اجاره کشتی‌های کانتینری همچنان بالا؛ اپراتورها زیر فشار هزینه‌ها

سی نیوز-سرویس بین الملل *–به گزارش روابط عمومی انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران،  بازار جهانی کانتینری با شرایطی متناقض روبه‌روست. در حالی که شاخص کرایه کانتینری شانگهای (SCFI) از ابتدای سال تاکنون بیش از ۵۵ درصد کاهش یافته است، شاخص اجاره زمان‌دار کشتی‌های کانتینری NewConTex (منتشرشده توسط انجمن VHBS) همچنان ثبات نسبی را نشان می‌دهد. این شکاف میان کاهش درآمد خطوط کشتیرانی و پایداری نرخ‌های اجاره، تنش تازه‌ای را در بازار ایجاد کرده است.

وضعیت کلی بازار؛ ثبات در میان نوسانات

شاخص NewConTex که نرخ اجاره روزانه (USD/day) کشتی‌های ۱۱۰۰ تا ۶۵۰۰ TEU را ارزیابی می‌کند، در داده‌های هفته منتهی به ۲ اکتبر ۲۰۲۵ (هفته ۱۵۳۵) تغییرات اندکی را ثبت کرده است.
بیشتر نرخ‌ها در محدوده «ثبات» یا «ثبات متمایل به بالا/پایین» قرار دارند و تغییرات هفتگی آن‌ها کمتر از ۱ درصد بوده است. با این حال، مقایسه سال‌به‌سال ،  رشد میانگین بیش از ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد؛ رشدی که عمدتاً ناشی از کمبود عرضه کشتی‌های جدید در بازار است.

جدول نرخ‌های فعلی (۲ اکتبر ۲۰۲۵)

نوع کشتی (TEU) دوره نرخ فعلی (USD/day) تغییر هفتگی تغییر ماهانه تغییر سالانه
۱۱۰۰ ۶ ماه ۱۷,۴۰۰ -۰.۳% ↓ -۲.۰% +۱۹.۸%
۱۷۰۰ ۶ ماه ۲۹,۹۹۳ -۰.۸% ↓ -۲.۳% +۳۰.۶%
۲۵۰۰ ۱۲ ماه ۳۴,۴۲۰ ۰.۰% → -۰.۹% +۲۰.۹%
۲۷۰۰ ۱۲ ماه ۳۶,۵۴۸ ۰.۰% → -۰.۲% +۱۷.۶%
۳۵۰۰ ۱۲ ماه ۴۳,۴۱۳ ۰.۰% → -۰.۷% +۱۷.۱%
۴۲۵۰ ۱۲ ماه ۵۲,۴۲۰ -۰.۵% ⇓ -۰.۱% +۱۲.۷%
۵۷۰۰ ۱۲ ماه ۶۰,۳۰۸ ۰.۰% → -۰.۳% +۵.۴%
۶۵۰۰ ۱۲ ماه ۶۶,۴۰۶ ۰.۰% → +۰.۲% +۲.۷%

تحلیل بازار

تغییرات هفتگی عمدتاً منفی یا صفر بوده و نشان از فشار عرضه اضافی دارد؛ به‌ویژه با افزایش فعالیت کشتی‌های تحت کنترل چینی در آستانه «هفته طلایی چین» ؛ با این حال در مقایسه سالانه، نرخ‌ها همچنان صعودی هستند. برای نمونه، اجاره ۱۷۰۰ TEU در دوره ۶ ماهه رشد ۳۰.۶ درصدی داشته است.همچنین کشتی‌های بزرگ‌تر مانند ۶۵۰۰ TEU رشد کمتری (۲.۷%) را تجربه کرده‌اند، زیرا عرضه در این بخش گسترده‌ تر است.

معاملات کلیدی اخیر

  • کشتی‌های Wiking و Wieland (۴۹۵۷/۳۷۳۹ TEU) به ترتیب توسط Maersk و Hapag-Lloyd برای ۳ سال از Q4 ۲۰۲۶ با نرخ روزانه ۳۴,۰۰۰ دلار تمدید شدند.

  • Hong Da Xin Tian Jin (۳۶۳۰/۲۹۸۰ TEU، ساخت ۲۰۲۵) برای مدت ۲۳ تا ۲۵ ماه به Emirates با نرخ ۳۹,۵۰۰ دلار در روز اجاره داده شد.

  • Maersk گزینه اجاره کشتی Gardiner (۲۵۵۶/۱۸۴۶ TEU) را برای فعالیت در کارائیب به مدت ۱۲ تا ۱۶ ماه با نرخ ۱۷,۵۰۰ دلار در روز فعال کرد.

این معاملات بلندمدت نشان‌دهنده اعتماد اپراتورها به کمبود عرضه در آینده است.

روند تاریخی

از ژانویه ۲۰۲۴ تا سپتامبر ۲۰۲۵ شاخص NewConTex روندی صعودی داشته است. نرخ اجاره کشتی‌های متوسط از حدود ۱۰,۰۰۰ دلار در روز به بیش از ۵۰,۰۰۰ دلار رسیده است. این رشد عمدتاً ناشی از نبود ناوگان جدید در بازار جهانی است.

چشم‌انداز

بازار اجاره کشتی‌های کانتینری در آستانه سه‌ماهه پایانی ۲۰۲۵ با دوگانگی مواجه است:

  • فشار نزولی از سمت کرایه‌های حمل (SCFI)

  • پایداری نرخ اجاره به دلیل کمبود عرضه

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که در صورت نبود تحویل ناگهانی کشتی‌های جدید، نرخ‌های اجاره در دوره‌های ۱۲ تا ۲۴ ماهه بین ۱۰ تا ۱۵ درصد دیگر افزایش پیدا کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.