مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با تکمیل جزیره نگین شاهد رسیدن ظرفیت کانتینری بندر بوشهر به بیش از ۶۰۰ هزار TEU خواهیم بود و بدین ترتیب بندر بوشهر دومین بندر کانتینری کشور پس از بندر شهید رجایی خواهد بود.
به گزارش سی نیوز، محمد راستاد در گفتوگو با خبرگزاری فارس درباره روند تکمیل جزیره نگین در بندر بوشهر اظهار داشت: بنادر یکی از ظرفیتهای مهم رونق اقتصادی و اشتغال در کشورها هستند؛ در بندر بوشهر به واسطه اینکه این بندر در حوزه شهری محصور شده است، سازمان بنادر و دریانوردی، توسعه جزیره نگین را در دستورکار قرار داد.
وی ادامه داد: محدوده 50 هکتاری بندر بوشهر با وجود افزایش 10 هکتاری، پاسخگوی توسعه این بندر نبود در این راستا طرح توسعه بندر بوشهر در جزیره نگین در قالب سه گزینه اصلی «پایانه کانتینری»، «پایانه چند منظوره» و «اسکله کالای فله و مایع» در دستور کار قرار گرفت.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: با وجود آنکه مطالعات مهندسی درباره مجتمع بندری نگین و رعایت معیارها و استانداردهای بین المللی پایانههای کانتینری آن زمانبر بود، اما به خوبی انجام شد.
راستاد با اشاره به اینکه روند احداث اسکله ترمینال کانتینری جزیره نگین مطلوب ارزیابی میشود، اظهار داشت: مجتمع بندری نگین در واقع به عنوان پسکرانه بندر بوشهر تعیین شد که ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا در بندر بوشهر را بیش از 2 برابر، افزایش میدهد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه طرحهای زیربنایی در جزیره نگین بوشهر بر عهده سازمان بنادر و دریانوردی است، ادامه داد: با تکمیل جزیره نگین شاهد رسیدن ظرفیت کانتینری بندر بوشهر به بیش از 600 هزار TEU خواهیم بود و بدین ترتیب بندر بوشهر دومین بندر کانتینری کشور پس از بندر شهید رجایی خواهد بود البته استان بوشهر بیشترین رشد کانتینری در بین بنادر کشور را داشته است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه پیمانکار بخش خصوصی بندر نگین با روند مناسبی در حال احداث این بندر است، گفت: پروژه بندر نگین بوشهر هم اکنون بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیشبینی میشود این پروژه تا پایان سال جاری آماده بهرهبرداری باشد.
وی با تأکید بر اینکه مجتمع بندری نگین بوشهر نقش مهمی در توسعه فعالیتهای بندر بوشهر دارد، افزود: دسترسی مستقیم پسکرانهای مزیت مهم توسعه جزیره نگین در بندر بوشهر است و امیدواریم آینده مناسبی برای این بندر و جزیره رقم بخورد؛ البته همزمان در آن راستا که دسترسی دریایی بندر بوشهر بهبود یابد دو مرحله لایروبی شامل پای اسکله و مسیر دسترسی در پیش است و فرایند انتخاب پیمانکار را طی می کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه بندر بوشهر برای تردد کشتیهای تناژ بالا لایروبی میشود، اظهار داشت: در بنادر شمال استان بوشهر، سرمایهگذاری مناسبی از سوی سازمان بنادر انجام شده است، اما کافی نیست؛ از محدودیتهای این بنادر، وابستگی به خورهای طبیعی است که رسوبگذاری در آنها زیاد و مساحت محدود است البته توسعه دیگر بنادر استان بوشهر نظیر بندر دیلم، گناوه، دیر و محمد عامری نیز با هدف رونق اقتصادی در حال انجام است.
راستاد اضافه کرد: استان بوشهر نیز باتوجه به مزیتهایی که دارد میتواند بیشترین استفاده را در جذب سرمایهگذاری بخش خصوصی در پس کرانههای بندری داشته باشد.
وی اضافه کرد: در بندر بوشهر به دلیل محدودیت پسکرانه مشکلاتی بابت جذب سرمایهگذار ایجاد نشده است و امروز هم مهمترین فرصت برای جذب سرمایهگذار در بوشهر زمینهای پس کرانه ای جزیره نگین است.
به گزارش فارس پروژههای بندر نگین شامل ایجاد پایانه کانتینری به ارزش 2هزار و 800 میلیارد ریال، پایانه مواد فله مایع به ارزش 500 میلیارد ریال، پایانه چند منظوره به ارزش 2000 میلیارد ریال و در مجموع 5 هزار و 300میلیارد ریال سرمایهگذاری است.
تأمین برق در مجتمع بندری نگین بوشهر یکی از مهمترین زیرساختهاست؛ ایجاد تأسیسات زیربنایی شامل برقرسانی، پل و جاده دسترسی، لایروبی کانال برای دسترسی به عمق مناسب و احداث دروازه و ورودی بندر نگین از جمله وظایف سازمان بنادر و دریانوردی در بخش زیربنایی این پروژه بود.
محدوده جزیره نگین 470 هکتار است که پروژههای پیشبینی شده در مساحتی حدود 200 هکتار اجرا میشود و بقیه نیز اراضی پشتیبانی است که مطابق با توسعه بنادر نسل سوم، صنایعی با کاربرد مختلف در آن قرار میگیرد و در واقع پسکرانه بندر بوشهر در شعاع بزرگی افزایش مییابد.
نظرات بسته شده است.