بازار اجاره کشتی‌های کانتینری در مسیر ثبات

به گزارش سرویس بین‌الملل سی‌نیوز، تازه‌ترین گزارش هفتگی شاخص New ConTex که توسط انجمن کارگزاران کشتی هامبورگ و برمن (VHBS e.V.) در تاریخ ۱۶ اکتبر ۲۰۲۵ (۲۴ مهر ۱۴۰۴) منتشر شده، از تداوم ثبات در بازار اجاره کشتی‌های کانتینری خبر می‌دهد.
بر پایه این گزارش، شاخص کل با کاهش جزئی ۰.۶ درصدی نسبت به هفته گذشته، در سطح ۱۵۱۷ واحد قرار گرفته است. این کاهش خفیف در حالی رخ داده که نرخ‌ها همچنان به‌طور قابل‌توجهی بالاتر از سال گذشته باقی مانده‌اند.

📊 جدول تغییرات نرخ اجاره کشتی‌های کانتینری (بر حسب دلار در روز)

ظرفیت کشتی (TEU) دوره اجاره نرخ فعلی تغییر هفتگی تغییر ماهانه تغییر نسبت به سال گذشته
۱۱۰۰ ۶ ماه ۱۷٬۱۹۵ ۰٫۳٪ کاهش ۲٫۵٪ کاهش ۲۱٫۲٪ افزایش
۱۱۰۰ ۱۲ ماه ۱۶٬۳۴۵ ۰٫۳٪ کاهش ۲٫۳٪ کاهش ۲۲٫۳٪ افزایش
۱۷۰۰ ۶ ماه ۲۹٬۸۵۲ ۰٫۳٪ کاهش ۲٫۴٪ کاهش ۳۰٫۶٪ افزایش
۱۷۰۰ ۱۲ ماه ۲۶٬۴۷۵ ۰٫۲٪ افزایش ۱٫۳٪ کاهش ۳۳٫۵٪ افزایش
۲۵۰۰ ۱۲ ماه ۳۴٬۳۱۸ ۰٫۳٪ کاهش ۰٫۷٪ کاهش ۲۰٫۸٪ افزایش
۲۷۰۰ ۱۲ ماه ۳۶٬۲۸۶ ۰٫۴٪ کاهش ۰٫۸٪ کاهش ۱۸٫۱٪ افزایش
۳۵۰۰ ۱۲ ماه ۴۲٬۶۹۵ ۱٫۱٪ کاهش ۲٫۱٪ کاهش ۱۱٫۲٪ افزایش
۴۲۵۰ ۱۲ ماه ۵۱٬۱۳۸ ۱٫۰٪ کاهش ۳٫۳٪ کاهش ۵٫۵٪ افزایش
۵۷۰۰ ۱۲ ماه ۵۹٬۹۱۷ ۰٫۴٪ کاهش ۰٫۹٪ کاهش ۲٫۸٪ افزایش
۶۵۰۰ ۱۲ ماه ۶۶٬۳۲۸ ۰٫۲٪ کاهش ۰٫۲٪ کاهش ۱٫۵٪ افزایش

🔹 بیشترین رشد سالانه مربوط به شناورهای ۱۷۰۰ TEU با ۳۳٫۵ درصد افزایش در نرخ اجاره سالانه بوده است.
🔹 کمترین رشد سالانه به کشتی‌های ۶۵۰۰ TEU اختصاص دارد که تنها ۱٫۵ درصد افزایش را تجربه کرده‌اند.
🔹 روند کلی نشان می‌دهد شناورهای کوچک‌تر عملکرد بهتری نسبت به کشتی‌های بزرگ‌تر داشته‌اند.

تحلیل بازار

بازار اجاره کشتی‌های کانتینری در هفته گذشته با وجود کاهش جزئی شاخص، همچنان در وضعیت باثبات و متعادل قرار دارد.
گزارش انجمن VHBS تأکید می‌کند که عرضه محدود کشتی‌ها در کنار سطح پایدار تقاضا از افت محسوس نرخ‌ها جلوگیری کرده است.

تنها بخش مثبت هفته مربوط به کشتی‌های ۱۷۰۰ TEU در دوره ۱۲ ماهه بود که رشد اندکی را تجربه کردند. این رشد عمدتاً ناشی از تمایل مالکان به قراردادهای کوتاه‌تر (یک‌ساله به‌جای دوساله) بوده که به آن‌ها امکان داده نرخ‌های بالاتری دریافت کنند.

در ظرفیت‌های پایین‌تر مانند ۱۱۰۰ TEU نیز بسته به نوع همکاری میان مالک و مستأجر، برخی قراردادها به‌صورت کوتاه‌مدت کمتر از ۱۲ ماه منعقد شده و برخی دیگر به‌دلیل روابط بلندمدت تا دو ساله تمدید شده‌اند.

تأثیر عوامل ژئوپلیتیکی و مسیر دریای سرخ

در گزارش New ConTex آمده است که بهبود چشم‌انداز بازگشایی مسیر دریای سرخ پس از امضای توافق صلح موسوم به Gaya Peace Agreement موجب افزایش امیدواری در بازار و رشد ۴ درصدی نرخ کرایه حمل کانتینرها در هفته گذشته شده است.
این موضوع باعث شد تا بازار از فشار نزولی بیشتر بر نرخ‌های اجاره در امان بماند و نشانه‌هایی از بازگشت تدریجی اعتماد به بازار حمل‌ونقل کانتینری دیده شود.

 چشم‌انداز پیش‌رو

کارشناسان معتقدند در کوتاه‌مدت، بازار در همین سطح متعادل باقی خواهد ماند و احتمال نوسان در بازه‌ی مثبت یا منفی دو درصد وجود دارد.
با این حال، در صورت بازگشایی کامل مسیرهای دریایی در منطقه و بهبود حجم تجارت جهانی، نرخ‌های اجاره می‌توانند در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۶ بار دیگر صعودی شوند.

به‌رغم افت خفیف ۰٫۶ درصدی، شاخص New ConTex نشان می‌دهد بازار اجاره کشتی‌های کانتینری همچنان در وضعیت مطلوبی قرار دارد.
در مقایسه با سال گذشته، نرخ‌های اجاره برای بیشتر ظرفیت‌ها بین ۱۰ تا ۳۰ درصد افزایش یافته و شناورهای کوچک‌تر با قراردادهای کوتاه‌مدت بیشترین بهره را از شرایط فعلی برده‌اند.
بازار فعلاً در مسیر آرامی حرکت می‌کند، اما هرگونه تحول در مسیر دریای سرخ یا رشد تقاضای جهانی می‌تواند آغازگر مرحله‌ی جدیدی از افزایش نرخ‌ها در ماه‌های آینده باشد.

منبع: شاخص New ConTex – Verband Hamburger und Bremer Schiffsmakler e.V.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.