سواحل مکران ایستگاه تجارت، اقتصاد و گردشگری ایران

به گزارش سی نیوز به نقل از ایرنا، سواحل مَکُّران به تعبیر رهبر معظم انقلاب یکی از گنج های پنهان است که در صورت توجه به زیرساخت ها و ظرفیت های آن منطقه محروم سیستان وبلوچستان و شرق کشور را متحول می کند.
سواحل مکران از حوزه گواتر و پسابندر چابهار آغاز و تا منطقه جاسک هرمزگان ادامه دارد.
داشتن سواحل زیبا و بکر آرزوی هر کشوری است و این نعمت خدادادی در صورت استفاده درست اقتصاد، اشتغال و تجارت را متحول می کند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار به خبرنگار ایرنا گفت: چابهار به عنوان یکی از بهترین مناطق راهبردی سواحل مَکُّران، نقطه طلایی برای تجارت، ترانزیت و صنایع مختلف است و در آینده نقش اساسی را برای توسعه منطقه ایفا خواهد کرد.
عبدالرحیم کردی افزود: چابهار به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب، بهینه ترین نقطه برای ارتباط و اتصال 3 قاره آسیا، اروپا و آفریقاست.
وی ادامه داد: کشورهای حاشیه اقیانوس هند می توانند از طریق چابهار با پیمودن کوتاهترین مسیر با کشورهای آسیای میانه و cis ارتباط تجاری، ترانزیت کالا و خدمات داشته باشند.
وی گفت: چابهار پیشانی توسعه ایران است و پس از تکمیل زیرساخت ها می تواند به منطقه ای کلیدی برای توسعه کشورهای همسایه تبدیل شود.
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار ادامه داد: جدی ترین کانون فعالیت سواحل مکران، چابهار است و مهم ترین اتفاق برای توسعه چابهار حضور منطقه آزاد در این نقطه کشور است.
کردی گفت: با راه اندازی فرودگاه بین المللی منطقه آزاد چابهار، ایجاد راه آهن چابهار- زاهدان- سرخس، فعالیت مرز ریمدان دشتیاری، تکمیل طرح توسعه بندر شهید بهشتی و افتتاح فولاد و پتروشیمی تحولات بزرگی در منطقه رخ خواهد داد.
وی توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای همجوار و هم مرز و افزایش سطح مبادلات تجاری وبازرگانی را در توسعه سواحل مَکُّران موثر دانست.
**توسعه بندر شهید بهشتی عامل تحول اقتصادی و تجاری
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان وبلوچستان نیز گفت: بندر شهید بهشتی چابهار در محدوده آب های سواحل مَکُّران پس از تکمیل طرح توسعه بندر و رسیدن به ظرفیت هشت و نیم میلیون تن تخلیه و بارگیری می تواند اقتصاد و تجارت منطقه را متحول کند.
بهروز آقایی افزود: با تکمیل خط ریلی، چابهار به عنوان مبدا ترانزیت برای انتقال کالا و خدمات به کشورهای آسیای میانه می شود.
وی ادامه داد: توجه مسئولان کشوری و به ویژه تاکیدات فراوان مقام معظم رهبری برای توسعه سواحل مَکُّران سبب شده تا زیرساخت های حمل و نقل شتاب بیشتری گیرد.
وی راه اندازی خط مسافری دریایی را تحولی در بخش گردشگری عنوان کرد و افزود: حذف ویزا برای کشورهای عمان و ایران می تواند به افزایش رفت و آمد شهروندان 2 کشور منجر و صنعت گردشگری را متحول کند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چابهار نیز به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: چابهار یکی از بهترین نقاط گردشگری در کشور است که در تمام فصول سال توریست های داخلی و خارجی از مناطق بکر آن دیدن می کنند.
محمد سعید سایگانی افزود: محدوده آب های ساحلی چابهار و در ادامه آن شهرستان کنارک با بیش از 500 تا 600 نقطه گردشگری، تاریخی و تفریحی جذابیت خاصی برای گردشگران داخلی و خارجی دارد و می توانند از این مواهب خدادادی طبیعی و گردشگری استفاده کرده و از دیدن آنها لذت ببرند.
وی ادامه داد: سواحل صخره ای، ماسه ای، مرجانی، باغ های کشاورزی با میوه های گرمسیری، بازارهای سنتی و مدرن، گل افشان ها، بازی های آبی وساحلی، آثار تاریخی و باستانی و صدها جاذبه دیگر در چابهار و کنارک وجود دارد که برای هر گردشگری جذاب و دیدنی است.
چابهار در 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان و در ساحل دریای عمان واقع شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.