بازار اجاره کشتی های کانتینری در آستانه ۲۰۲۶؛ آرامش قبل از طوفان!؟
سی نیوز-* بر اساس دادههای تازه منتشرشده توسط اتحادیه کارگزاران کشتی هامبورگ و برمن (VHBS)، شاخص کل New ConTex با رسیدن به عدد ۱۴۸۶، کاهش جزئی ۰.۲ درصدی نسبت به هفته گذشته را تجربه کرده است. این گزارش که در آستانه تعطیلات سال نو میلادی ارائه شده، تصویری از بازاری نسبتاً باثبات اما در حال تغییر ارائه میدهد.
تحلیل وضعیت فعلی بازار نشان میدهد که شاخص کنونی نمادی از «خستگی و بیحوصلگی» بازار است؛ بازاری که در آن نرخها به طور نسبی ثابت مانده و تنها در بخش کشتیهای کوچک کاهشهای اندکی مشاهده میشود. با این حال، تحلیلگران از وجود یک «عجله پایان سال» خبر میدهند؛ روندی که ناشی از تمایل مالکان و اجارهکنندگان برای نهایی کردن قراردادهای باز پیش از تعطیلات است. در همین حال، کشتیهای بزرگتر همچنان دورههای اجاره باثباتی را حفظ کرده و در بخش کشتیهای کوچکتر (زیر ۱۸۰۰ TEU) تمایل به قراردادهای کوتاهمدت ادامه دارد.
نگاهی به نرخها و تغییرات سالانه، تصویری متفاوت ارائه میدهد. شاخص کل نسبت به سال گذشته رشد ۷.۱ درصدی را ثبت کرده است، اما تفکیک ابعاد کشتیها نشان میدهد که کشتیهای کوچک (۱۱۰۰ تا ۲۷۰۰ TEU) با رشد دو رقمی یا قابل توجه مواجه بودهاند، در حالی که کشتیهای غولپیکر (۴۲۵۰ تا ۶۵۰۰ TEU) با کاهش نرخ بین ۱ تا ۳ درصد روبرو شدهاند. به طور مثال، کشتی ۱۱۰۰ TEU با نرخ روزانه ۱۶,۹۱۱ دلار رشد ۱۳.۲ درصدی داشته، در حالی که کشتی ۶۵۰۰ TEU کاهش ۱.۶ درصدی نرخ را تجربه کرده است. این واگرایی نشاندهنده تغییرات ساختاری در بازار و تمایل به تقسیم ظرفیت و کاهش ریسک در قراردادهای بلندمدت است.

از دیگر نکات برجسته گزارش، اشاره به معاملات گروهی (En-bloc) کشتیهای نوساز و موجود است. این معاملات بیانگر استراتژی شرکتهای بزرگ لاینر برای مدیریت ظرفیت بازار و کاهش ریسک کشتیهای فیکسنشده است. علاوه بر این، شایعاتی مبنی بر تثبیت بیشتر بازار و احتمال فروش یکی از ۱۰ اپراتور برتر جهان مطرح شده که میتواند رقابت بازار را در سال آینده دستخوش تغییر کند.
در نهایت، چشمانداز سال ۲۰۲۶ نشان میدهد که با وجود حرکت جانبی شاخصها در حال حاضر، این «خستگی» ممکن است به زودی پایان یابد. با توجه به حجم بالای کشتیهای سفارش داده شده و تحرکات اخیر در معاملات بزرگ، پیشبینی میشود که سال آینده پرحادثهتر و چالشبرانگیزتر از سالهای گذشته برای صنعت کشتیرانی باشد.
نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.