اتاق ایران در آخرین پژوهش خود در حوزه کشاورزی به این پرداخت که ﺍﻳﺮﺍﻥ ﻫﺎﺏ ﺗﺮﺍﻧﺰﻳتی ٧ ﻛﺸﻮﺭﻫﻤﺴﺎﻳﻪ ﻣﺤﺴﻮﺏ میﺷﻮﺩ و با توجه به اینکه ﺑﺨشی ﺍﺯ ﺻﺎﺩﺭﺍﺕ ﻏﻴﺮﻧﻔتیﺍﻳﺮﺍﻥ (ﺷﺎﻣﻞ ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ ﺻﻨﻌتی ﻭ ﻛﺸﺎﻭﺭﺯی) ﺍﺯ ﻣﺴﻴﺮ ﺯﻣﻴنی ﺍﻧﺠﺎﻡ میﮔﻴﺮﺩ ﺍﻳﻦ ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ ﺑﺮﺍی ﺣﻔﻆ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺧﻮﺩ ﻧﻴﺎﺯﻣﻨﺪ ﺗﺠﻬﻴﺰﺍتی ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺭﺍﺱ ﺁﻧﻬﺎ ﻭﺳﺎﻳﻞ ﺳﻨﮕﻴﻦ ﺣﻤﻞ ﻭ ﻧﻘﻞ ﺑﺎ ﻛﺸﻨﺪه‌های ﺩﺍﺭﺍی ﺗﺠﻬﻴﺰﺍﺕ ﺳﺮﺩﻛﻨﻨﺪﻩ ﺍﺳﺖ. بر این اساس ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﭼﺎﻟﺶﻫﺎی ﺑﺰﺭﮒ ﻭ ﺗﺎﺛﻴﺮﮔﺬﺍﺭ ﺑﺮ ﺻﺎﺩﺭﺍﺕ ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ ﻛﺸﺎﻭﺭﺯی ﺍﻳﺮﺍﻥ، ﺿﻌﻒ ﺯﻳﺮﺳﺎﺧﺖﻫﺎی ﻟﺠﺴﺘﻴکی ﻭ ﺣﻤﻞﻭﻧﻘﻞ ﺍﺳﺖ.

کارشناسان هشدار می‌دهند، کمبود کامیون‌های یخچال‌دار، محدودیت سردخانه‌های ثابت و طولانی بودن فرآیندهای ترخیص گمرکی باعث شده است ایران از رقبای منطقه‌ای خود عقب بماند. مسعود پل‌مه، دبیرکل انجمن کشتیرانی ایران در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد، ضمن تشریح وضعیت موجود و ظرفیت‌های داخلی، به مقایسه ایران با کشورهای منطقه پرداخته و توضیح می‌دهد که چرا سقوط رتبه لجستیکی ایران از ۶۴ به ۱۲۳ در شاخص بانک جهانی، هشداری جدی برای آینده صادرات و ترانزیت کشور محسوب می‌شود.