تردد دریایی در تنگه باب‌المندب افزایش یافت

باب‌المندب، تنگه‌ای حیاتی بین یمن و جیبوتی/اریتره که دریای سرخ را به خلیج عدن و اقیانوس هند متصل می‌کند، بار دیگر شاهد افزایش تردد کشتی‌ها بود. بر اساس داده‌های مرداد ۱۴۰۴، تعداد عبور کشتی‌ها به ۱,۰۴۴ رسید که بالاترین سطح از دی ۱۴۰۲، زمان خروج گسترده کشتی‌ها پس از حملات حوثی‌ها، محسوب می‌شود.

تانکرهای LPG بیشترین رشد تردد را داشتند و تعداد عبورهای ماهانه آن‌ها از ۱۲ به ۲۱ رسید، و کشتی‌های باری خشک نیز با افزایش از ۲۸۸ به ۳۵۲ عبور کردند که ناشی از صادرات فصلی غلات از دریای سیاه بود.

با وجود این رشد، مسیر همچنان پرخطر است. حملات گذشته به کشتی‌های Magic Seas و Eternity C نشان داده است که تهدیدهای منطقه‌ای، به‌ویژه ناشی از اقدامات اسرائیل، امنیت دریانوردی در باب‌المندب را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. مرکز اطلاعات دریایی مشترک (JMIC) تهدید علیه تمامی کشتی‌ها را «شدید» و علیه کشتی‌های مرتبط با اسرائیل را «بحرانی» ارزیابی کرده است.

نیروهای مقاومت در منطقه اعلام کرده‌اند که چنانچه اسرائیل اقدامات تهدیدآمیز خود را متوقف کند و حملات علیه مسیرهای دریایی و کشتی‌ها پایان یابد، آن‌ها نیز به کشتی‌های غیر مرتبط با اسرائیل آسیبی نخواهند رساند. تحلیلگران و ناظران صنعت دریایی تأکید می‌کنند که فشار جامعه جهانی بر رژیم صهیونیستی می‌تواند زمینه بازگشت ایمن و گسترده کشتی‌ها به مسیرهای تجاری حیاتی را فراهم کند و هزینه‌ها و خطرات دریایی را کاهش دهد.

با این حال، اکثریت مالکان کشتی‌ها هنوز مسیرهای جایگزین مانند رأس‌الحسگف (Cape of Good Hope) را ترجیح می‌دهند و عبور از باب‌المندب تنها در چارچوب «وضعیت جدید عادی» پس از حوادث گذشته انجام می‌شود. تحلیلگران هشدار می‌دهند که محیط عملیاتی همچنان ناپایدار است و هرگونه اطلاعات ارائه شده از گروه‌های منطقه‌ای باید با احتیاط کامل پذیرفته شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.