پلمه: اسنپبک صرفاً یک عنوان تحریمی است و محدودیت جدیدی ایجاد نکرده است
به گزارش سی نیوز مسعود پلمه، دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران، شنبه 29 آذر 1404 در دومین نشست خبری پنجمین همایش بینالمللی «توسعه دریامحور، حکمرانی و سرمایهگذاری»، با تشریح وضعیت صنعت دریایی کشور، ضمن ارائه تصویری جامع از ظرفیتها و چالشهای موجود، گفت: «از نگاه بخش خصوصی، دریا یک فرصت بسیار ارزشمند است که خداوند متعال در اختیار ایران قرار داده است و میتواند به ایجاد اشتغال، افزایش بهرهوری و درآمدزایی پایدار منجر شود.»
وی ادامه داد: «در حال حاضر تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد فعالیتهای بخش خصوصی در حوزه کشتیرانی و خدمات وابسته متوجه سرزمین جمهوری اسلامی ایران است و مابقی فعالیتها در تعامل با سایر کشورها و بازارهای بینالمللی انجام میشود.»
سهم اقتصاد دریامحور در ایران؛ فاصله معنادار با استانداردهای جهانی
پلمه با انتقاد از بیتوجهیهای سالیان گذشته به حوزه دریا، گفت: «تاکنون نرخ رسمی سهم اقتصاد دریا در تولید ناخالص داخلی کشور اعلام نشده است. ارقام غیررسمی بین ۲ تا ۸ درصد برآورد میشود، در حالی که در کشورهای توسعهیافته این سهم حدود ۲۶ درصد است.»
وی افزود: «در جلسهای که امروز در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، اعلام شد که این وزارتخانه حدود ۴۵ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را در اختیار دارد و اگر حداقل ۲۰ درصد از این سهم را مربوط به دریا در نظر بگیریم، همچنان چارچوب مشخص و شاخص تعریفشدهای برای بهرهبرداری از ظرفیتهای دریامحور وجود ندارد.»
پلمه تأکید کرد: «اقتصاد دریا باید از حاشیه به متن اقتصاد ملی منتقل شود و نگاه دولت و بخش خصوصی در این مسیر همافزا شود.»
تحریمها و مکانیسم اسنپبک؛ افزایش هزینه، نه توقف فعالیت
دبیرکل انجمن کشتیرانی درباره نگرانیها از بازگشت تحریمها تحت عنوان مکانیسم «اسنپبک» اظهار داشت: «اسنپبک صرفاً یک عبارت سیاسی و تحریمی است و در حد فاصل میان دو تحریم گذشته، محدودیت تازهای که منجر به توقف فعالیتهای دریایی کشور شود، رخ نداده است.»
وی افزود: «با وجود این، تحریمها هزینههای ما را افزایش داده و زمان دستیابی به اهداف برنامهها را طولانیتر کردهاند. تحریمها مانع اصلی فعالیتهای دریایی نیستند، اما گلوگاههایی ایجاد کردهاند که شرایط نامساعد اقتصادی را تشدید میکند. خوشبختانه تجربه حداقل ۱۰ سال گذشته صنعت کشتیرانی کشور، ما را قادر ساخته است تا آثار تحریمها را مدیریت و خنثی کنیم.»
پلمه خاطرنشان کرد: «در حال حاضر ناوگان تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران هیچ محدودیت عملیاتی برای تردد ندارد و کالاها طبق زمانبندی مشخص از بنادر ایران و سایر مقاصد به مقصد میرسند.»
کریدور شمال–جنوب؛ بخش خصوصی آماده، زیرساخت ریلی ناتمام
وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع کریدور شمال–جنوب پرداخت و گفت: «بخش خصوصی از نظر لجستیکی، نرمافزاری و منابع انسانی آمادگی کامل دارد. اما حلقه مفقوده در این کریدور، زیرساختهای سختافزاری، به ویژه شبکه ریلی است.»
پلمه افزود: «خط ریلی زاهدان–چابهار تا پایان سال جاری به بهرهبرداری خواهد رسید و اتصال ریلی رشت–آستارا نیز طی ماههای آینده بر اساس توافق ایران و روسیه اجرایی خواهد شد. مدت زمان اجرای این پروژهها حدود دو سال در نظر گرفته شده است.»
سیاستهای کلی دریامحور و پوستاندازی مدیریت
دبیرکل انجمن کشتیرانی در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره وضعیت اجرای سیاستهای کلی توسعه دریامحور که حدود ۲۵ ماه پیش از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده است، توضیح داد: «متأسفانه در این مدت، تغییر دولت و سایر مسائل کشور از جمله شهادت رئیسجمهور سابق، بخشی از زمان اجرایی را تحتتأثیر قرار داده است. با این حال، با تعیین نماینده رئیسجمهور در حوزه توسعه سواحل مکران و مدیریت یکپارچه این بخش، پیشبینی میشود تا پایان سال شاهد پوستاندازی در نظام تصمیمسازی و برنامهریزی بخش دریا باشیم.»
وی تأکید کرد: «اسناد بالادستی متعددی برای توسعه دریامحور تدوین شده است، اما چالش اصلی، اجرای مؤثر این اسناد و رسیدن به «ساحل امن» در عمل است. تا زمانی که مدیریتهای جزیرهای، تناقضهای قانونی و فقدان هماهنگی نهادها برطرف نشود، ظرفیتهای واقعی دریا به شکل کامل استیفا نمیشوند.»
تغییر نرخ ارز و مهلت ۱۰ روزه به بدهکاران
پلمه در ادامه به تغییرات اخیر نرخ ETS توسط بانک مرکزی و یکسانسازی آن با تالار دوم اشاره کرد و گفت: «این اقدام موجب افزایش عدد تسعیر ارز شده است. برای جلوگیری از ایجاد شوک در بازار، مهلت ۱۰ روزهای به اشخاصی که دارای بدهی قطعی بودند داده شده تا تسویه خود را بر اساس نرخ پیش از تغییرات انجام دهند. در غیر این صورت، محاسبات بر اساس نرخهای جدید اعمال خواهد شد.»
همایش توسعه دریامحور؛ پیوند تجربه و حکمرانی
وی در پایان، پنجمین همایش بینالمللی توسعه دریامحور، حکمرانی و سرمایهگذاری را بستری برای همافزایی میان دولت و بخش خصوصی دانست و افزود: «این همایش صرفاً یک رویداد نظری نیست. ما تلاش کردهایم با بهرهگیری از اساتید و فعالان اجرایی، برنامههای کاربردی ارائه کنیم و امیدواریم خروجی پنلها همانند چهار دوره گذشته، منجر به نتایج اجرایی مؤثر در حوزه توسعه دریامحور کشور شود.»
در این نشست از پوستر پنجمین همایش بینالمللی توسعه دریامحور، حکمرانی و سرمایهگذاری نیز رونمایی شد.
نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.