۱۵۰۰ کیلومتر مسیر ریلی عربستان؛ خروج از تنگه هرمز و ایجاد هاب لجستیکی
به گزارش سرویس بین الملل سی نیوز ؛ عربستان سعودی در حال اجرای پروژه راهآهن Landbridge است؛ شبکهای ریلی به طول ۱۵۰۰ کیلومتر که خلیج فارس را به دریای سرخ متصل میکند. این پروژه با سرمایهگذاری ۷ میلیارد دلاری، فراتر از یک مسیر گردشگری بین ریاض و جده است و نقش مهمی در توسعه اقتصادی، لجستیک و تجارت منطقهای دارد. مسیر ریلی شامل هفت بندر خشک است و تخمین زده میشود بیش از ۲۰۰ هزار شغل جدید در طول مسیر ایجاد شود. بهرهبرداری از این کریدور امکان انتقال کالا، نفت و فرآوردههای نفتی را تنها در ۱۸ ساعت فراهم میکند، بدون نیاز به عبور از تنگه هرمز که معمولاً موجب ۵ تا ۱۰ روز تأخیر و هزینه اضافی میشود.
مسیر پروژه عمدتاً از مناطق خشک، بیابانهای سنگی، تپههای شنی و کوهستانی عبور میکند و شنهای روان و بادهای شدید یکی از بزرگترین چالشهای مهندسی آن است. برای مقابله با این مشکلات، شرکت Idrostudi تحت نظارت Italferr مطالعات جامعی انجام داده و راهکارهای کاهش اثرات شن و ماسه را طراحی کرده است. این اقدامات شامل تحلیلهای ژئوتکنیکی، مدلسازی حرکت شنها و طراحی سازههای مقاوم است.
از نظر فنی، مسیر ریاض–جده شامل ۹۰۰ کیلومتر مسیر جدید و مسیر ریاض–دمام نیز ارتقاء مییابد. سرعت طراحی قطارها برای مسافر ۲۵۰ کیلومتر در ساعت و برای بار ۱۴۰ کیلومتر در ساعت است که کاهش زمان سفر و افزایش کارایی حملونقل را به همراه دارد.

ابعاد اقتصادی پروژه نیز قابل توجه است. این کریدور ریلی، علاوه بر کاهش زمان و هزینه حملونقل، مراکز لجستیکی ایجاد میکند و عربستان را به یک هاب ترانزیتی منطقهای تبدیل میکند. همچنین، این پروژه در چارچوب برنامه Vision 2030 عربستان، کاهش وابستگی به نفت، مدرنسازی زیرساختها و ایجاد فرصتهای شغلی را به دنبال دارد. از منظر ژئوپلیتیکی، پروژه به کاهش اتکا به تنگه هرمز کمک میکند و کشورهای همسایه، به ویژه سایر کشورهای عربی، از آن استقبال میکنند؛ اجرای پروژه توسط شرکتهای چینی و مدیریت آن توسط تیم آمریکایی نیز اهمیت بینالمللی آن را نشان میدهد.
با بهرهبرداری کامل از Landbridge، مسیر سنتی ایران برای انتقال نفت، گاز و کالا کاهش تقاضا پیدا میکند و کارشناسان پیشبینی میکنند حداقل ۱۵ میلیارد دلار زیان اقتصادی در کوتاهمدت به ایران تحمیل شود، زیرا بخش قابل توجهی از تجارت منطقهای و جهانی دیگر از مسیر جدید عبور خواهد کرد. این پروژه میتواند تهدیدی برای مسیرهای عبور ایران باشد، به ویژه که ۸۵٪ واردات غذایی و صادرات نفت و گاز کشور از این مسیر انجام میشود.
در مجموع، راهآهن Landbridge عربستان سعودی، یک تحول زیرساختی، اقتصادی و استراتژیک است که عربستان را به هاب حملونقل منطقهای تبدیل کرده و پیامدهای ژئوپلیتیکی مهمی برای ایران و کشورهای همسایه دارد. مقابله با چالشهای محیطی و مهندسی، کاهش وابستگی به مسیرهای خطرناک و ایجاد هابهای لجستیکی، این پروژه را به الگویی برای توسعه زیرساختی و لجستیکی در خاورمیانه تبدیل کرده است.

منابع:
- Logistics Manager
- گزارشهای پروژه Saudi Landbridge از شرکت Saudi Railway Company (SAR)
- مطالعات Idrostudi / Italferr درباره کاهش اثرات شن و ماسه
نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.