کاهش نرخ حمل دریایی؛ تهدیدی جدی برای سودآوری شرکتهای کشتیرانی
سی نیوز-* بازار جهانی حملونقل دریایی در روزهای اخیر با افت کمسابقهای در نرخهای حمل مواجه شده است؛ موضوعی که به گفته تحلیلگران، سودآوری شرکتهای بزرگ کشتیرانی را به طور جدی تهدید میکند. کاهش تقاضا پس از اعمال تعرفههای گسترده ایالات متحده، افزایش عرضه کشتیهای جدید و فشارهای رقابتی، صنعت را در شرایطی حساس قرار داده و چشمانداز کوتاهمدت این بازار را تیره کرده است.
بر اساس گزارش های منابع بین المللی ، شاخص جهانی Drewry World Container Index که نرخ حمل «spot» برای کانتینرهای ۴۰ فوتی را در مسیرهای اصلی رصد میکند، به حدود ۱۶۶۹ دلار رسید. این رقم پایینترین سطح از ژانویه ۲۰۲۴ تاکنون محسوب میشود. سقوط نرخها بهویژه ناشی از کاهش واردات پس از تعرفههای جدید آمریکاست؛ زیرا بسیاری از واردکنندگان در نیمه نخست سال برای جلوگیری از هزینههای بالاتر اقدام به پیشخرید و انبار کالا کرده بودند و اکنون با کاهش نیاز به سفارشهای جدید، تقاضای حمل به شدت افت کرده است.
کاهش نرخها شکاف میان قراردادهای کوتاهمدت و بلندمدت را نیز به شدت محدود کرده است. این روند موجب شده صاحبان کالا و واردکنندگان بار دیگر در مذاکرات دست بالا را داشته باشند و فشار بیشتری بر شرکتهای کشتیرانی وارد کنند. تحلیلگران هشدار دادهاند که نرخهای فعلی به مرز سر به سر نزدیک شده و شرکتهایی مانند مرسک و هاپاگ-لوید در مسیرهایی خاص عملاً با خطر کاهش جدی سود یا حتی زیاندهی مواجهاند.
از سوی دیگر، ورود کشتیهای جدید به بازار و افزایش ظرفیت حمل، در حالی که تقاضا همچنان پایین باقی مانده، پدیده عرضه مازاد را تشدید کرده است. هزینههای ثابت بالا برای سوخت، پرسنل و نگهداری نیز سبب شده است که حتی کاهش بخشی از فعالیتها تأثیر چندانی در کاهش هزینهها نداشته باشد. در چنین شرایطی، بسیاری از شرکتها ممکن است به راهکارهایی مانند کاهش سرعت حرکت کشتیها، تعلیق برخی سفرها و بازنشستگی کشتیهای قدیمی روی بیاورند تا بتوانند از زیان بیشتر جلوگیری کنند.
کارشناسان بر این باورند که اگر روند فعلی ادامه یابد، فشار بر بازار تا سهماهه چهارم سال ۲۰۲۵ تشدید خواهد شد. افزایش ظرفیت بلااستفاده و رقابت شدیدتر میان خطوط کشتیرانی از جمله پیامدهای احتمالی است. این شرایط میتواند سرمایهگذاری در ناوگان جدید، فناوریهای سبز و توسعه پایدار صنعت را به تعویق بیندازد و توازن قوا در بازار جهانی حملونقل دریایی را تغییر دهد.
کاهش نرخ حمل دریایی، در حالی که برای صاحبان کالا و مصرفکنندگان منفعت به همراه دارد، زنگ خطری جدی برای شرکتهای کشتیرانی محسوب میشود. صنعت اکنون در آستانه ورود به دورهای تازه از رقابت و فشار مالی قرار گرفته است و تنها شرکتهایی با مدیریت هزینه کارآمد و استراتژی انعطافپذیر قادر خواهند بود در این شرایط پرچالش بقای خود را تضمین کنند.
نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.