شرط توسعه گردشگری دریایی در جنوب شرق کشور: فعالیت‌های گردشگری چابهار با همکاری تمام دستگاه‌ها رونق می گیرد

 

معاون امور دریایی و بندری اداره کل بندر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: فعالیت های گردشگری و مسافری پایانه بین المللی مسافر دریایی بندر شهید کلانتری چابهار نیازمند همکاری تمام دستگاه‌های اجرایی ذی ربط است.

به گزارش سی نیوز و به نقل از خبرگزاری تسنیم، سید حسن ابراهیمی در حاشیه بازدید خبرنگاران از برنامه توسعه سواحل مُکران یادآور شد:فعالیت های گردشگری و مسافری پایانه بین المللی مسافر دریایی بندر شهید کلانتری چابهار نیازمند همکاری تمام دستگاه‌های اجرایی ذی ربط است.

وی تصریح کرد: با وجود فراهم کردن تمام زیرساخت‌ها و امکانات مورد نیاز برای این پایانه مسافری هم‌اکنون فعالیت این پایانه از چند ماه پیش عدم توجیه اقتصادی برای شرکت‌های بخش خصوصی و عدم همراهی برخی دستگاه‌های دست‌اندرکار گردشگری و سفر دریایی متوقف شده است.

وی افزود: همه زیرساخت‌های حمل‌ونقل مسافر و گردشگری تنها برای آماده شدن پایانه مذکور 50 میلیارد ریال تجهیزات مورد نظیر دستگاه‌های گمرکی و… از سوی سازمان بنادر و دریانوردی خریداری و نصب شده است.

وی با بیان این‌که 20 نهاد و دستگاه اجرایی با موضوع گردشگری و حمل و قل مسافر درگیر هستند و باید در این زمینه برای هر گونه فعالیت با هم همکاری کنند. در این صورت یک پایانه یا بندر به فعالیت‌های اقتصادی خود را ادامه دهد.

این مقام مسئول با یادآوری این‌که خط کشتیرانی مسافری چابهار-مسقظ به صورت یک هفته در میان در فروردین امسال برقرار بود، گفت: به دلیل زیان بخش خصوصی ادامه برقراری این مسیر دریایی مسافری امکان پذیر نشد و یارانه دولتی نیز از سوی دستگاه‌های متولی برای توجیه پذیر شدن این کار پرداخت نشد.

ابراهیمی با بیان این‌که این در حالی است که در بسیاری از کشورهای دیگر دولت‌ةا یارانه های خاصی را برای توسعه حمل‌ونقل مسافری دریایی و گردشگری اختصاص می‌دهند، اظهار کرد: سازمان و دریانوردی بر این باور است در کنار فعالیت‌های بندری و دریایی باید سایر امکانات موردنیاز تامین شود، از سوی دیگر راه‌اندازی این پایانه بخشی از زیرساخت‌های گردشگری دریایی سواحل مکران محسوب می‌شود، اما کافی نیست.

وی با بیان “توسعه این فعالیت نیازمند پرداخت یارانه از سوی دستگاه‌های دولتی است” اظهار کرد: بندر چابهار دین خود به گردیگری دریایی ادا کرده و ارگان‌های دیگر باید پای کار بیایند.

به گفته ابراهیمی، تا کنون سازمان بنادر برای تداوم فعالیت پایانه مسافری شهید کلانتری در جنوب شرقی ایران معادل یک میلیارد تومان یارانه پرداخت کرده است،‌اما از این بعد منابع مالی برای پرداخت یارانه ندارد.

وی تاکید کرد:‌ ظرفیت کل سالن مسافری 600 مسافر در روز است که امکان ورود و خروج همزمان 300 رفت و 300 برگشت فراهم شده است.

وی با تاکید براین‌که هیچ درآمدی در حوزه مسافری نداریم و رویکرد ما در این بخش کلان است، اظهار کرد: ترمینال مسافر 10 سال پیش ساخته شده است.

معاون امور بندری و دریایی بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان یادآور شد: تنها کشتی خط چابهار-مسقط شناور مدرن هرمز بود که با سرعت 50 نات دریایی این مسیر را در مدت 3.5 ساعته طی می‌کرد، این خط خدمات مناسبی را ارائه می‌داد اما نیازمند یارانه بود.

ابراهیمی با تاکید بر این‌که پتانسیل گردشگری در سواحل مکران وجود دارد،‌افزود:‌زیرساخت‌های گردشگری فقط اسکله،‌سالن، مسافر و شناور نیست،‌بلکه باید به عنوان مثال  20 ارگان و دست‌اندرکار حمل‌ونقل مسافلری،‌گردشگری خدمات هتلینگ ارائه داده و یارانه هم پرداخت کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.