معاون مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ضمن تاکید بر پیشتازی ایران در ارتقا امنیت دریانوردی خزر گفت: در حال حاضر ریسک دریانوردی در خزر به دلیل فقدان توافقنامه امنیت دریایی، بالا است.
به گزارش سی نیوز و به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حسین عباسنژاد، معاون مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، گفت: طبق کنوانسیون حقوق دریاها و آنچه از نظر حقوقی در دنیا متعارف است، کنوانسیونهای بینالمللی در صورتی در دریاهای بسته لازمالاجرا میشوند که کشورها با یکدیگر توافق کنند. به این معنی که کنوانسیونهای دریایی که در زمینه ایمنی و محیطزیست دریایی در IMO تصویب شده، با توجه به عدمتوافق در کشورهای حاشیه خزر، عملا اینها لازمالاجرا نیستند.
وی افزود: کشورهایی مثل ما و روسیه با توجه به اینکه از ایمنی بالایی دریانوردی، تلاش میکنیم عمده گواهینامههای فنی ایمنی را مطابق با کنوانسیونهای بینالمللی، روی ناوگان تحتپرچم اجرا کنیم. همچنین بنادر و آبراه هایمان تا جایی که امکان دارد، از تجهیزات و ایمنی لازم برخوردارند.
وی در بیان مشکلات موجود به ارایه توضیحاتی پرداخت و گفت: یکی نظارت و کنترل روی کشتی های خارجی است که علی رغم اجرای قوانین توسط ایران، عملا چون آنها اجرا نمی کنند لذا این توازن بین ناوگان ما و ناوگان خارجی برقرار نمی شود. آنها دلایلی را میآورند که ما تعهدی را نداریم و این قوانین لازمالاجرا نیستند که این وضعیت ریسک ایمنی دریانوردی را بالا میبرد.
عباسنژاد به روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: از طرف دیگر این عدم توازن مشکلات اقتصادی نیز ایجاد می کند. کشتی هایی که مقررات را اجرا می کنند هزینه هایشان بالاتر است و به همین میزان لازم است قیمت ارائه خدماتشان را افزایش دهند.
وی افزود: مشکلات دیگری هم وجود دارد که بعضا کشورهای حاشیه خزر در بحث نوبت دهی بیشتر شناورهای خودشان را اولویت قرار می دهند و ورود کشتی های ما به بنادرشان با مشکلاتی روبهرو است.
وی اظهار کرد: کشورهای منطقه خزر چند سال پیش پروتکل تامین امنیت دریانوردی را امضا کردند که امین پروتکل هم آذربایجان است. در آن پروتکل، بندی وجود دارد که کشورهای منطقه می توانند در موضوعات مرتبط حمل و نقل دریایی تبادل نظر و توافق داشته باشند و پروتکل هایی را امضا کنند.
معاون مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: سالها است که جمهوری اسلامی ایران برای رفع مشکلات و افزایش ایمنی دریانوردی در دریایخزر به دنبال توافقنامه کنترل و بازرسی کشتیهای حاشیه خزر، توافقنامه شناسایی مدارک دریانوردی دریانوردان ایرانی و کشورهای دیگر و توازن در ایمنی ناوگان طرفین حاشیه خزر است.
وی افزود: با توجه به پروتکلهای قبلی بین کشورهای منطقه خزر، فقط کشتیهایی میتوانند در این دریا فعالیت کنند که پرچم یکی از پنج کشور را داشته باشند.
وی اضافه کرد: سال گذشته در جلسهای در حاشیه مجمع قبلی IMO با حضور مدیر عامل وقت سازمان بنادر و دریانوردی ایران و معاون وزیر حمل و نقل روسیه، موضوع امنیت دریانوردی در خزر بررسی شد و ایران پیشنهاد تنظیم پروتکلی در این زمینه را ارائه کرد که ضمن استقبال روسیه و ترکمنستان، به برگزاری جلسات سال گذشته به دعوت ترکمنستان منجر شد. در این دو جلسه کشورها روی متن اصلی پروتکل تامین ایمنی دریای خزر به توافق رسیدند.
عباسنژاد گفت: در آن اجلاس حضور فعالی داشتیم و دو موضوع مورد نظر ایران، با تایید کشورهای دیگر پذیرفته شد. نخست آنکه قرار شد این پروتکل ضمیمه ای با نام توافقنامه همکاری های کشورها در خصوص کنترل و بازرسی داشته باشد. همچنین مقرر شد این پروتکل یک ضمیمه فنی داشته باشد که در آن استاندردها و مقررات کنوانسیون های بین المللی قابل اجرا در خزر مشخص شوند.
وی افزود: طبق متن اصلی پروتکل تامین ایمنی دریای خزر، باید با حضور نمایندگان و مسئولین کشورهای حاشیه منطقه خزر اجلاسی در رابطه با ایجاد ضمیمه فنی و توافقنامه کنترل و بازرسی تشکیل شود و پس از آن در اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر به تصویب برسد و سپس به تصویب مجالس کشورها برسد که در این صورت تحول بزرگی در زمینه ایمنی و محیط زیست دریایی در خزر خواهد بود.
وی ادامه داد: در اجلاس آخر ترکمنستان، ایران پیشنهاد میزبانی اجلاس مذکور را ارائه کرد و موافقت های کلی انجام شد و با پیگیری های وزارت خارجه و سازمان بنادر و دریانوردی مقرر شد طی روزهای ۷ و ۸ آذر سال جاری نمایندگان ۵ کشور حاشیه خزر در ایران جمع شوند.
نظرات بسته شده است.