ثبات بازار اجاره کشتیهای کانتینری با وجود افت معاملات هفتگی
سی نیوز* – به گزارش روابط عمومی انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران، بر اساس گزارش اخیر انجمن کشتیداران هامبورگ و برمن (VHBS e.V.)، بازار اجاره کشتیهای کانتینری در هفته منتهی به ۱۸ سپتامبر ۲۰۲۵، همچنان در سطوح پایدار و قوی باقی مانده است، هرچند نشانههایی از نوسانات جزئی و کاهش تعداد معاملات مشاهده میشود. شاخص New ConTex، که ارزیابی نرخهای اجاره زمانی کشتیهای کانتینری را نشان میدهد، در این هفته به ۱۵۴۶ واحد رسید که نسبت به هفته قبل ۵ واحد (۰.۳ درصد) کاهش داشته، اما در مقایسه با ماه گذشته ۳ واحد (۰.۲ درصد) افزایش و نسبت به سال گذشته ۲۵۸ واحد (۲۰ درصد) رشد نشان میدهد. این گزارش، که بر پایه دادههای بازار تهیه شده، حاکی از ثبات کلی بازار است، اما با چالشهایی مانند کاهش در بخش کشتیهای کوچکتر همراه است.
وضعیت کلی بازار
گزارش VHBS تأکید میکند که بازار اجاره کانتینری در حال “حرکت جانبی” (sideways) است و بر پایه استانداردهای قوی بنا شده. با وجود کاهش تعداد معاملات تأییدشده، که ممکن است نشانهای از ضعف به نظر برسد، اما این مسئله بیشتر به دلیل تعداد محدودتر کشتیهای موجود برای اجاره نسبت داده میشود. تحلیلگران بازار معتقدند که این شرایط، تعادل مناسبی بین عرضه و تقاضا ایجاد کرده و از سقوط شدید نرخها جلوگیری کرده است.
شاخص New ConTex، که شامل ارزیابی نرخهای اجاره برای کشتیهای مختلف از ۱۱۰۰ TEU تا ۶۵۰۰ TEU است، در سطوح سالم باقی مانده و نوسانات کمی نشان میدهد. این شاخص برای اطلاعرسانی عمومی منتشر میشود و VHBS هیچ تضمینی برای دقت کامل آن نمیدهد، اما بر پایه منابع بازار تهیه شده است.
نرخهای اجاره بر اساس اندازه کشتی و دوره زمانی
گزارش جزئیات نرخهای اجاره را برای دورههای ۶ ماهه، ۱۲ ماهه و ۲۴ ماهه ارائه میدهد. در ادامه، تغییرات کلیدی را بررسی میکنیم:
- کشتیهای ۱۱۰۰ TEU (کوچکترین کلاس، geared):
- ۶ ماهه: ۱۷,۶۰۷ دلار در روز (کاهش ۸۸ دلاری یا ۰.۵ درصد نسبت به هفته قبل؛ کاهش ۹ دلاری یا ۰.۱ درصد نسبت به ماه قبل؛ افزایش ۳,۲۰۹ دلاری یا ۲۲.۳ درصد نسبت به سال قبل).
- ۱۲ ماهه: ۱۶,۷۳۹ دلار (افزایش ۹ دلاری یا ۰.۱ درصد WoW؛ افزایش ۷۸ دلاری یا ۰.۵ درصد MoM؛ افزایش ۳,۲۷۵ دلاری یا ۲۴.۳ درصد YoY).
- کشتیهای ۱۷۰۰ TEU (feeder کوچک، geared):
- ۶ ماهه: ۳۰,۴۳۶ دلار (کاهش قابل توجه ۳۲۸ دلاری یا ۱.۱ درصد WoW؛ کاهش ۱۹۸ دلاری یا ۰.۶ درصد MoM؛ افزایش ۷,۳۴۵ دلاری یا ۳۱.۸ درصد YoY).
- ۱۲ ماهه: ۲۶,۷۲۰ دلار (کاهش ۱۸۲ دلاری یا ۰.۷ درصد WoW؛ کاهش ۱۷۱ دلاری یا ۰.۶ درصد MoM؛ افزایش ۷,۰۲۲ دلاری یا ۳۵.۶ درصد YoY). این بخش بیشترین کاهش هفتگی را تجربه کرده و گزارش به “پذیرش کاهش توسط feeders کوچک” اشاره دارد.
- کشتیهای ۲۵۰۰ TEU (gearless):
- ۶ ماهه: ۳۴,۱۱۸ دلار (کاهش ۹۸ دلاری یا ۰.۳ درصد WoW؛ کاهش ۵۹۱ دلاری یا ۱.۷ درصد MoM؛ افزایش ۶,۲۸۲ دلاری یا ۲۲.۶ درصد YoY).
- ۱۲ ماهه: ۳۴,۵۰۲ دلار (کاهش ۱۳۹ دلاری یا ۰.۴ درصد WoW؛ کاهش ۲۰۵ دلاری یا ۰.۶ درصد MoM؛ افزایش ۵,۶۸۸ دلاری یا ۱۹.۷ درصد YoY).
- ۲۴ ماهه: ۲۷,۵۰۰ دلار (افزایش ۲۹۱ دلاری یا ۱.۱ درصد WoW؛ افزایش ۵۷۰ دلاری یا ۲.۱ درصد MoM؛ افزایش ۳,۳۴۵ دلاری یا ۱۳.۸ درصد YoY).
- کشتیهای ۲۷۰۰ TEU (gearless):
- ۱۲ ماهه: ۳۶,۵۶۸ دلار (کاهش ۶۸ دلاری یا ۰.۲ درصد WoW؛ کاهش ۳۲ دلاری یا ۰.۱ درصد MoM؛ افزایش ۵,۱۸۲ دلاری یا ۱۶.۵ درصد YoY).
- ۲۴ ماهه: ۲۸,۹۱۸ دلار (افزایش ۷۷ دلاری یا ۰.۳ درصد WoW؛ افزایش ۳۴۱ دلاری یا ۱.۲ درصد MoM؛ افزایش ۲,۷۹۸ دلاری یا ۱۰.۷ درصد YoY). این بخش پایدار توصیف شده و مالکان کشتیها همچنان به دنبال دورههای ۲۴ ماهه هستند و در برخی موارد موفق به کسب آن میشوند.
- کشتیهای ۳۵۰۰ TEU:
- ۱۲ ماهه: ۴۳,۵۴۸ دلار (کاهش ۱۵۲ دلاری یا ۰.۳ درصد WoW؛ افزایش ۱۲۳ دلاری یا ۰.۳ درصد MoM؛ افزایش ۶,۱۱۳ دلاری یا ۱۶.۳ درصد YoY).
- ۲۴ ماهه: ۳۴,۹۶۵ دلار (افزایش ۱۶۷ دلاری یا ۰.۵ درصد WoW؛ افزایش ۱,۲۰۵ دلاری یا ۳.۶ درصد MoM؛ افزایش ۳,۸۸۰ دلاری یا ۱۲.۵ درصد YoY).
- کشتیهای ۴۲۵۰ TEU:
- ۱۲ ماهه: ۵۲,۹۱۰ دلار (افزایش ۱۳۷ دلاری یا ۰.۳ درصد WoW؛ افزایش ۹۶۵ دلاری یا ۱.۹ درصد MoM؛ افزایش ۷,۳۲۰ دلاری یا ۱۶.۱ درصد YoY).
- ۲۴ ماهه: ۴۳,۵۶۰ دلار (افزایش ۸۰ دلاری یا ۰.۲ درصد WoW؛ افزایش ۶۷۲ دلاری یا ۱.۶ درصد MoM؛ افزایش ۶,۴۲۵ دلاری یا ۱۷.۳ درصد YoY). این بخش یکی از معدود کلاسهایی است که افزایش هفتگی نشان میدهد.
- کشتیهای بزرگتر (۵۷۰۰ و ۶۵۰۰ TEU):
- ۱۲ ماهه برای ۵۷۰۰ TEU: ۶۰,۴۴۲ دلار (کاهش ۸۰ دلاری یا ۰.۱ درصد WoW؛ افزایش ۴۵۳ دلاری یا ۰.۸ درصد MoM؛ افزایش ۴,۲۰۹ دلاری یا ۷.۵ درصد YoY).
- ۱۲ ماهه برای ۶۵۰۰ TEU: ۶۶,۴۵۶ دلار (افزایش ۷۵ دلاری یا ۰.۱ درصد WoW؛ افزایش ۱,۰۲۳ دلاری یا ۱.۶ درصد MoM؛ افزایش ۳,۱۸۴ دلاری یا ۵.۰ درصد YoY).
توجه: ارزیابی New ConTex شامل برخی استثناها مانند ۱۸۰۰ TEU برای ۶ ماهه و برخی گروهها برای ۱۲ و ۲۴ ماهه است.
تحلیل روندها و چشمانداز
از منظر تحلیلی، رشد سالانه ۲۰ درصدی شاخص نشاندهنده بهبود بازار پس از چالشهای احتمالی سال گذشته (مانند نوسانات اقتصادی جهانی یا مسائل زنجیره تأمین) است. با این حال، کاهشهای هفتگی در بخش feeders کوچک (مانند ۱۷۰۰ TEU) میتواند نشانهای از فشار بر تقاضای کوتاهمدت باشد. مالکان کشتیها همچنان اعتمادبهنفس دارند و به دنبال قراردادهای بلندمدت (۲۴ ماهه) هستند، که این امر ثبات بازار را تقویت میکند.
نمودار توسعه New ConTex از ژانویه ۲۰۲۴ تا سپتامبر ۲۰۲۵ نشاندهنده روند صعودی کلی است، با نرخهای بالاتر برای کشتیهای بزرگتر. لجند تغییرات شامل نمادهایی مانند “up” (افزایش)، “steady” (پایدار) و “down” (کاهش) است که برای تغییرات کمتر از ۲ درصد استفاده میشود.
در نهایت، این گزارش تأکید میکند که New ConTex تنها برای اطلاعرسانی است و نباید به عنوان توصیه معاملاتی استفاده شود. با توجه به تاریخ فعلی (۲۳ سپتامبر ۲۰۲۵)، انتظار میرود بازار در هفتههای آتی تحت تأثیر عوامل جهانی مانند تقاضای حملونقل دریایی و قیمت سوخت قرار گیرد. تحلیلگران توصیه میکنند که فعالان بازار به نظارت دقیق ادامه دهند تا از فرصتهای احتمالی بهره ببرند.
نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.