شوک‌های اقلیمی و مناقشات، زنجیره‌های تأمین جهانی را تحت فشار قرار داده و کشورهای در حال توسعه بیشترین آسیب را می‌بینند

سی نیوز-سرویس بین الملل-* دبیرکل کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (UNCTAD)، ریبکا گرین‌اسپان، در نشست شانزدهم این کنفرانس در ژنو اعلام کرد که زنجیره‌های تأمین جهانی تحت فشار شوک‌های اقلیمی، درگیری‌ها و افزایش هزینه‌ها در حال فرسایش هستند و کشور‌های در حال توسعه بیشترین آسیب را می‌بینند.

او گفت: «زنجیره‌های تأمین در حال ترکیدن زیر فشار تغییرات اقلیمی، مناقشات و هزینه‌های فزاینده هستند» و افزود: «کشور‌های در حال توسعه بهای این شکنندگی را می‌پردازند.»

گرین‌اسپان با اشاره به اختلالات دریایی، اظهار داشت: «یک کشتی که روزگاری دریای سرخ را در چند روز می‌پیمود، اکنون هفته‌ها دور دماغه امید نیک می‌چرخد. این‌ها تنها چالش‌های لجستیکی نیستند؛ بلکه چالش‌های توسعه‌ای هستند.»

او هشدار داد که افزایش ناگهانی هزینه‌های حمل‌ونقل، نرخ تورم در جزایر کوچک را پنج برابر سریع‌تر از متوسط جهانی افزایش می‌دهد و امنیت غذایی و ثبات اقتصادی را تهدید می‌کند. کشور‌های در حال توسعه بدون دسترسی به دریا نیز از آسیب‌های شدید برخوردارند.

دبیرکل UNCTAD خواستار یک «گذار سه‌گانه عادلانه» هماهنگ شد: حرکت به سوی حمل‌ونقل دریایی با کربن صفر، پلتفرم‌های تجارت دیجیتال و مسیرهای حمل‌ونقل مقاوم که هیچ کشوری را پشت سر نگذارند.

او یادآور شد که هنوز ۹۰٪ از ناوگان دریایی فعال جهان از سوخت‌های سنتی استفاده می‌کند و نوسانات نرخ‌های حمل‌ونقل به «بالاترین تعرفه از همه» تبدیل شده است.

در همین حال، موستوفا حسنی محمد، وزیر اقتصاد، صنعت و سرمایه‌گذاری کومور، از جزایر کوچک خواست «آسیب‌پذیری را به فرصت تبدیل کنند». او تأکید کرد که در حالی که کمک‌های خارجی اهمیت دارد، مقاومت باید با یک چشم‌انداز ملی روشن آغاز شود.

در جنوب آفریقا، ریچاردو ویگاس دابرو، وزیر حمل‌ونقل آنگولا، مسیر لوبیتو – پیوندی جدید که اقیانوس‌های اطلس و هند را متصل می‌کند – را به‌عنوان الگویی از همگرایی منطقه‌ای معرفی کرد و هشدار داد که شکاف‌های زیرساختی همچنان باقی است و خواستار تأمین مالی بخش خصوصی برای رفع آن‌ها شد.

همچنین، پییوش گوایال، وزیر بازرگانی هند، گفت که امنیت اکنون از صرفه‌جویی‌های کوتاه‌مدت هزینه مهم‌تر است و اظهار داشت: «ما آماده‌ایم برای داشتن مقاومت در زنجیره‌های تأمین خود، آن هزینه اضافی را پرداخت کنیم.»

منبع: Logistics Manager

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.