازی بسوزد وارد دریا نشود چراکه تبعات محیط زیستی بسیار گستردهای دارد، گفت: این قضاوتها را قبول ندارم.
نظرات بسته شده است.