بازار کشتی‌های کانتینری در مرز بحران؟

سی نیوز-سرویس بین الملل-* بر اساس آخرین گزارش منتشرشده توسط اتحادیه کارگزاران کشتی هامبورگ و برمن (VHBS) e.V در تاریخ ۲۰ نوامبر ۲۰۲۵، شاخص “نیو کان‌تکس” (New ConTex) که وضعیت بازار اجاره کشتی‌های کانتینری را اندازه‌گیری می‌کند، با ثبت رقم ۱۴۹۴ واحد، کاهش اندک ۰.۳ درصدی نسبت به هفته گذشته را تجربه کرده است. این شاخص نسبت به ماه قبل نیز با ۲۰ واحد کاهش، ۱.۳ درصد افت داشته است، اما در مقایسه با سال گذشته رشد قابل توجه ۹.۷ درصدی را نشان می‌دهد. تحلیلگران بازار تاکید دارند که با وجود کاهش‌های جزئی هفتگی، هنوز نمی‌توان روند نزولی مطلقی را برای بازار اجاره کشتی‌های کانتینری اعلام کرد.

فعالیت بازار در هفته جاری مناسب گزارش شده و توجه‌ها پس از افزایش قراردادهای پاناماکس برای سال ۲۰۲۶، به سمت کشتی‌های فیدر کوچک (Feeder) معطوف شده است. مذاکرات برای اجاره کشتی‌های ۲۵۰۰ تا ۲۸۰۰ TEU در نیمه دوم سال ۲۰۲۶ در حال افزایش است، در حالی که برای فیدرهای کوچک‌تر، وضعیت همچنان به نوعی «بازی لحظه‌ای» نزدیک است. مالکان کشتی‌های ۱۱۰۰ TEU و ۱۷۰۰ TEU با عرضه محدود، توانسته‌اند نرخ‌های روزانه اجاره خود را در سطح مناسبی حفظ کنند.

نرخ‌های اجاره روزانه کشتی‌ها (USD/day) – ۲۰ نوامبر ۲۰۲۵

نوع کشتی دوره نرخ روزانه ۲۰.۱۱.۲۵ نرخ روزانه ۱۳.۱۱.۲۵ تغییر هفتگی ($) تغییر هفتگی (%)
۱۱۰۰ TEU ۶ ماه 17,023 17,082 -59 -0.3%
۱۲ ماه 16,250 16,336 -86 -0.5%
۱۷۰۰ TEU ۶ ماه 29,170 29,348 -178 -0.6%
۱۲ ماه 26,359 26,400 -41 -0.2%
۱۸۰۰ TEU ۶ ماه 32,909 32,952 -43 -0.1%
۲۵۰۰ TEU ۱۲ ماه 33,809 33,898 -89 -0.3%
۲۴ ماه 26,748 26,877 -129 -0.5%
۲۷۰۰ TEU ۱۲ ماه 35,555 35,614 -59 -0.2%
۲۴ ماه 28,177 28,334 -157 -0.6%
۳۵۰۰ TEU ۱۲ ماه 41,913 42,010 -97 -0.2%
۲۴ ماه 33,590 33,665 -75 -0.2%
۴۲۵۰ TEU ۱۲ ماه 50,778 50,790 -12 0.0%
۲۴ ماه 41,345 41,380 -35 -0.1%
۵۷۰۰ TEU ۱۲ ماه 59,761 59,772 -11 0.0%
۶۵۰۰ TEU ۱۲ ماه 66,478 66,481 -3 0.0%

تغییرات ماهانه و سالانه نرخ‌ها

نوع کشتی دوره تغییر ماهانه (%) تغییر سالانه (%)
۱۱۰۰ TEU ۶ ماه -1.6% +16.0%
۱۲ ماه -0.6% +16.2%
۱۷۰۰ TEU ۶ ماه -1.6% +22.7%
۱۲ ماه +0.4% +26.1%
۲۵۰۰ TEU ۱۲ ماه -1.4% +13.0%
۲۴ ماه -1.9% +5.4%
۲۷۰۰ TEU ۱۲ ماه -1.7% +11.0%
۲۴ ماه -3.4% +3.3%
۳۵۰۰ TEU ۱۲ ماه -1.6% +4.1%
۲۴ ماه +6.1% +2.0%
۴۲۵۰ TEU ۱۲ ماه -0.3% -2.4%
۲۴ ماه -0.3% +0.3%

تحلیل تغییرات نشان می‌دهد که کشتی‌های ۱۷۰۰ TEU با قرارداد ۱۲ ماهه بیشترین رشد سالانه را با ۲۶.۱ درصد افزایش داشته‌اند، در حالی که کشتی‌های ۴۲۵۰ TEU تنها بخش بازار هستند که نسبت به سال قبل کاهش نرخ داشته‌اند. از نظر تغییرات ماهانه، کشتی‌های ۲۷۰۰ TEU بیشترین افت را ثبت کرده‌اند و کشتی‌های ۳۵۰۰ TEU رشد غیرمنتظره ۶.۱ درصدی را تجربه کرده‌اند.

روند نرخ‌ها و شاخص New ConTex

روند شاخص New ConTex از ژانویه ۲۰۲۴ تا نوامبر ۲۰۲۵ نشان می‌دهد که بازار اجاره کشتی‌ها پس از افزایش‌های شدید نیمه اول سال ۲۰۲۴، وارد مرحله‌ای از ثبات نسبی شده است. بالاترین نرخ‌ها در نیمه اول ۲۰۲۵ مربوط به کشتی‌های ۴۲۵۰ TEU با نرخ روزانه ۵۱ تا ۵۳ هزار دلار بوده و پایین‌ترین نرخ‌ها متعلق به کشتی‌های ۱۱۰۰ TEU با محدوده ۱۵ تا ۱۸ هزار دلار است.

چشم‌انداز بازار با توجه به بازگشایی احتمالی دریای سرخ نیز مورد توجه فعالان قرار دارد. در صورت بازگشایی این مسیر، ظرفیت مازاد خطوط اصلی می‌تواند بازی بازار را تغییر دهد و همچنین بازار فیدرهای مدیترانه و کشتی‌های کوچک‌تر ممکن است شاهد تغییرات مهمی باشد.

ارزیابی تغییرات هفتگی شاخص

اتحادیه VHBS از یک راهنمای بصری برای ارزیابی تغییرات هفتگی استفاده می‌کند:

  • up (صعود): +۲٪ یا بیشتر

  • steady up (صعود ثابت): +۱٪ تا +۱.۹٪

  • steady (ثابت): ±۱٪

  • steady down (نزول ثابت): -۱٪ تا -۱.۹٪

  • down (نزول): -۲٪ یا کمتر

با توجه به این معیارها، شاخص New ConTex با کاهش جزئی ۰.۳٪، در محدوده steady down قرار گرفته است که نشان‌دهنده ثبات نسبی بازار و کاهش بسیار محدود نرخ‌ها است.

با توجه به آخرین داده‌های شاخص New ConTex و نرخ‌های اجاره کشتی‌ها، بازار کشتی‌های کانتینری با وجود کاهش‌های جزئی هفتگی و ماهانه، همچنان در مسیر نسبی ثبات قرار دارد. رشد سالانه شاخص و افزایش نرخ برخی گروه‌های کشتی نشان می‌دهد که هنوز شرایط بحرانی کامل برقرار نیست، اما نشانه‌هایی از فشار بر بازار و تغییر تمرکز به فیدرهای کوچک وجود دارد. فعالان بازار باید با دقت روند عرضه و تقاضا را دنبال کنند و اثرات احتمالی بازگشایی مسیرهای جدید مانند دریای سرخ را بر نرخ‌ها و قراردادها در نظر بگیرند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.