سوخت بانکرینگ از ایران به فجیره میرود و سودی نصیب کشور نمیشود
دبیرکل تشکل ملی کشتیرانی و خدمات وابسته ایران در دومین همایش «حملونقل و توسعه اقتصادی» مطرح کرد؛
به گزارش خبرنگار سی نیوز دومین همایش «حملونقل و توسعه اقتصادی» روز ۲۲ آذرماه و در آستانه هفته حملونقل، با حضور وزیر راه و شهرسازی و جمعی از مسئولان دولتی و کشوری، در مرکز همایشهای رایزن تهران برگزار شد.
این همایش با هدف بررسی راهبردهای نوسازی زیرساختها و تقویت جایگاه ایران در ترانزیت منطقهای، به همت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران و با همکاری وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.
در این همایش، دکتر مسعود پلمه، دبیرکل تشکل ملی کشتیرانی ایران، به ایراد سخنرانی پرداخت و به تشریح دیدگاهها و دغدغههای بخش خصوصی در حوزه حملونقل، لجستیک و ترانزیت کشور پرداخت.
وی در ابتدای سخنان خود ضمن تبریک هفته حملونقل به تمامی کنشگران لجستیکی کشور، از نقش تاریخی رانندگان در سال ۱۳۶۲ یاد کرد و گفت: رانندگان گرانقدری که در آن سال با لبیک جهادگونه، از «پیرمرادمان» حمایت کردند و بنادر کشور را از کالاهای انباشتهشده تخلیه کردند، نقش ماندگاری در اقتصاد و امنیت کشور داشتند.
دبیرکل تشکل ملی کشتیرانی ایران با اشاره به سخنان رئیس اتاق بازرگانی تهران، اظهار داشت: در تمامی کشورهای پیشرفته و توسعهیافته، الگوی غالب اقتصادی مبتنی بر «هزینه فرصت» است، در حالی که متأسفانه امروز الگوی اقتصادی و مالی دولت در کشور ما همچنان بر «هزینه ـ فایده» استوار است.
وی افزود: مفهوم هزینه ـ فایده این است که دولت هزینه میکند تا منفعتی به دست آورد، در حالی که اگر هزینه برای ایجاد فرصت صرف شود، فرصت اشتغالزایی، تولید و خلق ثروت ایجاد میشود و در نتیجه، دولت نیز میتواند منافع خود را از این فرآیند به دست آورد.
پلمه با اشاره به وضعیت ترانزیتی کشور در سه دهه گذشته گفت: حدود ۳۰ سال پیش، زمانی که در اطراف کشور هیچ کریدور رقیبی وجود نداشت، ما خود را چهارراه ترانزیتی جهان نامیدیم و همین نگاه باعث شد از مزیتهایی که میتوانست این موقعیت را برای ما حفظ کند، غفلت کنیم.
وی ادامه داد: بهتدریج فراموش کردیم که در کنار ما فرصتهایی در حال شکلگیری است که آنها را تهدید نامیدیم، در حالی که میتوانستیم این تهدیدهای فرضی را به منافع ملی خود گره بزنیم. ما وارد جدال سیاسی شدیم، نه دیپلماسی اقتصادی؛ در حالی که هر کشوری که منافع ملی خود را مدیریت میکند، دقیقاً همین مسیر را طی میکند.
دبیرکل تشکل ملی کشتیرانی ایران با اشاره به وضعیت تردد دریایی در منطقه اظهار داشت: تصویری که امروز ساعت ۱۰ از منطقه گرفته شده، نشان میدهد تراکم کشتیها در خلیج فارس و دریای عمان بیش از پنج برابر مهمترین آبراه جهانی یعنی کانال سوئز است.
وی افزود: بهطور متوسط روزانه بیش از ۵۰۰ فروند کشتی تجاری در خلیج فارس و دریای عمان تردد میکنند. روزانه بیش از ۲۵ میلیون تن نفت و گاز از خلیج فارس صادر میشود و ۶۰ درصد انرژی فسیلی دنیا در این منطقه قرار دارد.
پلمه با طرح این پرسش که ایران از این حجم تردد چه سهمی دارد، گفت: از این ۵۰۰ فروند شناور، ما چه تعداد را سرویس میدهیم؟ یکی از مهمترین خدماتی که میتوانیم ارائه دهیم و در عمل ارائه نمیدهیم، خدمات بانکرینگ است. روزانه میلیونها لیتر سوخت از ایران به فجیره منتقل میشود، بدون آنکه حتی یک سنت سود نصیب کشور شود.
وی این وضعیت را نتیجه سوءمدیریت توأمان دولت و بخش خصوصی دانست و تصریح کرد: مشکل فقط دولت نیست. انتقاد من صرفاً متوجه دولت نیست، بلکه بخشی از مشکل به بخش خصوصی بازمیگردد که بهدنبال سود آنی بوده و به سرمایهگذاری بلندمدت توجه نکرده است.
دبیرکل تشکل ملی کشتیرانی ایران با اشاره به آمار عملکرد بنادر کشور گفت: سال گذشته تنها حدود ۱۱ هزار شناور در بنادر ایران پهلو گرفتند، در حالی که بیش از ۱۰۰ هزار فروند شناور در خلیج فارس تردد داشتهاند.

وی افزود: تعداد شناورهایی که تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکنند، با احتساب تولرانس، حدود ۸ هزار و ۲۳۳ فروند است، در حالی که در دنیا بیش از 500.000 شناور وجود دارد. همچنین در سال گذشته، ۲۲ میلیارد تن کالا در جهان جابهجا شده است و این پرسش مطرح است که سهم ایران از این چرخه چه میزان بوده است.
پلمه با اشاره به بنادر رقیب منطقهای اظهار داشت: بندر فاو و بندر امالقصر بهتدریج همان سهمی را که بنادر ما از کالاهای وارداتی و صادراتی دارند، میبلعند. حتی امروز بحث بر سر این است که کالاهای وارداتی ایران از مسیر عراق ترانزیت شود.
وی ریشه این وضعیت را «طمع در سود» دانست و گفت: ما زیرساختهای حداقلی لازم برای این حوزه را داریم، اما اقتصاد مقیاس، بهرهوری و حمایت واقعی از بخش خصوصی را فراموش کردهایم. نتیجه این میشود که بخش خصوصی بهجای سرمایهگذاری در داخل کشور، به امارات و ترکیه میرود.
دبیرکل تشکل ملی کشتیرانی ایران با اشاره به مهاجرت فعالیتهای مدیریتی و مالی شرکتها گفت: بیش از ۶۰ درصد اعضای انجمن کشتیرانی، بخشهای مدیریتی و مالی خود را به امارات و ترکیه منتقل کردهاند؛ صرفاً به این دلیل که سازمان تأمین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی رفتارهای ضد رقابتی دارند.
وی در ادامه با اشاره به نقشه کریدورهای منطقهای گفت: امروز ۱۱ کریدور فعال منطقهای کشور را احاطه کردهاند؛ کریدورهایی که سهم شایسته ایران را جذب کردهاند. ما باید بهدنبال همافزایی و همکاری با این کریدورها باشیم تا بتوانیم سهم خود را بازیابی کنیم.
پلمه با اشاره به سرمایهگذاری قطر گفت: این کشور بیش از ۴ میلیارد دلار برای اتصال ریلی از ازبکستان به افغانستان سرمایهگذاری کرده و قطار این مسیر چند ماه پیش در حیرتان به صدا درآمده و در آستانه اتصال به شبکه ریلی چین است. این در حالی است که باید پرسید ما برای اتصال خط ریلی خود به افغانستان چه اقداماتی انجام دادهایم.
وی در پایان، ضمن تأکید بر نقش بخش خصوصی، خطاب به مسئولان دولتی گفت: انتظار ما از دولت و بهویژه وزیر راه و شهرسازی این است که باور داشته باشند بخش خصوصی میتواند شفابخش باشد. این باور در میان مدیران تراز اول کشور وجود دارد، اما متأسفانه در بدنه دولت کمتر دیده میشود و گاهی بخش خصوصی بهعنوان رقیب یا مزاحم تلقی میشود.
دبیرکل تشکل ملی کشتیرانی ایران در پایان تأکید کرد: ما فرزندان این سرزمین هستیم که روزی جان، مال و سلامت خود را در دوران جنگ و امروز در عرصه اقتصاد و توسعه برای منافع ملی کشور گذاشتهایم.
نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.