هفته‌ای پرنوسان در بازار جهانی کشتی‌ها

سی نیوز-* بازار کشتیرانی جهانی در هفته گذشته با تغییرات قابل توجهی در بخش‌های کشتی های فله‌بر و تانکر همراه بود. گزارش هفتگی بورس بالتیک نشان می‌دهد که شرایط بازار در مسیرهای مختلف و کلاس‌های کشتی متفاوت بود و روند هفتگی نوسانی را تجربه کرد.

این گزارش صرفاً برای استفاده داخلی انجمن‌های FONASBA و شرکت‌های عضو آن‌ها تهیه شده است.

در بخش فله‌خشک، بازار کپ‌سایز (Capesize) پس از شروع مثبت در اقیانوس آرام تحت تأثیر تقاضای پایدار معادن، افزایش فعالیت اپراتورها و تأخیرهای بندری در چین، در پایان هفته نرم شد. نرخ مسیر استرالیا به چین (C5) از میانه تا بالای ۱۰ هزار دلار به بالای ۹ هزار دلار کاهش یافت و معاملات محدود باقی ماند.

در اقیانوس اطلس، پس از رشد اولیه در مسیرهای ترانس‌اتلانتیک و فرانت‌هال، کاهش تقاضای تازه و انباشت ملایم کشتی‌ها باعث افت نرخ‌ها شد. مسیر جنوب برزیل و غرب آفریقا به چین (C3) نیز با کاهش نرخ از میانه ۲۴ هزار دلار به میانه ۲۲ هزار دلار مواجه شد

. شاخص BCI 5TC هفته را از ۲۵,۹۴۴ دلار آغاز کرد، به اوج ۲۶,۴۰۴ دلار رسید و در پایان هفته به ۲۳,۸۱۱ دلار کاهش یافت.

بازار پانامکس (Panamax) در تمام هفته تقویت شد و تعادل عرضه و تقاضا حفظ شد. در اقیانوس اطلس، بهبود تقاضای معدنی و کاهش کشتی‌های آزاد نرخ‌ها را پشتیبانی کرد، به ویژه مسیرهای فرانت‌هال از ساحل شرقی آمریکا.

معاملات نمونه شامل کشتی ۸۴,۰۰۰ تن با نرخ $۱۶,۳۵۰ به همراه بونوس $۶۳۵,۰۰۰ برای مسیر ساحل شرقی آمریکای جنوبی به محدوده سنگاپور–ژاپن بود.

در اقیانوس آرام نیز تقاضای پایدار از استرالیا و NoPac باعث شد نرخ‌ها در سطوح ۱۸,۵۰۰–۱۹,۰۰۰ دلار برای دور NoPac و ۱۷,۵۰۰–۱۸,۵۰۰ دلار برای دور استرالیا حفظ شود. معاملات دوره‌ای نیز با قراردادهایی ۱۱–۱۳ ماهه و شاخص محور، بر اعتماد بازار افزود و هفته با نرخ‌های محکم به پایان رسید.

در بخش اولترامکس و سوپرامکس (Ultramax/Supramax)، بازار اقیانوس اطلس ضعیف بود و کاهش عرضه بار از مناطق کلیدی مانند خلیج آمریکا باعث افت نرخ‌ها شد. جنوب اطلس با کمبود تقاضا مواجه بود، در حالی که شمال اروپا با تقاضای پایدار اسکرپ نسبی، تنها نقطه روشن محسوب می‌شد. در آسیا، جنوب بازار با احساس ضعیف همراه بود و شمال با تقاضای کمی بهتر، وضعیت مثبت‌تری داشت. نرخ‌های دوره‌ای در جنوب چین برای ۵ تا ۷ ماه بالای ۱۵ هزار دلار ثبت شد.

بازار هندی‌سایز (Handysize) هفته‌ای پایدار اما مختلط داشت. در اروپا و مدیترانه، نرخ‌ها ثابت و محدود به دلیل تقاضای تازه کم بود، در حالی که آسیا پس از تعطیلات با بهبود تدریجی همراه شد. معاملات نمونه شامل ۴۰,۰۰۰ تن از Brake به خلیج آمریکا با بار چوب به ارزش $۱۸,۰۰۰ و ۳۳,۰۰۰ تن از Recalada به الجزایر با نرخ $۲۱,۰۰۰ بود. معاملات دوره‌ای نیز برای کشتی‌های ۳۵,۰۰۰–۳۷,۰۰۰ تن بین ۱۵,۵۰۰ تا ۱۸,۰۰۰ دلار ثبت شد.

در بخش تانکر، بازار وی‌ال‌سی‌سی (VLCC) کاهش یافت و نرخ‌ها در مسیرهای اصلی افت کردند. مسیر خلیج فارس به چین (TD3C) به WS84.28 رسید که معادل درآمد روزانه ۷۲,۶۷۸ دلار بود. مسیر غرب آفریقا به چین (TD15) با WS85 و TCE روزانه ۷۳,۴۸۷ دلار همراه شد و مسیر خلیج آمریکا به چین (TD22) با کاهش بیش از ۸۳۲,۰۰۰ دلار به ۱۱,۹۱۵,۰۰۰ دلار رسید.

بازار سوئزمکس (Suezmax) نیز کاهش نشان داد. مسیر نیجریه به اروپا (TD20) به WS126.39 و TCE روزانه ۶۰,۴۶۶ دلار رسید. مسیر گویان به اروپا (TD27) به WS126.89 و TCE حدود ۶۰,۷۰۰ دلار رسید و مسیر CPC/Augusta (TD6) با WS143.39 و TCE حدود ۷۳,۷۰۰ دلار همراه شد. مسیر خلیج فارس به مدیترانه (TD23) نیز نرم شد و به WS102.5 رسید.

در بخش آفرامکس (Aframax)، برخی مسیرها افزایش نرخ داشتند؛ مسیر Cross-UK (TD7) با افزایش ۷.۵ واحد WS به TCE حدود ۶۰,۸۰۰ دلار رسید و مسیر Cross-Med (TD19) با افزایش ۱۷.۵ واحد WS به TCE حدود ۶۶,۵۰۰ دلار رسید. مسیر مکزیک (TD26) ۱۲ واحد رشد داشت و مسیر TD29 نیز با ۳.۷۵ واحد افزایش نرخ همراه شد.

بازار تانکرهای تمیز (Clean – LR2, LR1, MR) نیز در مسیرهای مختلف روند متفاوتی داشت. LR2 و LR1 افزایش نرخ داشتند، به عنوان مثال TC1 (MEG → ژاپن) با افزایش ۱۷ واحد WS121 و TCE روزانه ۲۶,۳۰۰ دلار همراه شد. در مقابل، تانکرهای MR در بسیاری مسیرها کاهش TCE داشتند، از جمله TC17 از WS225 به WS204 و TCE کمتر از ۲۱,۰۰۰ دلار.

در بخش هندی‌مکس تانکر (Handymax) نیز مسیر Cross-Med با TC6 افزایش ۸۵ واحد WS به ۲۱۵ و TCE روزانه ۳۰,۰۰۰ دلار رسید. مسیر Cross-UKC با TC23 نیز ۱۱.۶۷ واحد WS افزایش یافت و نرخ‌ها تثبیت شد.

هفته ۴۳ بازارهای فله‌خشک و تانکر با روندهای متفاوتی همراه بود. بازار پانامکس تقویت شد، کپ‌سایز با کاهش نرخ مواجه شد و اولترامکس/سوپرامکس با ثبات نسبی به پایان رسید. بازار تانکرها به ویژه VLCC و سوئزمکس کاهش نرخ داشتند، اما برخی مسیرهای آفرامکس و تانکرهای تمیز صعودی بودند. مجموع این روندها نشان‌دهنده حساسیت بازار به تغییرات تقاضا، مدیریت عرضه و عوامل منطقه‌ای و فصلی است و پیش‌بینی می‌شود هفته آینده با نوسانات ملایم همراه باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.