جزئیات ششمین نشست همکاریهای بندری و دریایی ایران و قزاقستان/ نگاه برونگرا راهکار افزایش ترافیک بنادر ایران و قزاقستان
مدیرکل توافقنامههای بینالمللی و توسعه بازار در حاشیه ششمین نشست همکاریهای بندری و دریایی ایران و قزاقستان گفت: نگاه برونگرا تنها راهکار افزایش ترافیک بنادر ایران و قزاقستان است.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از سازمان بنادر و دریانوردی، ششمین نشست همکاریهای بندری و دریایی ایران و قزاقستان روز سهشنبه ۹ آبان ۹۶ در تهران برگزار شد و طرفین به توافقاتی در خصوص موضوعات طرح شده دست یافتند. در این خصوص خسرو سرایی، مدیرکل توافقنامهها و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی و رئیس هیاتایرانی به ارایه توضیحاتی مفصل پرداخت.
سرایی در خصوص ششمین نشست همکاریهای بندری ایران و قزاقستان گفت: این نشست با حضور فعال مدیران کل بنادر انزلی، نوشهر و امیرآباد و همچنین نمایندگانی از سازمان توسعه تجارت، شرکتهای کشتیرانی و نمایندگان دیگر دستگاههای دولتی و بخش خصوصی صورت گرفت، محورهای گفتگوی مشترکی داشتیم و با هیات قزاقستانی که در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
مدیرکل توافقنامههای بینالمللی و توسعه بازار ادامه داد: ارتباطات بندری و حمل و نقل دریایی بین بنادر قزاقستان و بنادر جمهوری اسلامی ایران در سالهای گذشته، همواره در جهت رشد و توسعه بوده است و این کمیتههای مشترک یکی از کاربردیترین نشستهایی هست که مقامات دو طرف موضوعات و مشکلاتی را که وجود دارد را طرح و برای حل آن مذاکره میکنند.
وی افزود: در جلسه فوق، مطرح شد که شرکتهای کشتیرانی ایرانی گزارش کرده بودند از ابتدای ژانویه ۲۰۱۷ بنادر قزاقستان خصوصا بندر آکتائو با افزایش تعرفههای بندری مواجه شدند. با توجه به اینکه طرف ایرانی مدت ۲۰ سال است که تعرفههای کشتی را در بنادر شمال کشور افزایش نداده است، این موضوع را از هیات قزاقی پیگیری کردیم و هیات قزاقی اذعان به افزایش تعرفه ها داشتند اما دلایلی را برشمردند از جمله اینکه حدود ۱۲ میلیون تن نفت از طریق بندر جابجا می شده و درآمد خوبی را برای بندر آکتائو داشته اما این میزان در حال حاضر تغییر مد حمل به لوله داشته و از این درآمد محروم شده اند.
سرایی ادامه داد: ضمن اینکه ارز قزاقستان در قبال دلار کاهش ارزش داشته و برای حفظ درآمدشان ناچار به افزایش تعرفه ها بوده اند. دلیل سومی که آوردند این بود که در واقع بندر کوریک در نزدیکی بندر آکتائو شروع به کار کرده است و باعث شده حجم ترافیک در بندر آکتائو کاهش یابد و درآمد های آنها کاهش یابد در نهایت برای ادامه فعالیت بندر مجبور به افزایش تعرفه ها شده اند. همچنین شکایتی که کشتیرانی های ایرانی مطرح کرده بودند این بود که این افزایش تعرفه ها فقط برای ایرانی ها بوده و دیگر کشورها افزایشی نداشته اند که طرف قزاقی توضیح داد اصولا طبق قانون ضد انحصار در قزاقستان طرف قزاقی نمی تواند رفتار تبعیضآمیزی در تعرفه های بندری با کشتی های ملل مختلف داشته باشد و این ادعای کشتیرانیهای ایرانی که طرف قزاقی افزایش تعرفه را فقط برای کشتی های ایرانی داشته و تبعیض تعرفه ای داشته قویا تکذیب شد در این ارتباط خواهان مستنداتی از نماینده شرکت کشتیرانی شدند و خاطرنشان ساخت این افزایش تعرفه برای همه کشتیها تحت پرچم ملیتهای مختلف بوده است.
این مدیرکل در سازمان بنادر و دریانوردی، افزود: یکی از مباحثی که در این نشست مورد بررسی و دو سه سالی است که از سوی طرف قزاقی در تمامی مذاکرات دو جانبه و چند جانبه مطرح می شود بحث رفتار تبعیض آمیز جمهوری اسلامی ایران در حمل کالاهای وارداتی توسط صاحبان کالاهای ایرانی با ناوگان ایرانی است. ما این مساله را توضیح دادیم که در بنادر جمهوری اسلامی ایران هیچ گونه رفتار تبعیض آمیز نسبت به عوارض و هزینه های بندری به خاطر پرچم کشتی های ملیتهای مختلف صورت نمیگیرد و ما با پرچم ایرانی و کشتی های تحت پرچم کشورهای حاشیه خزر، رفتار غیر تبعیض آمیز داریم.
وی ادامه داد: طبق قانون کالاهای ایرانی که در صورت وجود ناوگان ایرانی با ناوگان غیر ایرانی وارد کشور می شوند مشمول پرداخت عوارضی به میزان ۱۰ درصد کل کرایه حمل کالای مورد حمل از سوی صاحب کالا خواهد بود، طرف قزاق در نشست اخیر پنج جانبه مدیران بنادر دولتی حاشیهخزر نیز این موضوع را مجددا طرح نمودند.
سرایی گفت: مساله این است که قزاقها به فرآیندهای داخل کشور ما و به دلایلی که منجر به تصویب این قانون شده است علاقهمند نیستند و در عمل طرف قزاقی و کشورهای حاشیه خزر همیشه ما را تحت فشار قراردادهاند که به این ترتیب و تحت این شرایط کشتیهای دیگر کشورها نمیتوانند در حمل کالاها به مقصد ایران رقابت کنند و این سبب افزایش کرایه حمل شده است.
وی ادامه داد: بعضی از این کشورها که عضو سازمان تجارت جهانی هستند این رفتار را تبعیض آمیز میدانند اما اینکه ما عضو این سازمان نیستیم و تعهدی هم نداریم دلیل خوبی نیست برای اینکه آماده ورود به تجارت آزاد خدمات نباشیم، برای تجارت آزاد میبایست ابتدا ورود به بازارهای رقابتی را در دستور کار قرار دهیم و اگر نتوانیم در یک شرایط مناسب رقابت کنیم بعدها دچار مشکل خواهیم شد.
نظرات بسته شده است.