نرخ اجاره برخی کشتی‌های فله‌بر و تانکر افزایش یافت

سی نیوز-سرویس بین الملل-* بازار بورس بالتیک در هفته گذشته شاهد نوسانات و تحولات مهمی در بخش کشتی‌های فله‌بر و تانکر بود. گزارش ارائه‌شده  بورس بالتیک، تحلیل کاملی از وضعیت بازار و نرخ‌های هفتگی ارائه می‌دهد که در ادامه به آن میپردازیم.

 بازار کشتی‌های فله‌بر (Bulk Carrier)

کیپ‌سایز (Capesize)
بازار کیپ‌سایز این هفته با روند صعودی همراه بود و شتاب در هر دو حوزه اقیانوسی افزایش یافت. پس از شروع آرام در روز دوشنبه، از سه‌شنبه فعالیت بازار با افزایش تقاضا و کاهش ظرفیت کشتی‌ها شتاب گرفت و سود خوبی کسب شد. در اقیانوس آرام، نرخ‌های C5 از کمتر از ۹ دلار به بیش از ۱۰.۵۰ دلار رسید و در پایان هفته به حدود ۱۰.۳۵ دلار تثبیت شد. در اقیانوس اطلس، مسیرهای برزیل جنوبی و غرب آفریقا به چین با قراردادهای C3 از ۲۲ دلار به محدوده ۲۳.۵ تا ۲۳.۹۰ دلار افزایش یافت. شمال اقیانوس اطلس که ابتدا آرام بود، با کاهش ظرفیت و افزایش تقاضا، نرخ‌های ترانس‌آتلانتیک را به حدود ۳۰,۰۰۰ دلار رساند. شاخص BCI 5TC در روز دوشنبه ۲۳,۹۵۵ دلار بود و در پایان هفته به ۲۷,۷۰۹ دلار رسید.

پاناماکس (Panamax)
بازار پاناماکس هفته‌ای ترکیبی و بدون جهت‌گیری مشخص داشت. شمال اقیانوس اطلس بیشتر هفته تحت فشار بود و فقط در انتهای هفته تثبیت شد. اقیانوس اطلس جنوبی تقاضای مناسبی برای تجارت‌های فرانت‌هاول نیمه اول دسامبر داشت که امیدواری کمی برای مالکان ایجاد کرد. نرخ‌ها برای اجاره یک کشتی ۸۱,۰۰۰-dwt مجهز به اسکرابر از PMO به سنگاپور–ژاپن به ۱۹,۰۰۰ دلار رسید. از آسیا، کشتی‌های ۸۴,۰۰۰-dwt از ژاپن به شرق استرالیا با نرخ ۱۸,۵۰۰ دلار اجاره شدند و کشتی‌های شاخص اندونزی توانستند در محدوده ۱۷,۰۰۰ تا ۱۹,۵۰۰ دلار معامله شوند. فعالیت‌های دوره‌ای شامل یک کشتی ۸۲,۰۰۰-dwt با تحویل شمال چین برای سفر ۵–۷ ماهه بود که نرخ ۱۷,۵۰۰ دلار به دست آمد.

اولتراماکس/سوپرماکس (Ultramax/Supramax)
بازار این بخش عمدتاً موقعیتی بود. در خلیج ایالات متحده و اقیانوس اطلس جنوبی، علاقه مجدد و نرخ‌های قوی مشاهده شد. به عنوان نمونه، یک کشتی ۶۲,۰۰۰-dwt برای سفر به چیتاگونگ با ۱۷,۰۰۰ دلار به علاوه ۷۰۰,۰۰۰ دلار پاداش آب‌توازن اجاره شد. در آسیا، یک کشتی ۶۳,۰۰۰-dwt با تحویل گرسیك برای سفر از اندونزی و بازتحویل چین با نرخ بالای ۱۶,۰۰۰ دلار اجاره شد، اما بازار شمال کسل‌کننده باقی ماند و یک کشتی ۶۴,۰۰۰-dwt برای سفر رفت و برگشت NoPac با نرخ پایین ۱۶,۰۰۰ دلار اجاره شد. از اقیانوس هند نیز گزارش شد که یک کشتی ۵۷,۰۰۰-dwt با تحویل آفریقای جنوبی برای سفر به خلیج عربی با ۱۸,۰۰۰ دلار به علاوه ۱۸۰,۰۰۰ دلار پاداش آب‌توازن اجاره شد، در حالی که یک کشتی ۶۳,۰۰۰-dwt از خلیج عربی به غرب ساحل هند با نرخ ۱۴,۰۰۰ دلار اجاره شد.

هندی‌سایز (Handysize)
بازار هندی‌سایز هفته‌ای آرام را پشت سر گذاشت و احساسات ضعیف در تمام مناطق حاکم بود. در قاره و مدیترانه بازار موقعیتی باقی ماند، با حداقل فعالیت و کاهش نرخ‌ها به زیر سطوح قبلی. یک کشتی ۴۰,۰۰۰-dwt برای سفر از دریای سیاه به غرب آفریقا با حدود ۱۵,۰۰۰ دلار اجاره شد. در اقیانوس اطلس جنوبی و خلیج ایالات متحده نیز گزارش‌های کمی از اجاره‌ها منتشر شد. به عنوان مثال، یک کشتی ۳۲,۰۰۰-dwt از ریکالادا به فورتالزا با غلات با ۱۸,۲۵۰ دلار و یک کشتی ۳۷,۰۰۰-dwt با تحویل هیوستون برای سفر بازتحویل وراکروز با قراضه با ۲۱,۰۰۰ دلار اجاره شد. در آسیا نیز حرکت محدود و تقاضای جدید کم بود؛ یک کشتی ۳۸,۰۰۰-dwt برای سفر رفت و برگشت استرالیا با ۱۲,۰۰۰ دلار مشروط شد. بخش دوره‌ای نیز شامل یک کشتی ۳۹,۰۰۰-dwt نوساز برای دو سال با ۱۲۰.۵ درصد از شاخص BHSI بود. در مجموع، لحن بازار نرم و فاقد جهت‌گیری واضح باقی ماند.

بازار تانکر (Tanker Market)

وی‌ال‌سی‌سی (VLCC)
بازارهای VLCC پس از هفته‌ای پررونق، کمی عقب نشستند، اگرچه در پایان هفته به ثبات نزدیک شدند. نرخ سفر ۲۷۰,۰۰۰ تنی از خلیج میانی شرق به چین (TD3C) به WS107 کاهش یافت که معادل TCE روزانه ۹۸,۷۷۳ دلار است. مسیر آفریقای غربی به چین (TD15) WS106.5 و TCE روزانه ۹۷,۵۰۲ دلار ثبت شد. بازار خلیج ایالات متحده به چین (TD22) بیش از ۴۳۰,۰۰۰ دلار کاهش یافت و TCE روزانه حدود ۸۹,۰۰۰ دلار شد.

سوئزماکس (Suezmax)
بازار سوئزماکس با افزایش نرخ‌ها در مسیرهای غربی قوی باقی ماند. مسیر نیجریه به بریتانیا (TD20) ۱۲ واحد افزایش داشت و به WS159.72 رسید و مسیر گویان به بریتانیا (TD27) ۱۰ واحد بالا رفت و WS152.43 ثبت شد. مسیر CPC/آگوستا (TD6) ۱.۵ واحد افزایش یافت و WS161.67 شد. در خاورمیانه، مسیر TD23 از خلیج میانی شرق به مدیترانه حدود WS110 باقی ماند.

آفرا‌ماکس (Aframax)
در دریای شمال، مسیر ترانس-بریتانیا (TD7) WS156 ثابت ماند که TCE روزانه ۶۵,۵۰۰ دلار ثبت شد. در مدیترانه مسیر ترانس-مدیترانه (TD19) با ۴ واحد کاهش به WS198 رسید و TCE روزانه حدود ۶۲,۲۰۰ دلار بود. مسیرهای کوتاه‌تر اقیانوس اطلس کاهش یافت، اما مسیر ترانس‌آتلانتیک خلیج ایالات متحده/بریتانیا (TD25) ثابت ماند. صادرات ونکوور TD28 بیش از ۱۸۵,۰۰۰ دلار کاهش داشت و به ۳,۴۰۰,۰۰۰ دلار رسید، در حالی که TD29 افزایش ۱۲.۵ واحدی داشت و WS237.5 ثبت شد.

نفت تصفیه‌شده (Clean Tanker)
LR2های MEG/ژاپن شاخص TC1 کاهش ۷.۷۸ واحدی داشت و WS132.5 شد که TCE روزانه ۲۹,۶۰۰ دلار را نشان می‌دهد. LR2 مسیر MEG/بریتانیا تقریبا ثابت ماند و ۳.۸ میلیون دلار ثبت شد. LR1های MEG نیز از حرکت LR2ها پیروی کردند؛ شاخص TC5 به WS142 رسید و TCE روزانه حدود ۲۱,۵۰۰ دلار بود. MRها مسیر MEG/شرق آفریقا (TC17) ۵ واحد افزایش یافت و WS215 شد، اما مسیر خلیج ایالات متحده/بریتانیا (TC14) ۳۳ واحد کاهش یافت و TCE روزانه به ۶,۷۰۰ دلار رسید. هندی‌ماکس‌ها در مدیترانه شاخص TC6 از WS140 به WS170 رسید و TCE روزانه ۱۶,۷۰۰ دلار شد.

📌 توجه: این گزارش برای استفاده انحصاری انجمن‌های  FONASBA و شرکت‌های عضو آن‌ها است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.