حمایت از ساخت داخل شناور روی میز وزارتی‌ها

حمل‌ونقل: موضوع ساخت داخل یکی از اصلی‌ترین مشکلات و شاید بحث برانگیزترین موضوعاتی است که در یکی دو سال گذشته و بعد از اجرایی شدن برجام در موضوع صنایع دریایی بر روی آن بحث شده است. موضوعی که حتی موجب شد تا ایدرویی‌ها با ایجاد مثلثی از داخلی‌ها و خارجی‌ها سعی کنند تا موضوع عدم استفاده از توان ساخت داخلی را  رفع و رجوع کنند.  اما گویا با همه این تلاش‌ها هنوز هم موضوع سهم داخلی‌ها از ساخت شناورها و کشتی‌های صنایع دریایی  معلوم نیست موضوعی که بازهم موجب شده تا مسئولان صنعتی دور یک میز بنشینند و تصمیم بگیرند که چه باید بکنند تا هم داخلی‌ها راضی باشند و هم خارجی‌ها.

 

به همین جهت هم نهمین جلسه شورای عالی صنایع دریایی کشور به سهم گیری داخلی‌ها از ساخت شناورها اختصاص یافت تا محمد‌رضا نعمت‌زاده وزیر صنعت معدن و تجارت که روزهای آخر وزارتش در ساختمان اجرسه سانتی را پشت سر می‌گذارد از تشکیل کارگروه برای ساخت شناورها تا دو هفته اینده خبر بدهد.

در این جلسه دستورالعمل نحوه استفاده از ظرفیت تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی برای سفارش و خرید شناور از سازندگان داخلی نیز از موضوعات مهم  بود که نعمت‌زاده این مرد کهنه کار صنعتی با تأکید بر تشکیل کارگروهی برای مشخص کردن سهم داخلی در ساخت شناورهای مختلف ظرف دو هفته، گفته است: «در دوران تحریم برای حمایت از خدمات دریایی و صنایع وابسته با محدودیت مواجه بودیم به این جهت ضرورت دارد که کارگروهی برای مشخص کردن سهم داخلی در ساخت شناورهای مختلف ظرف دو هفته تشکیل شود.»وی که بارها در این چهار سال وزارتش در مورد کشتی‌سازی صدرا صحبت کرده بود باز هم به حمایت از این کشتی‌سازی پرداخت و از برگزاری  یازده جلسه برای احیای این شرکت خبر داد و گفت: «سند برنامه راهبردی صنایع دریایی کشور با رویکرد حمایت از صنایع داخلی تدوین و پیگیری شده است و این امر به سمتی رفته است که  برای احیای مجدد شرکت «صدرا» پس از یک دوره رکود طولانی، ۱۱ جلسه برگزار شده است.»

 
نعمت‌زاده با تأکید بر نظام‌مند شدن قانون حداکثر استفاده از توان داخلی در زمینه سفارش ساخت و خرید شناور، افزود: «این قانون باید با تشکیل یک کارگروه ویژه پیگیری شود. همچنین آیین نامه اجرائی قانون حداکثر استفاده از توان داخلی در صنایع دریایی کشور باید نوشته شود.»وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به برگزاری حدود ۴ جلسه تخصصی با بانک صنعت و معدن برای ارائه تسهیلات به صنایع دریایی کشور، عنوان کرد: ««تضمین دوره ساخت» مهم‌ترین دغدغه بانک‌ها برای ارائه تسهیلات به صنایع دریایی کشور است که باید حل شود.

 

باید با برنامه ریزی اصولی به سمت رقابتی شدن ساخت شناور در کشور گام برداریم.»همچنین در ادامه این جلسه، رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشور، در سخنانی با ارائه گزارشی از اهم رخدادهای مهم انجام شده از شهریورماه ۹۴ (پس از برگزاری جلسه هشتم شورا) گفت: «به آب اندازی و تحویل شناور ایران کاشان شرکت ایزوایکو، به آب اندازی کاتاماران مسافری شرکت اروندان و توافق سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و شرکت ملی نفتکش ایران در خصوص تکمیل ساخت شناور ایران فهیم، مهم‌ترین برنامه‌های انجام داده شده در این مدت بود.»

 
احمد رفعت، احیای مجدد شرکت صدرا پس از یک دوره رکود طولانی را به عنوان دیگر کار مهم شورا دانست و افزود: «در این مدت با برگزاری جلسات متعدد تمامی سفارشات شناور و تجهیزات ساحلی و فراساحلی را به سمت استفاده از امکانات ساخت داخل سوق دادیم.»وی با اشاره به معرفی طرح‌های ساخت شناور و تجهیزات فراساحل و زیربنایی به بانک‌های عامل جهت دریافت تسهیلات، گفت: «جلب مشارکت شرکت‌های خارجی در یاردهای صنایع دریایی داخلی که عمدتاً خرید از آنها به عنوان شرط اصلی اعطای تسهیلات بود، از دیگر کارهای انجام شده محسوب می‌شود.»رفعت با تأکید بر اجرای قانون حداکثر استفاده از توان داخلی و ضوابط و الزامات اجرای آن، تأکید کرده است: «در راستای این قانون سفارش ساخت و خرید هر گونه شناور از خارج که زیرساخت و قابلیت ساخت آن در کشور وجود دارد، به صورت مستقیم و غیر‌مستقیم و از طریق مالکین و پیمانکاران ممنوع است.»

 

در همین حال محمد سعیدی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران که  شرکت تحت مدیریتش یکی از اضلاع همکاری برای ساخت شناورهای دریایی است هم در بازدید از کشتی‌سازی صدرا گفته است: «باید کشورمان را تبدیل به یک کارگاه بزرگ اقتصادی کنیم. اساس و استراتژی اصلی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بر پایه توسعه ناوگان ترسیم شده است، با از بین رفتن تحریم توانستیم به سرعت مشکلات موضوعه بر سر راه فعالیت کشتیرانی را مرتفع کنیم و امروز با اقتدار به تمام بنادر دنیا تردد می‌کنیم.»وی ادامه داده است: «اکنون با توجه به رفع تحریم‌ها شناورهای ناوگان ملی خطوط منظمی به اروپا، آسیای شرقی، آفریقا، خاورمیانه و آمریکای جنوبی دایر کرده‌اند و بدون هیچ مانعی در حال تردد هستند.  شرکت کشتی‌سازی صدرا یک مجموعه معظم است و امروز برای ترسیم همکاری‌های فی مابین از این مجموعه دیدن می‌کنیم.

 

لازمه همکاری بین مصرف‌کننده و تولیدکننده تأمین منافع هر دو طرف است. آنچه امروز می‌تواند همکاری بین دو شرکت کشتی‌سازی صدرا و کشتیرانی جمهوری اسلامی را پی‌ریزی کند حمایت دولت است تا از این رهگذر هم نیازهای صدرا تأمین شود و هم منافع کشتیرانی مورد توجه قرار گیرد تا بتوانیم کشورمان را تبدیل به یک کارگاه بزرگ اقتصادی کنیم.»وی با اشاره به تغییرات مثبت ایجاد شده در صدرا در یکسال اخیر گفت: «امیدواریم با ایجاد بسترهای مناسب و حمایت دولت نوعی همکاری را طرح ریزی کنیم که منافع هر دو طرف تأمین شود.»

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.