به گزارش سی نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی ،بهروز آقایی تصریح کرد : در حال حاضر تمام دنیا بر سیاست کاهش خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده های جانبی و سود آور در خام فروشی های غیر عمده تاکید دارند؛ بر این اساس اکنون سیاست جدیدی باید مد نظر قرار گیرد و آن پرهیز از عمده فروشی بدون آورده قابل توجه است و اینجاست که اهمیت بانکرینگ در صنعت دریایی کشور با اصول اقتصاد مقاومتی مطرح می شود.
آقایی یادآور شد : آنچه برای یک کشتی یا شناور مهم است این است که فرآیند سوخت رسانی با کمترین هزینه و بهترین کیفیت انجام شود. بنابراین قیمت سوخت، میزان انحراف از مسیر اصلی دریایی، سرعت عمل در تخلیه بار، بهره گیری از بیشترین سبد خدماتی به کشتی ها از مؤلفه های مهم و تعیین کننده در انتخاب مبادی سوخت رسانی و یا بانکرینگ به شمار می آید.
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان درباره موقعیت ایران و اهمیت بندر چابهار برای این صنعت و مسائل مربوط به آن افزود : بیش از ۵۰ درصد کل بانکرینگ جهان در منطقه خلیج فارس انجام میشود که از این میزان، سهم غالبی از آن را بندر فجیره امارات به خود اختصاص داده است. با توجه به اینکه میزان قابل توجهی از سوخت مورد معامله این بندر برای انجام بانکرینگ به طور مستقیم از طریق ایران فراهم میشود، تنها با در نظر گرفتن ملاحظاتی، با سرمایه گذاری هوشمندانه ای می توان بیش از نیمی از این سهم بانکرینگ را به بازار داخلی کشور اختصاص داد. لذا برای جذب سهمی از این صنعت – که ارزش افزوده ای بسیار بالا در تبادلات تجاری منطقه ایفا می نماید – دولت باید به دنبال ایجاد بسته تشویقی کوتاه مدت جهت چسبندگی این صنعت مهم به کشور باشد.
آقایی ادامه داد : بندر چابهار به لحاظ سهولت دسترسی به آبهای آزاد و قرار گرفتن در مسیر اصلی تردد کشتیها به خلیج فارس و عبور تعداد بسیار زیادی از کشتیهای نفتکش و تجاری از تنگه هرمز موقعیتی بسیار استثنایی برای ایران رقم زده است. کشتی های عبوری و نفتکشها به مقصد کشورهای عراق، کویت، عربستان، امارات، قطر و بحرین که وارد خلیج فارس میشوند به اجبار باید از منطقه دریای عمان و از نزدیکی بندر چابهار عبور کنند و این مسئله منطقه چابهار را به یکی از پرترددترین مناطق دریایی جهان مبدل کرده است.
وی اظهار داشت : بندر شهید بهشتی چابهار به دلیل خارج بودن از تنگه هرمز، کوتاه بودن فاصله حمل و نقل برای صادرات نفت خام و مواد پتروشیمی از ایران به شرق آسیا و اروپا در مقایسه با صرفه جویی در زمان ۲ تا ۳ روز و همچنین نیاز سه کشور هند، پاکستان و چین به انرژی و تامین سوخت بانکرینگ مصرفی این کشورها، می تواند گزینه مورد توجه و مطرح در زمینه بانکرینگ باشد.
مدیر کل بنادر و دریانوردی گفت : با بهره گیری از پتانسیل بخشهای خصوصی، متنوع سازی و ارتقای کیفیت سبد سوخت مایع، امکان تلفیق و چند منظوره نمودن و یا توسعه بیشتر صنایع پایین دستی صنعت نفت در منطقه چابهار، عملیات سوخت رسانی به کشتیها با ایجاد ترمینال های مجهز و پالایش و تصفیه سوخت و انبارهای مناسب ذخیره و نگهداری محصولات با خط انتقال مجزا و همچنین بهکارگیری شناورهای سوخت رسان مدرن می توان تأمین سوخت مورد نیاز کشتی در بندر چابهار را امکان پذیر کرد؛ به نحوی که در ترافیک دریایی افزایش ترانشیپ و ترغیب خطوط کشتیرانی و صاحبان خطوط به بندر چابهار را افزایش داده و به عنوان رقیبی در خارج از محدودیت های خلیج فارس منافع کشور را در سهم خواهی از تجارت منطقه تأمین نماید.
به گفته مدیر کل بنادر و دریانوردی با توجه به تغییرات ایجاد شده و آماده بودن زیرساختهای توسعه ای در صنعت دریایی در سواحل مکران خصوصاً بندر چابهار و افزایش تعاملات و روابط کشورمان با کشورهای همسایه علی الخصوص کشور های حوزه IORA و وجود سرمایه گذاری های عظیم پتروشیمی، فولاد و برنامه های کلان کشور، انگیزه فعالان اقتصادی برای ورود به صنعت نوپای بانکرینگ در این منطقه فراهم شده است که در آینده نزدیک یکی از مزیت های این بندر استراتژیک نسبت به بنادر همسایه با توجه به منابع نفتی کشور صنعت بانکرینگ خواهد بود.
نظرات بسته شده است.