مهندسی معکوس بازاریابی حمل و نقل

برخی مواقع لازم است که برای کشف بازار و نوع رفتارش، بازار را از دید مشتریان و بصورت معکوس و از جناحی که مشتری خواستار دریافت سرویس حمل و نقل بین المللی، است بررسی کنیم.

این روش به ما این دید را می دهد که مشتری به دنبال چه نوع سرویس حملی است و ما چگونه می توانیم نظر او را جلب کنیم. در این نوشتار این 8 نکته را که از نظر بازرگانان، تولید کنندگان و صاحبان کارخانه ها در مرکز آمار دانشگاه UNT آمریکا گردآوری و مهم ارزیابی شده است را برای شما فهرست می کنیم و در زیر هر کدام از اینها توصیه های لازم برای موفقیت شما در کسب رضایت مشتری را بر می شمارم.

پیش برنامه

یک مدیر تولید کارخانه باید با بخش بازرگانی کارخانه مدام در ارتباط باشد تا زمان بندی مناسب برای حمل کالا را در نظر بگیرند. یک مدیربازرگانی کارخانه برای برنامه ریزی دقیق زمان خروج و ارسال کالا به 5 روز کامل وقت نیاز دارد. اگر کار را برنامه ریزی ننمایند، یا زمان نهایی که باید سفارش را به مشتریانشان در بازارها برسانند از دست خواهد رفت یا مجبور به پرداخت هزینه ای بیشتر برای دریافت سرویس سریعتر از حمل کننده برای رساندن به موقع کالا به مشتری هستند. به تمامی تعطیلات بین المللی کشورهایی که محصول خود را به آنجا می فرستید دقت کنید که مبادا زمان ارسال شما با آن تعطیلات یکزمان گردد و شما مجبور به پرداخت هزینه های ناخواسته توقف شوید.

توصیه به شرکت های حمل: از آنجایی که بازرگانان و کارخانه داران ممکن است حواسشان به تعطیلات و روند آن نباشد بهترین توصیه برای مشتری مداری آن است که تقویمی تهیه نمایید و تعطیلات رسمی کشورهای مختلف را با بر اساس ماه میلادی آنها تدوین نمایید و سپس در زمانیکه می دانید 30 تا 32 روز دیگر تعطیلات رسمی کشوری شروع می شود (مثلن عید چینی) به کارخانه ها، بازرگانان و شرکتهایی که به یا از آن کشور صادرات و واردات دارند، اطلاع رسانی نمایید تا برای محموله هایشان برنامه ریزی نمایند. اینگونه است که مشتری درک می کند شما حواستان به او و کارکرد و رشد و ارتقا او هست و سعی می کند شما را برای خودش حفظ نماید، زیرا شما را شرکت حملی ششدانگ ارزیابی می کند.

حمل و نقل هوایی را برای موارد اورژانسی استفاده کنید.

حمل و نقل هوایی فقط برای زمانی است که شما نیاز دارید سریعتر یک جنس یا قطعه را به مشتری برسانید. به یاد داشته باشید، خبر بد آن است که حمل هوایی یعنی هزینه بسیار زیاد و خبر خوب اینکه حمل هوایی برای شماست که سرویس شما به مشتری و قول ووعده تان به مشتری نقش بر آب نگردد. با برنامه ریزی صحیح شما می توانید از روش های حمل ارزانتر برای ارسال کالا استفاده کنید.

توصیه به شرکت های حمل: مدام با مشتریانتان در دوره های خاص تعطیلات در کشورهای مبدا و مقصد در تماس باشید و یادآور شوید که اگر به دلیل نبود فضای حمل مجبور به حمل هوایی شوند، هزینه بسیار گزافی در پیش روی دارند و آنها را از این هزینه ترسانده و خواستار سرعت بیشتر در انجام امور و رساندن بار به سایر روش های حمل نمایید تا مشتری شما را شریک خود دریابد نه یک سربار هزینه و فرصت طلب.

همیشه کانتینر حمل کانتینر کامل برای شما بهتر است

کانتینر کامل در اختیار شما که به FCL شهرت دارد، بهترین روش حمل برای شماست، زیرا بار شما با سایر مشتری ها همراه نخواهد بود، هزینه زمانی شما و اتلاف زمان شما می آید پایین، خطر گم شدن و آسیب دیدن در کنار بارهای دیگران کاهش می یابد، مشکلات گمرکی در برخی کشورها پیدا نخواهید کرد (در برخی کشورها وقتی یکی از مشتریان کالایش در کانتینر خرده بار مشکل دارد کل کانتینر تا تعیین تکلیف متوقف می ماند). اگر دو سوم حجم و وزن کانتینر را بار شما اشغال کرده حتمن آن کانتینر را بطور کامل شما بگیرید و اگر یک سوم کانتینر را بار شما اشغال کرده اما محموله ای با ارزش است، باز بهتر است شما کل کانتینر را به خود اختصاص دهید.

توصیه به شرکت حمل: با محاسبات ارزش کالا، حجم کالا و قیمت کالا می توانید با قانع کردن مشتری از یک خرده بار، یک بارکامل و سریع بسازید و زودتر به پول و سود برسید، شاید سود و مبلغ کمتر باشد اما در تجارت ذخیره کردن زمان و رسیدن به پول کمتر اما در زمان کمتر سود محسوب می شود.

شناخت از کالای بی خطر و هم خانواده و حمل با یکدیگر

اگر همیشه مجبور هستید بار را بصورت خرده بار حمل کنید که به آن LCL می گویند، بگردید به دنبال کارخانه یا شرکتی که محمول هایی مثل شما خرده از مبدا یا به مقصدی که شما کالا می آورید یا می فرستید داشته باشد تا با مذاکره و توافق با آنها بارهایتان را با آنها ترکیب کنید تا کانتینر کامل شده و سریعتر حمل گردد. اگر صادرات دارید مقصد شما یکی باید باشد و اگر واردات دارید مبدا شما باید یکی باشد و سپس زمان بندی ارسال کالا و میزان فضایی که در کانتینر نیاز دارید را با همدیگر هماهنگ نمایید تا هزینه برای هردو گروه پایین بیاید. نکته مهم این است که دقت بفرمایید کالاهایتان بگونه ای باشد که بارگیری آنها در کنار هم بر اثر رطوبت، برخورد احتمالی دو محموله با یکدیگر آسیب نخورد.

توصیه به شرکت حمل: این قسمت دیگر تخصص شماست که بین مشتریان یا همکاران حملتان بگردید و دو مشتری که محموله هایشان خرده بار است و می تواند با یکدیگر بارگیری شود و برای محموله های همدیگر سبب آسیب نمی شوند و با زمان بندی های تقریبن یکسان (در حد 3 تا 4 روز فاصله زمانی از یکدیگر) بارگیری نمایید و باررا بصورت یک بار کامل حمل نمایید. حتا آشنا کردن دو مدیر بازرگانی با هم و جلسه مشترک در دفتر شما گذاشتن، سبب ارتقا اعتماد به نفس شما در کارتان نزد مشتریان می شود.

کانتینر 40 فوت بهتر از 20 فوت است.

در همه جا عمده فروشی و خرید در حجم بیشتر در مجموع ارزانتر است. این امر در حمل نیز صادق است. اگر شما فکر می کنید هر هفته یک کانتینر 20 فوت دارید با وزنی در حدود 8 تا 10 تن، سعی کنید دو هفته یکبار یک کانتینر 40 فوت به وزن 16 تا 20 تن را برگزینید. اینگونه هزینه حمل شما کمتر می شود. دقت بفرمایید کانتینر 20 فوت نصف چهل فوت بار در آن قرار می گیرد، اما تقریبن هزینه حمل آن هشتاد درصد برابر با هزینه کانتینر 40 فوت می شود، پس شما اگر یک کانتینر 40 فوت برگزینید تقریبن در نصفه دیگر کالایتان 80 درصد هزینه ذخیره کرده اید.

توصیه به شرکت حمل: ترکیب کالاهای مشتریان (حداکثر 3 نفر) این امکان را می دهد که شما کانتینر را به 40 فوت تبدیل کنید و با هزینه کمتری بارهای گوناگونی را حمل نمایید. همچنین توان تخفیف دهی شما را بالا می برد. بخصوص دقت بفرمایید اگر شما حمل و تحویل از درب کارخانه تا درب انبار مشتری با امور گمرکی را برای همه مشتریان انجام دهید روند حمل 20 فوت یا 40 فوت شما مخفی می ماند و شما سود بسیار زیادی در این امر خواهید کرد. بسیاری از بازرگانان، کارخانه داران و مشتریان شما توانمندی مثل شما برای جذب طیف زیادی از مشتریان با محموله های گوناگون که بتوانند با ترکیب محموله هایشان کانتینر 20 فوت را 40 فوت کنند ندارند، اما شما دارید. تأکید می کنم این روش فقط در حمل درب به درب پاسخ می دهد و نه هر روش حملی.

هزینه اضافی بابت حمل بسته بندی را کاهش دهید

این چالش در بارهای هوایی بسیار است. سعی کنید حتمن بسته بندی را برگزینید که کمترین وزن و حجم را به شما بدهد در حین اینکه کالای شما محفوظ است و استاندارد را رعایت کردید. وزن زیاد و ابعاد بزرگ جعبه سبب پرداخت بیشتر کرایه حمل توسط شما می گردد.

توصیه به شرکت حمل: در این مورد کاملن صادقانه مشتری خود را راهنمایی کنید و سعی ننمایید با زرنگی هزینه را برای او بیشتر و سود خود را بیشتر نمایید، اینگونه درهای محموله های بیشتر که شاید از سوی مشتری به سمت شما معرفی گردد را به سمت خود می بندید.

سعی نکنید خودتان حمل و نقل را برعهده بگیرید

هرگز تلاش نکنید که خودتان شروع کنید بطور مجزا از کشتیرانی، امورگمرکی، کامیوندار و… قیمت بگیرید زیرا شما یک خرده خریدار هستید و درمقایسه با یک شرکت حمل که به دلیل روابط طولانیش با یک شرکت کشتیرانی یا هوایی از تخفیف بیشتری برخوردار است، بیگمان قیمت شما گرانتر خواهد بود. اگر تفاوت شما در یک کانتینر با یک شرکت حمل 30 تا 40 دلار کمتر بود، بدانید که یا موردی را در طول بازه حمل ندیده اید یا زمان زیادی از خودتان گرفته اید اینگونه شما بازنده هستید زیرا زمانی که می توانستید به کار مفیدتری بپردازید صرف کار غیر تخصصی خود نموده اید.

توصیه به شرکت حمل: سود شما در تعداد مشتریان با سود معقول است بنابراین از سود پایین نترسید ولی هرگز ضرر ندهید و بگذارید مشتری برود و ضرر بدهد و مشتری یکبار این مسیر را برود و زمین بخورد به شرکت حمل مراجعه خواهد کرد. اما ارتباط خود را با او حفظ کنید تا پس از حمل اولش توسط خودش، و ضررش رویش بشود با شما تماس گرفته و بار را به شما بدهد. حتا در حین انجام امور توسط خودش به مشکلی خورد یاریش دهید، اینگونه به شما اعتماد کرده و بار را به شما خواهد داد.

به شرکت حمل و نقلی که با آنها بعد از یک سال کارکردید اعتماد کنید

به شرکت حملی که محموله هایتان را حمل کرده و مشکلی با آن نداشته اید اعتماد کنید، بخصوص در زمینه صادرات که بازارهای نوینی را پیدا می کنید شاید مسیر حمل به آن کشور را شما نتوانید پیدا کنید، اما شرکت حمل شما به دلیل تخصصی که دارد می تواند.

توصیه به شرکت حمل: اگر با روراستی و با سودی مناسب بتوانید اعتماد مشتری را به خودتان جلب کنید، شما در مسیر موفق و علمی پیش می روید.

سرچشمه گزارش:
پایگاه خبری صنعت حمل و نقل بین المللی و گردشگری ایران چهارراه
تهیه کننده گزارش:
کاوش ساعی
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.