چین از کشتی «جزیره ساز» خود رونمایی کرد

 

چین به تازگی کشتی ای ساخته که قادر است جزیره مصنوعی بسازد. رونمایی از این کشتی باعث ایجاد نگرانی برای بکارگیری آن در دریای جنوبی چین و مناطق مورد مناقشه شده است. تاکنون مقامات کشور مانیل نگرانی خود را  به خاطر استفاده چین از این کشتی جزیره ساز به صورت رسمی اعلام کرده اند.

به گزارش سایت سی نیوز، تیان کان هائو نام این کشتی است که استان کیدونگ به آب انداخته شده است. این کشتی 140 متری قادر است که در هر ساعت 6 هزار متر مربع حفاری انجام بدهد و برای کاوش به عمق 35 متری نفوذ کند. همه این عوامل باعث شده که این بزرگ ترین کشتی جزیره ساز در تمام آسیا باشد.

دولت چین در حال احیای پروژه هایی است که در مرزهای دریایی قرار گرفته اند و به همین دلیل، بکارگیری این نوع کشتی در آبهای مرزی چین به هیچ وجه غیرمعمول به نظر نمی رسد. اما ساخت و بهره برداری از این کشتی باعث ایجاد نگرانی هایی در همسایگان دریایی چین شده است.

چینی ها در تلاش هستند تا از این کشتی برای احداث 7 جزیره مصنوعی برای ایجاد پایگاه هوایی، سامانه موشکی، سامانه رادار و آبراه بین المللی استفاده کنند. این در حالی است که ساخت جزایر جدید مصنوعی می تواند حاکمیت برخی از کشورها همچون ویتنام، فیلیپین، مالزی، برونئی و تایوان را با مخاطره مواجه سازد.

به گزارش رویترز، ماهواره ها طی هفته گذشته تصاویری از اقدامات جدید چینی ها برای ساخت وساز بیشتر در مناطق مورد مناقشه گزارش کرده اند.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.