قرار داد یک میلیارد دلاری چین وسریلانکا/اجاره 99 ساله بندر هامبانتوتا

دولت سریلانکا روزشنبه با امضای قرارداد یک میلیارد دلاری، بندر ‘هامبانتوتا’ در جنوب این کشور را به مدت 99 سال به چین واگذار کرد.

به گزارش ایرنا، طبق این قرارداد، یک شرکت دولتی چین، برای 99 سال بندر’هامبانتوتا’ و 15 هکتار از زمین‌های آن را در اختیارمی گیرد.
اجرای این توافق مستلزم بیرون کردن هزاران روستایی است اما دولت سری‌لانکا گفته است به این افراد، زمین‌های جدیدی داده خواهد شد.
بندر ‘هامبانتوتا’ یکی از مهم‌ترین مسیر‌های کشتیرانی میان آسیا و اروپا است.
واگذاری این بندر به دلیل نگرانی دولت سریلانکا در استفاده نظامی از این بندر توسط چین به تاخیر افتاده بود.
دولت سریلانکا روز چهارشنبه با تائید اصلاح توافقنامه توسعه بندر ‘همبانتوتا’با چین با استفاده پکن از این بندر برای اهداف نظامی مخالفت کرد.
سریلانکا با اصلاح این توافقنامه که در زمان ‘راجا پاکسا’رئیس جمهوری پیشین این کشور امضا شده بود در نظر دارد بخشی از نگرانی های کشورهایی مانند هند،ژاپن و آمریکا در خصوص افزایش نفوذ چین در سریلانکا را کاهش دهد.
در توافقنامه قبلی اشاره ای به استفاده تجاری یا نظامی این بندر نشده بود.
‘ماهیندا سامارا سینگ’ وزیر بنادر سریلانکا نیز گفت که ما به چین اعلام کرده ایم نمی توانیم اجازه استفاده نظامی از این بندر را به پکن واگذار کنیم .
وی خاطرنشان کرد مسئولیت امور امنیتی بندر`هامبانتوتا`باید به طور کامل به سریلانکا واگذار شود.
بر اساس این توافقنامه شرکت ‘مرچنت پورت هولدینگز’ چین 80 درصد از سهام شرکت بین المللی ‘همبانتوتا’ را در اختیار می گیرد.
سازمان بنادر سریلانکا نیز قرار است باقی مانده سهام این شرکت 794 میلیون دلاری را خریداری کند.
شرکت خدمات بندر بین المللی ‘همبانتوتا’ دیگر شرکت مشترک چین و سریلانکا با سرمایه 606 میلیون دلاری برای تامین امور امنیتی بندر تشکیل می شود.
50.7 درصد از سهام این شرکت متعلق به سریلانکا و بقیه یه چین اختصاص دارد.
‘هولدینگ مرچینت چین’ در سال 2014 با امضای توافقی با سریلانکا ،توسعه فاز دوم بندر ‘هامبانتوتا’ را برای 35 سال به عهده گرفته است.
این طرح بخشی از پروژه یک میلیارد دلاری چین برای توسعه یک شهر بندری است که پس از استقرار دولت جدید در سال 2015 در سریلانکا مورد بازنگری قرار گرفته است.
این تصمیم دولت سریلانکا باعث اعتراض های شدید مردم و گروههای سیاسی این کشور شده است به گونه ای که احزاب مخالف دولت این اقدام دولت را به منزله فروش کشور به چین دانسته و خواستار تجدید نظر در این تصمیم شده اند.
تحلیل گران سیاسی سرمایه گذاری گسترده چین در سریلانکا را بخشی از استراتژی `رشته مروارید` پکن برای افزایش نفوذ در کشور های اطراف هند می دانند. اگرچه نخست وزیر فعلی سریلانکا پیش از انتخابات در سال 2015 از پروژه بندر `هامبانتوتا` انتقاد می کرد ولی پس از مدتی خواستار ادامه این طرح از سوی چین شد.
هند به شدت نگران افزایش نفوذ چین در کشور های همسایه خود است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.