هفته‌ای پرتحرک برای بازار جهانی کشتیرانی؛ از اقیانوس اطلس تا خلیج فارس

سی نیوز -* گزارش هفتگی بازار کشتیرانی، منتشر شده با اجازه بورس بالتیک (Baltic Exchange)، روند حرکت کرایه‌ها و تحولات بازار جهانی حمل و نقل دریایی در هفته منتهی به ۲۱ نوامبر ۲۰۲۵ را بررسی می‌کند. هفته گذشته، بازارها بسته به نوع کشتی و مسیرهای جغرافیایی، عملکرد متفاوتی داشتند و برخی بخش‌ها نشانه‌های بهبود و صعودی شدن را نشان دادند.

بازار حمل و نقل فله بر (Bulk Market)

Capesize

بازار Capesize هفته‌ای مثبت را پشت سر گذاشت. شاخص BCI 5TC از اواخر ۲۷,۰۰۰ دلار آغاز شد و به کمی بیش از ۳۰,۰۰۰ دلار رسید، هرچند فعالیت در روز پنجشنبه کاهش یافت.

  • اقیانوس آرام: تقاضای ثابت شرکت‌های معدنی و محدودیت‌های آب و هوایی در شمال چین حمایت ثابتی ایجاد کردند. قراردادهای اجاره عمدتاً در محدوده ۱۰,۰۰۰ دلار باقی ماند و مسیر C5 ثبات خود را حفظ کرد.

  • اقیانوس اطلس: محرک اصلی افزایش کرایه‌ها بود. تقاضای قوی از برزیل جنوبی و غرب آفریقا به چین، کرایه C3 را به میانه تا اواخر ۲۴,۰۰۰ دلار رساند. شرایط سخت‌تر در اقیانوس اطلس شمالی، کرایه C8 را به تدریج بالا برد. پیشنهادات محکم‌تر، افزایش قراردادها و بهبود احساسات، رشد قوی بازار را تقویت کرد.

Panamax

بازار Panamax در طول هفته تقویت شد. میانگین اجاره زمانی BPI از ۱۶,۹۸۶ دلار در روز دوشنبه به ۱۷,۲۰۴ دلار در روز پنجشنبه رسید.

  • نرمی اولیه در اقیانوس آرام با بهبود احساسات کاهش یافت، هرچند روز سه‌شنبه شرایط آرام‌تر بود و مالکان بر اساس نرخ‌های نقدی قرارداد می‌بستند.

  • تا اواسط هفته، بازارهای اطلس و آرام هر دو تقویت شدند؛ این تقویت ناشی از کمبود تناژ منطقه‌ای و افزایش تقاضای جابه‌جایی رو به جلو، به ویژه از خلیج ایالات متحده بود.

  • شتاب صعودی تا پایان هفته ادامه یافت و مالکان کشتی نرخ‌های بالاتر از آخرین قراردادها پیشنهاد می‌دادند.

Ultramax/Supramax

بازار Ultramax و Supramax هفته‌ای متعادل را تجربه کرد.

  • فعالیت از خلیج ایالات متحده محدود بود و نرخ‌ها نرم شدند. در اقیانوس اطلس جنوبی، شتاب بازار کاهش یافت.

  • نمونه‌هایی از معاملات شامل یک کشتی ۵۸,۰۰۰ تنی از بجایه به مدیترانه غربی با غلات به نرخ ۲۸,۰۰۰ دلار و یک کشتی ۶۴,۰۰۰ تنی برای تحویل در NOLA به ژاپن با غلات به نرخ ۳۲,۰۰۰ دلار بود.

  • در آسیا، تقاضا برای مالکان کشتی ادامه داشت و نرخ‌ها برای سفرهای کوتاه و بلند متغیر، بین ۱۶,۵۰۰ تا ۱۶,۰۰۰ دلار فیکس شد.

Handysize

بازار Handysize هفته‌ای آرام داشت و اطلاعات جدید محدود بود.

  • در اروپا و مدیترانه، شرایط ثابت بود و تنها گزارش‌هایی از درخواست‌های جدید و کمبود تناژ فوری منتشر شد.

  • نمونه‌هایی از معاملات شامل کشتی ۳۴,۰۰۰ تنی از دوردخت به مدیترانه شرقی با قراضه به نرخ ۱۸,۰۰۰ دلار و کشتی ۳۷,۰۰۰ تنی از یانتای به سنگاپور با سرباره فله‌ای به نرخ ۱۰,۰۰۰ دلار بود.

  • در اقیانوس اطلس جنوبی و خلیج ایالات متحده نیز بازار آرام بود و نرخ‌ها ثابت باقی ماندند.

بازار تانکر (Tanker Market)

VLCC

بازار VLCC هفته‌ای صعودی را پشت سر گذاشت.

  • مسیر خلیج فارس به چین (TD3C) با ۴ پوینت افزایش به WS133.94 رسید و TCE روزانه رفت و برگشت برای VLCC استاندارد بالتیک ۱۳۱,۲۵۲ دلار شد.

  • مسیر غرب آفریقا/چین (TD15) در اوایل هفته کاهش داشت اما تا پایان هفته به WS119 بازگشت و TCE حدود ۱۱۳,۰۰۰ دلار بود.

  • مسیر خلیج ایالات متحده به چین (TD22) بیش از ۵۶,۰۰۰ دلار کاهش یافت و TCE روزانه ۹۳,۸۷۳ دلار شد.

Suezmax

بازار Suezmax قوی باقی ماند اما نوسانات منطقه‌ای مشاهده شد.

  • مسیر نیجریه/اروپا (TD20) با ۳ پوینت کاهش به WS156.39 رسید و TCE روزانه حدود ۷۸,۷۵۱ دلار شد.

  • مسیر CPC/آگوستا (TD6) با ۲۱ پوینت افزایش به WS185 رسید و TCE روزانه کمی بیش از ۱۰۷,۵۰۰ دلار بود.

  • مسیر خلیج فارس به مدیترانه (TD23) ۱ پوینت صعود داشت و به WS113.5 رسید.

Aframax

بازار Aframax در دریای شمال پایدار بود اما مدیترانه کاهش نرخ داشت.

  • مسیر مدیترانه متقاطع (TD19) با ۲۶ پوینت کاهش به WS187 رسید و TCE روزانه رفت و برگشت حدود ۵۵,۰۰۰ دلار شد.

  • مسیرهای فراآتلانتیک نیز کاهش اندکی داشتند.

  • در صادرات ونکوور، مسیر TD28 بهبود ۱۱۲,۵۰۰ دلاری داشت و به ۳,۳۷۵,۰۰۰ دلار رسید.

فرآورده‌های نفتی سبک (Clean Market)

LR2:

  • مسیر MEG/ژاپن (TC1) به WS150 رسید و TCE روزانه کمی بیش از ۳۶,۰۰۰ دلار شد.

  • سفر غرب (TC20) از ۳.۹۴ میلیون دلار به ۴.۱۶ میلیون دلار افزایش یافت.

LR1:

  • MEG/ژاپن (TC5) از WS144 به WS153 افزایش یافت.

  • سفر غرب TC8 با ۱۳۵,۰۰۰ دلار افزایش به ۳.۱۶ میلیون دلار رسید.

MR:

  • مسیر MEG/آفریقای شرقی (TC17) از WS215-220 به WS246 صعود کرد.

  • در اروپا، مسیر TC2 از WS131 به WS165 افزایش یافت و TCE تقریبا ۱۸,۴۰۰ دلار شد.

Handymax:

  • مدیترانه (TC6) از WS185 به WS228 رسید و TCE ۳۲,۷۰۰ دلار شد.

  • مسیر اروپا (TC23) ۱۲ پوینت بالا رفت و به WS204 رسید.

هفته ۴۷ سال ۲۰۲۵ با حرکت مثبت بازارهای Capesize و Panamax آغاز شد و بازار تانکرها، به ویژه VLCC و MR، نیز روند صعودی داشتند. در مقابل، بخش‌هایی مانند Aframax در مدیترانه و برخی مسیرهای Suezmax با نوسان روبرو شدند. بازار فله و تانکر همچنان تحت تأثیر کمبود تناژ، تقاضای محموله‌های بزرگ و شرایط منطقه‌ای قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود هفته‌های آینده با ثبات نسبی اما با نوسانات منطقه‌ای ادامه یابد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.