بازار کشتیرانی جهانی؛ نفتکش‌ها پررونق و فله‌برها بدون نوسان شدید باقی ماندند

به گزارش سی‌نیوز به نقل از انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران، بازار جهانی کشتیرانی در هفته سوم سپتامبر ۲۰۲۵ شاهد روندی متفاوت برای کشتی‌های خشکبار و تانکرها بود. هر کلاس کشتی با شرایط خاصی روبه‌رو شد که نشان‌دهنده تأثیر تقاضا، کمبود کشتی و فعالیت‌های تجاری در حوضه‌های مختلف است.

Capesize: کشتی‌های Capesize هفته‌ای پرنوسان داشتند. در اقیانوس آرام، فعالیت پایدار معدن‌داران باعث شد نرخ‌ها حول ۱۰ دلار باقی بماند. در اقیانوس اطلس، مسیرهای برزیل و غرب آفریقا به چین فعال بودند و نرخ‌ها در حدود ۲۳ دلار ثبت شد. شمال اقیانوس اطلس با افزایش نرخ‌های fronthaul تا ۴۰,۰۰۰ دلار نقطه قوت بازار بود. شاخص BCI 5TC پس از افت میانه هفته، با ۲۳,۵۱۳ دلار بسته شد که نشان‌دهنده ثبات نسبی در انتهای هفته است.

Panamax: بازار این کلاس با شروع آرام هفته، در میانه هفته به دلیل افزایش تقاضا برای سفرهای دور و fronthaul در شمال اقیانوس اطلس رشد کرد و نرخ‌ها به بالای ۲۰,۰۰۰ دلار رسید. در اقیانوس آرام، نرخ‌ها برای سفرهای استرالیا و شمال پاسیفیک حدود ۱۳,۰۰۰ دلار ثابت ماند و در آمریکای جنوبی، سفرهای دورهای شرق آمریکا نرخ‌های ۱۷,۵۰۰ تا ۱۸,۵۰۰ دلار ثبت کردند، که نشان‌دهنده تقاضای مناسب و صرف‌بهای بیشتر برای مسیرهای پاسیفیک است.

Ultramax/Supramax: بازار این کلاس در آسیا آرام بود و تقاضا محدود بود، اما در اقیانوس اطلس و اروپا، فعالیت‌ها سالم و موقعیت‌محور باقی ماندند. نمونه‌ای از نرخ‌ها شامل یک کشتی ۶۱,۰۰۰ تنی با نرخ بالای ۲۰,۰۰۰ دلار در سفر transatlantic و یک کشتی ۶۳,۰۰۰ تنی از سانتوس به چیتاگونگ با نرخ ۱۶,۰۰۰ دلار به اضافه bonus حدود ۶۰۰,۰۰۰ دلار است. در اقیانوس هند، یک کشتی مشابه به بنگلادش با نرخ ۱۶,۵۰۰ دلار معامله شد.

Handysize: بازار Handysize نسبتاً پایدار و متعادل بود. در اروپا و مدیترانه، حرکت صعودی اندکی دیده شد و یک کشتی ۲۸,۰۰۰ تنی با محموله scrap نرخ ۹,۵۰۰ دلار داشت. در جنوب اقیانوس اطلس، یک کشتی ۴۰,۰۰۰ تنی با نرخ ۲۲,۵۰۰ دلار از شرق آمریکا به الجزیره ارسال شد. در خلیج مکزیک و آسیا، نرخ‌ها پایدار بودند و fixtureها بین ۱۴,۰۰۰ تا ۱۹,۰۰۰ دلار معامله شدند.

VLCC: بازار تانکرهای VLCC در تمام مسیرها با بهبود همراه بود. مسیرهای خلیج فارس به چین (TD3C) و غرب آفریقا به چین (TD15) نرخ‌های بالای WS69 ثبت کردند و TCE روزانه بیش از ۵۳,۰۰۰ دلار داشت. در خلیج مکزیک، نرخ‌ها با افزایش بیش از ۳۶۰,۰۰۰ دلار نسبت به هفته گذشته همراه شد و TCE حدود ۴۹,۳۰۰ دلار در روز رسید.

Suezmax: بازار این کلاس firm باقی ماند. مسیر TD20 از نیجریه به UK Continent دو نقطه افزایش داشت و TCE روزانه حدود ۴۸,۲۰۰ دلار بود. مسیرهای TD27 و TD6 نیز نرخ‌های پایدار و مناسب ثبت کردند و مسیر TD23 ثابت ماند.

Aframax: بازار این کلاس در دریای شمال و مدیترانه کاهش نسبی نرخ داشت، اما در اقیانوس اطلس و صادرات ونکوور نرخ‌ها افزایش یافت. مسیرهای US Gulf به UK Continent و East Coast Mexico به US Gulf اندکی رشد داشتند و مسیر TD28 صادرات ونکوور به چین با نرخ ۱,۸۷۵,۰۰۰ دلار ثبت شد.

تانکرهای پاک (Clean): شاخص‌های LR2 و LR1 در خلیج فارس و مدیترانه با افزایش نسبی همراه شدند. MR در خلیج فارس نوسانات داشت و در US Gulf کاهش شدیدی تجربه کرد، به طوری که شاخص TC14 کاهش ۴۲٪ و TC21 کاهش ۴۶٪ داشت. شاخص‌های Handymax در مدیترانه و UK-Continent ثابت باقی ماندند.

روند بازار نشان می‌دهد که بخش خشکبار با نوسانات محدود و تحت تأثیر تقاضای متغیر و کمبود کشتی در حوضه‌های مختلف، تثبیت نسبی را تجربه کرد، در حالی که بازار تانکرها به ویژه VLCC و LR2 با بهبود نرخ‌ها و افزایش TCE روزانه، توانستند رشد قابل توجهی نشان دهند. این وضعیت حکایت از ادامه تقاضای قوی برای حمل محموله‌های نفتی و کالای خشک عمده در مسیرهای کلیدی دارد و نشان می‌دهد که در شرایط کمبود کشتی و ثبات نسبی تقاضا، فرصت‌های صرفه‌بها برای مالکان کشتی افزایش یافته است. به طور کلی، ترکیب نوسانات ملایم در بخش خشکبار و بهبود شاخص‌های تانکرها، بازار کشتیرانی جهانی را در هفته اخیر در شرایط متعادل اما فرصت‌محور قرار داده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.