افزایش نرخ اجاره فلهبرها و نفتکشها در بازار جهانی کشتیرانی
سی نیوز*– به گزارش روابط عمومی انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران ،تازهترین گزارش هفتگی بازار کشتیرانی منتشرشده توسط Baltic Exchange در تاریخ ۱۹ سپتامبر ۲۰۲۵، روندهای متضاد و متنوعی را در بخش کشتیهای فله بر (Bulk) و تانکر (Tanker) به تصویر کشیده است. این گزارش که به صورت اختصاصی برای انجمنهای عضو FONASBA تهیه شده، نشان میدهد در حالیکه بخشهای بزرگ مانند Capesize و VLCC بهبود قابلتوجهی را تجربه کردهاند، برخی دیگر از بخشها همچون Panamax و بخشهایی از Clean با فشارهای نزولی و کاهش نرخها مواجه بودهاند.
بخش فله بر (Bulk)
بازار کشتیهای فله در هفته ۳۸ میلادی عملکردی ناهمگون داشت و بسته به کلاس کشتیها، شاهد رشد یا افت نرخها بودیم:
-
Capesize: این بخش با رشد قدرتمند هفته را به پایان رساند. شاخص BCI 5TC از حدود ۲۶,۰۰۰ دلار در ابتدای هفته به ۲۸,۵۰۴ دلار افزایش یافت. در اقیانوس آرام، افزایش فعالیت معدنیها و رشد تقاضای زغالسنگ موجب شد نرخ C5 به محدوده ۱۰.۹۰ تا ۱۱ دلار برسد. در اقیانوس اطلس نیز حمل بار از برزیل جنوبی و غرب آفریقا به چین (C3) در محدوده ۲۵ دلار تثبیت شد.
-
Panamax: برخلاف Capesize، این بخش هفتهای ضعیف داشت. مسیر P1A حدود ۴,۰۰۰ دلار کاهش یافت. هرچند در آمریکای جنوبی شرقی معاملات غلات ادامه یافت، اما محدودیت بار در این منطقه فشار زیادی بر مالکان وارد کرد. در آسیا، نرخها در میانه هفته به کف رسیدند و در محدوده ۱۴,۵۰۰ دلار تثبیت شدند.
-
Ultramax/Supramax: وضعیت این بخش وابسته به موقعیت کشتیها متغیر بود. در اطلس، معاملات نسبتاً قوی بود؛ برای نمونه، یک کشتی ۶۳,۰۰۰ dwt از خلیج آمریکا به سنگاپور-ژاپن با نرخ ۲۶,۰۰۰ دلار فیکس شد. اما در آسیا، احساسات منفیتر بود و نمونهای از آن، فیکسچر یک کشتی ۵۶,۰۰۰ dwt از سورابایا به هند غربی با نرخ ۱۷,۰۰۰ دلار بود.
-
Handysize: این بخش شرایط متعادلی داشت. در اروپا و مدیترانه، نرخها اندکی افزایش یافت؛ بهعنوان مثال، یک کشتی ۳۴,۰۰۰ dwt از شمال اروپا به مدیترانه شرقی با نرخ ۱۸,۰۰۰ دلار برای حمل قراضه آهن قرارداد بست. در جنوب اطلس نیز، معاملات فعالتر شد و یک کشتی ۳۸,۰۰۰ dwt از پاراگوآ به خلیج آمریکا با نرخ ۲۲,۰۰۰ دلار فیکس شد.
بخش تانکر (Tanker)
بازار تانکرها نیز چهرهای دوگانه داشت: رشد چشمگیر در بخشهای بزرگ و فشار نزولی در بخشهای کوچکتر.
-
VLCC: این بخش بیشترین رشد را تجربه کرد. نرخ مسیر TD3C (۲۷۰,۰۰۰ mt خلیج خاورمیانه – چین) ۱۱.۵ امتیاز افزایش یافت و به WS105.33 رسید که معادل ۹۵,۸۳۵ دلار درآمد روزانه (TCE) است. در مسیر TD15 (غرب آفریقا – چین) نیز نرخها به WS97.13 (TCE حدود ۸۵,۵۰۰ دلار) افزایش یافت. همچنین صادرات از خلیج آمریکا به چین (TD22) بیش از ۲ میلیون دلار رشد داشت و به حدود ۱۲.۵ میلیون دلار رسید.
-
Suezmax: شرایط پایدار اما با افزایشهای محدود. نرخ مسیر TD20 (نیجریه – قاره اروپا) به WS115.83 (TCE حدود ۵۳,۰۰۰ دلار) رسید. در خاورمیانه نیز نرخ TD23 به WS102.5 افزایش یافت.
-
Aframax: عملکرد این بخش منطقهمحور بود. در دریای شمال نرخ TD7 به حدود WS130 رسید (TCE بیش از ۴۰,۰۰۰ دلار)، اما در مسیرهای اطلس، نرخ TD25 با ۱۷ امتیاز افت به WS160 کاهش یافت.
-
Clean: بخش Clean با افت شدید نرخها مواجه شد. در LR2 نرخ TC1 (خلیج خاورمیانه – ژاپن) از WS140.83 به WS118.61 کاهش یافت. نرخ TC20 (خلیج خاورمیانه – اروپا) از ۳.۹۱ میلیون دلار به ۳.۴۱ میلیون دلار رسید. در MR نوسانات ترکیبی بود؛ مسیر TC2 (اروپا – ساحل اطلس آمریکا) رشد داشت و به WS130.63 رسید، در حالی که مسیر TC17 (خاورمیانه – شرق آفریقا) افت کرده و به WS167.14 رسید.
بر اساس این گزارش، بازار جهانی کشتیرانی در هفته گذشته تحت تأثیر تقاضای قوی برای مواد معدنی و انرژی در بخشهای بزرگ و همزمان فشار ناشی از عرضه مازاد تناژ در بخشهای کوچکتر قرار گرفت.
-
رشد شاخصها در Capesize و VLCC نشاندهنده سودآوری بالای این بازارهاست.
-
افت نرخها در Panamax و Clean به دلیل محدودیت تقاضا و لیست طولانی کشتیها ادامه دارد.
-
با توجه به TCEهای بالای VLCC (تا نزدیک ۹۶ هزار دلار در روز)، فعالان این بخش شرایط مطلوبی دارند، در حالی که افت نرخ در LR2 میتواند چالشزا باشد.
با توجه به تاریخ فعلی (۲۳ سپتامبر ۲۰۲۵)، کارشناسان انتظار دارند که روند بازار در هفتههای آینده بیش از پیش تحت تأثیر تقاضای جهانی انرژی، فعالیت معدنی و شرایط ژئوپلیتیکی قرار گیرد. گزارش Baltic Exchange همچنین تأکید میکند که این دادهها صرفاً برای اطلاعرسانی داخلی تهیه شده و جنبه توصیه معاملاتی ندارد.
نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.