کشتیهای کانتینری با سوخت جایگزین از کشتیهای سنتی پیشی گرفتند
سی نیوز-سرویس بین الملل-* صنعت حملونقل دریایی جهان وارد مرحلهای نوین از تحول سبز شده است. بر اساس گزارش شرکت تحلیلگر Alphaliner، کشتیهای کانتینری که با گاز طبیعی مایع (LNG)، متانول یا مجهز به سیستمهای پاککننده آلایندهها (scrubber) فعالیت میکنند، اکنون ۵۰.۶٪ ظرفیت جهانی کانتینری را به لحاظ TEU (معادل کانتینر ۲۰ فوت) در اختیار دارند.
اگرچه تعداد کشتیهای با پیشرانه سنتی همچنان بیشتر است و با ۴۸۵۰ فروند، حدود ۷۳.۶٪ ناوگان جهانی را شامل میشوند، اما از نظر ظرفیت حمل، کشتیهای سنتی کمتر از ۱۶.۱ میلیون TEU، معادل ۴۹.۴٪ از کل ظرفیت جهانی را حمل میکنند. در مقابل، کشتیهای LNG با ۲۰۸ فروند حدود ۲.۴۶ میلیون TEU (۷.۶٪)، کشتیهای متانولی با ۳۸ فروند حدود ۰.۴ میلیون TEU (۱.۳٪) و کشتیهای مجهز به scrubber با ۱۴۹۲ فروند، ظرفیت ۱۳.۶ میلیون TEU (۴۱.۸٪) را به خود اختصاص دادهاند.
این آمار نشان میدهد که اگرچه فناوری سنتی هنوز در تعداد کشتیها غالب است، اما ظرفیت حمل کشتیهای سبز و کمانتشار رو به افزایش است و از نظر حجم، از ناوگان سنتی پیشی گرفتهاند.
نکته مهم دیگر روند سفارشات ناوگان جدید است: هماکنون بیش از ۷۲۰ کشتی با سوخت جایگزین در لیست سفارش قرار دارند که ۷۵٪ از کل سفارشات جهانی و بیش از ۹.۳ میلیون TEU (۹۳٪ ظرفیت سفارشها) را شامل میشوند. این امر حاکی از تعهد شرکتها به انتقال به سوختهای سبز و کاهش انتشار آلایندهها در آینده نزدیک است.
کارشناسان معتقدند این روند میتواند تاثیر قابل توجهی بر سیاستهای زیستمحیطی بنادر و خط مشیهای جهانی حملونقل داشته باشد و نشاندهنده حرکت شتابان صنعت دریایی به سمت کاهش کربن و استانداردهای جهانی پایدار است.
نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.